eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaczujnik temperatury w samochodzieRe: czujnik temperatury w samochodzie
  • Data: 2010-06-24 10:07:18
    Temat: Re: czujnik temperatury w samochodzie
    Od: krzysieksx <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > > oryginały są właściwie niedostępne,
    > > a zamienniki mają parametry nie do końca zgodne.
    >
    > Co to za auto - model, rocznik, typ silnika.
    >
    transam 1993, lt1 v8, części można sobie przysłać ze stanów, ale mi
    się nie chciało czekać miesiąc na przesyłkę, wiec kupiłem lokalnie
    zamiennik zgodny z numerkami znalezionymi w jakimś katalogu online.
    Nie chciałem też żadnej używki ze złomu wyjętej.

    > > podgrzaniu kilkadziesiąt, co niestety powoduje podgrzewanie się samego
    > > czujnika w środku i oczywiście błędne wskazania, a w końcu włączenie
    > > się kontrolki błędu kontrolek :)
    >
    > Dziwne to jest, szczerze mówiąc, aby te kilkadziesiąt mA (20? 30?) płynące
    > przez opornik 150 ohm zanurzony w płynącej cieczy chłodzącej było w stanie
    > go wydatnie podgrzać. Jesteś pewny że to efekt samopodgrzewania się
    > termistora a nie niezgodna oporność z tą oczekiwaną przez samochód?
    >
    > A może masz problem w komputerze samochodowym podającym
    > napięcie na ten czujnik?

    Oryginalny czujnik działał poprawnie, do czasu aż mu się konektorek
    urwał (nie bez mojej pomocy :), więc wadliwy wskażnik wykluczam.
    Też się zdziwiłem tym nagrzewaniem się, i doszedłem do wniosku, że ten
    model czujnika pewnie nie jest wypełniony olejem w środku, tylko ma
    powietrze(???). Element pomiarowy nie ma dobrego połączenia cieplnego
    z obudową, przez co sam może się rozgrzać bardzo szybko, jeśli
    dostanie z zewnątrz prąd. Te 20mA nie rozgrzewa go w ciągu sekundy,
    raczej potrzebuje tak około minuty, żeby się rozgrzać od 50 stopni do
    przekroczenia skali wskaźnika, a od 25 stopni to pewnie z 10 minut.
    Podłączony na krótki czas do wskaźnika powoduje pokazanie się
    poprawnej temperatury (np. dla silnika ok 50 stopni przez 5 sekund
    wychyla wskaźnik poprawnie i wskazanie praktycznie nie wzrasta w tym
    czasie, przy wyższej temp. silnika czujnik rozgrzewa się oczywiście
    szybciej, bo ma mniejszy opór i wskazówka w widoczny sposób idzie w
    górę). Po odłączeniu czujnika od wskaźnika jego opór dość szybko
    rośnie - czyli wychładza się i zatrzymuje po chwili na oporności
    odpowiadającej temperaturze silnika.
    Co do komputera - jest to zupełnie osobny czujnik temperatury, tylko
    na potrzeby wskaźnika, komputer nie ma tu nic do roboty, bo ma swój
    osobny czujnik. Tak więc można spokojnie jeździć sobie bez tego
    wskaźnika, ale jak już jest, to powinien działać...

    pozdrawiam Krzysiek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: