  • Data: 2012-12-23 20:22:05
    Temat: Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nawiasem mowiac - to szerokosc lub predkosc musza byc duze, bo inaczej
    woda
    > spadajac rozrywa sie na krople.
    Prędkość wynika z ukształtowania dyszy.
    Tak właśnie było w tych fontannach.
    Pomkę i tak trzeba dać, ale ta z hydroforu o ciśnieniu ustawionym na 4 bar
    wydaje mi się wystarczająca.
    Poza tym, w początkowej fazie strumień może lecieć długo po drucie, tak jak
    w Bielsku-Białej fontanna w takim
    centrum Sfera czy może to było we Wrocławiu takie centrum handlowe przy
    wlocie od Poznania.

    > I w tym problem - male czasy, trzeba sie przylozyc zeby poziom z duza
    > dokladnoscia zmierzyc. ultradzwiekami znacznie wygodniej.
    Te dalmierze, to metodami trygonometrycznymi raczej jednak operują,
    więc Twój komentarz będzie raczej do tej metody poniżej.

    > niestety - ale to jednak precyzji ustawienia wymaga aby promien po odbiciu
    > trafil w fotodiode. Solidne mocowanie, brak drgan w okolicy.
    No niekoniecznie.
    Możemy sobie powtarzać pomiar np. 10 000 razy.
    Czas pomiaru będzie wynosił kilka sekund max, bo światło jest dość
    szybkie:-)
    Któryś musi trafić. Przy tym pomiarze nie chodzi o czas.
    To może być nawet zaletą - nie trzeba precyzyjnie ustalać zwierciadła,
    bo ma nałożone szumy przez cały czas, a przy niewielkim kącie,
    to nawet zawsze trafi niezależnie od odległości zwierciadła.

    > A wrecz bym powiedzial ze sie nie da, chyba przyzmat dzielacy rodem z CD
    > damy i laser z fotodioda na jednej osi.
    Tu nie mam doświadczeń, więc się nie wypowiadam, ale pewnie też się da
    zrobić.

    > Sa dalmierze paralaktyczne - ustawiona nieco z boku kamera mierzy gdzie w
    > polu widzenia jest plamka z lasera. Ale na wodzie to nie dziala, choc duzy
    > kawal styropianu mozna wrzucic.
    No jak to.
    Ustawimy laser, tak, aby świecił od brzegu studni pod kątem w kierunku
    przeciwległego brzegu, ale na dno.
    Przy zmianie poziomu lustra wody plamka będzie widoczna w różnych miejscach.
    Tutaj wystarczy kamerą obliczyć o ile się przesunęła w prawo, czy w lewo.
    Z zoomem, i 12 MPixeli, myślę, że da radę.
    W studni kontrast będzie wyśmienity.

    > W supermarkecie to chyba sa ultradzwiekowe ze wskaznikiem laserowym.
    Mam tu zupełnie przypadkiem gazetkę z Selgrossa z sierpnia:
    BOSH Dalmierz laserowy PRL 25 cena 318 zł brutto
    Zasięg 0,05-25metrów

    > Hm, tak swoja droga - fali radiowej stojacej nie daloby sie w tym
    wzbudzic?
    > Moze antena moglaby robic za rezonator ?
    Rura w ogóle jest chyba fajna do doświadczeń falowych.
    W szczególności 300-3400Hz wypowiedzianych przez człowieka,
    daje fajne echo w studni, więc mikrokontroler +głośnik +mikrofon+ oscyloskop
    robi nam piękny obraz jak sądzę.
    A jak już złapiemy ideę wizualnie, to sygnał przepiąć do mikrokontrolera i
    dopisać te 40 linijek kodu w asm.

    S.