    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Date: Thu, 14 Nov 2019 22:01:09 +0100

    On 14/11/2019 21:25, J.F. wrote:
    > Ale moze czytac dane.

    No ale co mu to da? wear-leveling robiony jest na zapisie i *czasami* na
    odczycie, choć dlaczego na odczycie i co z tym dalej karta robi, np. jak
    ocenia czy należy coś przeallokować nie jest jasne. Kilka osób badało
    karty SD od czasu kiedy zauważono że niszczą dane i konkluzja jest taka
    że nie trzeba operacji zapisu aby wyzwolić błąd relokacji bloku
    wypinając zasilanie. Wystarczy czytać.

    Natomiast pendrive są projektowane pod kątem nagłego wypięcia zasilania.
    Nawet najgorsze jakosciowo i najstarsze modele nie niszczyły danych
    podczas wypinania poprzez nadpisanie przypadkowego bloku.

    > A nie powinny byc bardzo podobne ?
    > w koncu to prawie ta sama funkcjonalnosc.

    Karta SD pracuje w urządzeniach z baterią. 99.9% wypadków. Nikt o tym
    nie pomyslał że zasilanie może zostać wyłączone bez wydania komenty "stop".

    Pendrive można wyjąć "energicznie" z gniazda. Swoją drogą niektóre
    bardzo stare pandrive miały malutki, ale jednak, kondensator. Nie wiem
    do czego bo wear-leveling raczej wtedy nie był w użyciu, może musiały
    dokończyć operację zapisu bloku bo coś się psuło?

    > A jak wylaczali zasilanie ?

    Tranzystorem. Od kilku godzin staram się sobie przypomnieć gdzie ja tego
    bloga widziałem i nie potrafie znaleźć, być może już go nie ma. To
    będzie minimum kilka lat jak czytałem o tych problemach i ktoś to w
    końcu solidnie przetestował in vitro.

    > Bo w trakcie transmisji to rozne bity moze przeklamac ... ale zeby
    > wyszedl z tego rozkaz zapisu, to nie wiem czy tak latwo ..

    Tu chodzi o to że wydajesz rozkaz *odczytu* i mikrosekundy potem
    wypinasz zasilanie. I dup, wywala się przypadkowy blok w zupełnie innym
    miejscu, zmieniając zawartość.

    > A mnie calkiem nowe karty 16GB Intenso.

    Niektóre karty nie są polecane. Być może są nieodporne na wypinanie
    zasilania bez zatrzymania. Obecnie nie mam pod ręką ani jednej "złej"
    wiec nie mogę pobawić się, ale jak miałem moją 4GB to co 10 wyłaczenie
    PI poprzez nagłe wypięcie z USB powodowało uszkodzenie, tylko to
    uszkodzenie było widoczne dopiero wtedy kiedy czytało się plik
    systemowy, albo fs napotykał jakiś błąd. Bardzo możliwe że skoro to co
    10 raz było widoczne to karta psuła coś za każdym razem tylko nie zawsze
    psuła coś istotnego.

    > No ale system takze czasem cos zapisywal.

    Z bloga wynikało że wystarczy coś zapisać raz a następnie czytać i
    podczas czytania wypinać zasilanie. Uszkadzało to bloki. Konkluzja była
    taka że dodanie kondensatora na zasilaniu karty dawało jej czas na
    wykrycie spadku napięcia, dokończenia co ma do roboty i wyłaczenia się.
    Sam tą metodę stosowałem w PI, ale ciezko stwierdzić czy to pomagało bo
    mniej więcej wtedy zmieniłem kartę i okazało się że to rozwiązało
    wszelkie problemy a stara karta poszła na przemiał.