  • Data: 2012-10-20 01:25:10
    Temat: Re: coś lajtowego - konsola
    Od: Baranosiu <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 19.10.2012 kenobi <p...@g...com> napisał/a:
    > mozna zrobic ten operator przeciazalnym itp,
    > jest to troche problematyczne glownie z tego
    > powodu ze dotychczas operatory rzutowania
    > nie robily tego typo rzeczy, ale raczej
    > sklaniam sie ku temu zeby to bylo w jezyku,
    > powod jest takie ze gdyby to bylo sporo
    > roznego rodzaju kodow w c daloby sie napisac
    > bez biblioteki a brak tego wlasnie burzy tą
    > ew elegancje - niezrecznosc w porownaniu np
    > z konwersjami double na long itp wynka wlasine z tego ze to nie jest
    > obslugiwane na poziomie srzetu (a mogloby byc)

    Jeśli potrzebujesz przeciążania, to możesz zastosować C++ i samemu
    zdefiniować sposób rzutowania takich rzeczy jak (char[])1000 - nie ma
    z tym najmniejszego problemu (za wyjątkiem tego, że trzeba to zrobić
    raz na całe swoje życie :D). Sam język czym mniej robi "za plecami"
    programisty tym lepiej :D Na przykład w Ada gdy zdefiniujesz:

    type Minuta is new Integer range 0..59;
    type Sekunda is new Integer range 0..59;

    to typy Minuta i Sekunda nie są ze sobą zgodne (mimo że obydwa są
    typami całkowitymi o tym samym zakresie) i bardzo dobrze, że tak jest,
    bo przecież minuta to 60 sekund i równość jest dopiero gdy
    licznik_sekund = 60 * licznik_minut ale skąd kompilator czy procesor
    mają to wiedzieć jeśli im się tego jawnie nie "powie"? Nawet takie
    "beztypowe" języki jak Python nie zaakceptują ciągu instrukcji:

    A="10"
    B=A*2

    bo coś takiego po prostu świadczy o błędzie programisty i język POWINIEN
    wymagać zrobienia B=int(A)*2 bo wtedy jest pewność, że programista wie
    co robi.
    Automatyczne konwersje typów char[]<->int w procesorze nie sprzyjałoby
    tzw. elegancji kodu lecz byłoby tylko "wytrychem" na lenistwo bądź
    niewiedzę programisty (to oczywiście moje zdanie). Czy konwersja
    pomiędzy char[] a int jest problematyczna przy pisaniu programu?
    Przecież wystarczy raz w programie zdefiniować SAMEMU jak ma być
    robione to rzutowanie (i nawet nie trzeba robić implementacji, można
    skorzystać z gotowych funkcji) i można konstrukcji typu (char[])100
    używać, ale jak to jawnie zdefiniujesz, to kompilator wie, że ty
    "wiesz co robisz" :D Pozatym to ty możesz sam określić kiedy w
    konwersji jest błąd a kiedy nie jest, bo jak program zapyta "podaj
    cenę" i użytkownik wpisze "25gr" to Ty jako programista możesz zrobić
    z tego 0.25zł a procesor... albo wyrzuciłby błąd napotkawszy nieznane
    znaki, albo "olałby" jednostkę i traktowałby to jako 25zł :D

    Z mojego doświadczenia: jeśli konwersja typów w programie jest "na
    porządku dziennym" (za wyjątkiem I/O czyli interakcji z
    użytkownikiem), to znaczy, że w programie jest dużo błędów
    projektowych (nie został przemyślany, tylko programista bez projektu
    zasiadł do pisania i "jakoś tak samo wyszło"). Znajomość języka
    programowania a umiejętność programowania to dwie różne sprawy,
    pozatym język programowania potrafi przyzwyczaić do pewnych schematów
    myślenia.
    W swoich początkach (ponad 20 lat temu) gdy zaczynałem od BASIC, to
    mojej głowie było obce myślenie w kategoriach rekurencji, list, grafów,
    podprocedeur, zmiennych lokalnych itd. bo... BASIC tego nie miał, więc
    nauczyłem się "żyć bez tego" i jakieś rzeczy typu deklarowanie
    zmiennych czy wskaźniki w innych językach programowania uważałem za
    zbędny balast, który "spowalnia wklepywanie programu do komputera".
    Obecnie... nie umiałbym napisać w BASIC nic poważniejszego, nie
    "zapanował bym" nad projektem gdyby cały program musiał być "płaski" i
    "beztypowy" :D Statystycznie najwięcej błędów znajduję u siebie w tych
    miejscach, gdzie język nie wymaga ode mnie surowej dyscypliny :D

    > tak ze mz mogloby wejsc
    > - jest to dosyc fundamentalna operacja i
    > wlasnie sporo klopotu jest z robieniem tego
    > samemu, uprosciloby tez kody w polaczeniu
    > z domyslnymi rzutowaniami - chco sa i troche
    > problematyczne kwestie np jesli to by mialo byc
    > na tak niskim poziomie to bledne konwersje
    > musialyby chyba rzucac wyjatkami podobnymi do
    > tych na fpu - no ale to jest wogole odrebny temat

    FPU rzuca wyjątkami w przypadku rzeczy typu dzielenie przez zero czy
    arcsin(-2), nie zajmuje się konwersjami między typami liczbowymi (i ich
    reprezentacjami znakowymi :D) Nie ma najmniejszego kłopotu z robieniem
    tego samemu, bo w bibliotece standardowej praktycznie każdego języka
    masz gotowce dobrze zdefiniowane, wystarczy z nich
    skorzystać. Procesor nie jest od tego aby wnikał czy dana liczba jest
    zapisana po arabsku czy po rzymsku i czy napis 10e3 to zapis
    szesnastkowy 0x10e3 czy liczba rzeczywista 10000, od rozstrzygania
    takich rzeczy jest programista (bo w różnych przypadkach może być
    różnie :D).