eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaco zrobić ze starymi TV, magnetowidami, telefonami dect.... › Re: co zrobić ze starymi TV, magnetowidami, telefonami dect....
    Date: Mon, 01 Jun 2015 20:25:27 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: co zrobić ze starymi TV, magnetowidami, telefonami dect....

    Użytkownik ACMM-033 napisał:
    > Ja się zastanawiam, czy Bracia Rosjanie, to tacy superoszczędni byli,
    > czy skąpi, czy biedni, że ich nie było stać na trochę laminatu
    > szklanego? Nawet przecież, jakby żywica była, pardon, chujowa, to szkło,
    > o ile mnie pamięć nie myli, takie chętne do jarania się, to nie jest...?
    > :P A koszt takiej płytki to raczej chyba dość nikły był, w porównaniu z
    > ceną reszty, więc trudno mi to zrozumieć... Tym bardziej, ze chyba
    > nienajtańszy kineskop firmy Toshiba, jak piszesz...?

    Po prostu gonili plan i produkowali elementy z byle czego, byle poszło.
    Nie dowieźli odpowiednich składników na laminat, to brali co się dało.
    Klient łyknął wszystko a potem złote rączki robiły z tego działający
    sprzęt. No - palny laminat raczej trudno wymienić ale chodzi mi o
    mechanizm. Nie tylko zresztą Rosjanie, czy szerzej ludzie radzieccy się
    tym parali :-) Zaprzyjaźniony kolorowy Neptun miał wady chyba w każdym
    module. Za żadne skarby świata nie powinien opuścić fabryki a opuścił i
    nawet został kupiony, bo w sumie działał a rezygnacja z zakupu oznaczała
    wypadnięcie z kolejki. Takie czasy były.
    Mój radziecki oscyloskop miał fabryczny kabel sieciowy zrobiony z wężyka
    jak do spuszczania wina i wciągniętych do środka jakiś przewodów. Końce
    wężyka zostały owinięte i zawiązane nitką. Nie dowieźli? Żaden problem -
    pomysłowy pracownik pewnie dostał premię.
    Nie jestem pewien, czy sprzęt wojskowy robili z większym poszanowaniem
    zasad logiki, techniki, czy czego tam jeszcze. Tenże oscyloskop był
    właśnie w wykonaniu "specjalnym", odkupiony od ruskiego z bazy w Legnicy
    :-) Według instrukcji serwisowej wykonanie specjalne oznaczało
    elektrochemiczny licznik czasu pracy lampy. Cywilna wersja nie miała
    tego gadżetu. Wszystkie ukłądy scalone i tranzystory w metalowych
    obudowach. Wewnętrzna konstrukcja doprowadzała mnie do rozpaczy. Niby
    konstrukcja modułowa ale tor X lampy podłączony bezpośrednio przewodami
    do modułu. Przekonałem sie o tym po pokonaniu dziwnego oporu w trakcie
    wyciągania modułu. Moduły wychodziły do przodu, więc wymagały odkręcenia
    kupy śrubek od pokręteł, zdjęcia panelu czołowego. Żadnej logiki,
    ułatwień dla serwisanta za to skomplikowana mechanika. Pasmo przenosenia
    1MHz :-)
    .
    .
    .
    .
    .

    > Tylko po dokładnym rozładowaniu napięć! Potrafi skoczyć porządna iskra,
    > pół biedy, gdy tylko kopnie. Gorzej, gdy alkohol się zapali.

    > Tylko nie zawsze da rade dostać się do środka potencjometra i tam zdjąć
    > syf...
    > Po prostu ostrożnie, alkohol może się zapalić od iskry (od iskry w
    > czyszczonym magnetofonie zapaliła mi się kiedyś benzyna, ugasiłem
    > sążnistym dmuchnięciem - miałem wyjątkowe szczęście, magnetofon przeżył
    > nienaruszony), ekran załatwiam raczej wilgotną szmatką, a spiryt na
    > wyłączonym i rozładowanym urządzeniu.

    Zgadza się - trzeba ostrożnie ale ja nawet rozbierałem co się dało przed
    myciem, niektóre elementy wylutowywałem, więc siłą rzeczy rozładowanie
    musiałem zapewnić.