  • Data: 2011-01-26 16:26:37
    Temat: Re: co kosztowalo 2 MLD pln w trasie a8 ?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Jan 2011 14:10:06 +0100, PaPi wrote:

    >Kto ? Konkurencja ktora nie wygrala przetargu.
    >Bylem swiadkiem sprawdzenia projektantow tak wnikliwie, ze
    >zakwestionowano w "doswiadczeniu" prowadzenie projektu w Hiszpanii tylko
    >i wylacznie ze wzgledu na roznice pomiedzy definicja projektu
    >zagospodarowania terenu tam i u nas.

    Hiszpania jakby troche bardziej dostepna :-)

    >A przetarg na projekt to nie wiecej jak 1% wartosci calej inwestycji.
    >Wiec w przypadku budowy jest sie o co bic i co sprawdzac.

    Ale 50 przegranych i juz cena nastepnej drogi musi urosnac :-)

    >Ale :
    >1. Dlaczego to ja mam szukac ?

    Zeby poprzec swoje slowa ze w Chinach takie roboty kosztuja tyle samo
    :)

    >2. Jaka byla specyfika tego przetargu ?

    i porownac z jakims porownywalnym polskim.

    Chinskie ceny czesto zabijaja - ale z budowlanka to nie mam
    doswiadczenia.

    >Odszukaj.

    postaram sie, ale ciezko idzie.

    >Pitolenie. Strabag, Skanska, NGI, Alpine Bau itp. juz OD DAWNA maja
    >swoje przedstawicielstwa w Polsce i/lub sa wlascicielami polskich firm
    >wykonawczych.

    Ale konkurencja nie ma, to czemu te co maja maja zanizac cene ?
    Trzymaja wysoka .. bo moga :-)

    Te ceny to z zreszta w ogole z palca wyssane, bo zobacz na jakis
    przetarg - rozbieznosc cen bywa dwukrotna. To nie moze miec
    uzasadnienia :-)

    =view&id=186&Itemid=169

    >I gdzie tu pole do naduzyc i lapowek ?

    O, pol do naduzyc to jest pelno - kolejno sad, potem dyrekcja, potem
    jeden urzednik, potem RIO - a wszyscy oni decyduja o drobnej kwocie
    120mln zl :-)

    Chcialem tylko uswiadomic ze to nie do konca jest tak ze zawsze
    wygrywa najtansza oferta. A moze w zachodnich krajach maja dluzsze
    doswiadczenie i juz doszli do tego ze jeden znikomo, a moze nawet
    wcale nieistotny blad nie zawyza ceny o 100mln :-)

    >Ale KOMU nie zaplacil ? Ministrowi ???

    na wskazane konto cypryjskie lub szwajcarskie i wcale nie musi wiedzec
    komu :-)

    >Wiesz ile jest "drabinek" nadzorujacych nad jakoscia robot ?

    A kazda ma swojego zwierzchnika ktory na cos nalega i w kazdej mozna
    usterke wpisac do protokolu jako jedna z wielu drobnych do
    pozniejszego usuniecia, albo podkreslac ze nalezy przestac placic :-)

    >Jest cos takiego jak inzynier kontraktu (niezalezny od wykonawcy i
    >zamawiajacego), kierownik projektu (z ramienia zamawiajacego) a nade
    >wszystko jest nadzor budowlany. Ten ostatni bardzo chetnie zjawia sie z
    >kontrolami gdy tylko jakis mieszkaniec okoliczny sensownie zlozy donos.

    dokona odwiertu i zmierzy ze dolomitu jest 49cm a powinno byc 50 i co
    wtedy :-P

    >Do tego wszystkiego masz dwa laboratoria badajace probki - wykonawcy i
    >zamawiajacego - gdzie z materialem z budowy styka sie kilkanascie osob.
    >Wierzysz, ze branie lapowek w takim szerokim kregu jest powszechne ?

    Nie bardzo, chociaz .. widziales kiedys gliniarza z drogowki ktory nie
    bierze ? :-)
    To sie raczej zalatwia kameralnie - gdzies tam na polu golfowym ktos
    mowi z ktora kancelaria adwokacka trzeba zawrzec kontrakt :-)

    >Uwielbiam stwierdzenie w budownictwie - PODOBNY.
    >W budowie drog i mostow nie ma czegos takiego. KAZDA inwestycja jest
    >indywidualna. Budujac cos o 100 metrow w lewo czy prawo mozesz natrafic
    >na inne grunty, dorzecze moze nie zapewnic nosnosci nasypow itp. itd.

    I to jest znane przed przetargiem ?

    Ja sie tam raczej obawiam czy jeden z nich nie ma 500m wiecej estakady
    na slupach ..

    >Do policzenia rzeczywistych kosztow potrzebne jest sporzadzenie
    >kosztorysu w oparciu o projekt.

    A jak sie potem okaze ze grunt jest inny niz projekt zakladal ?

    J.