  • 21. Data: 2013-09-11 10:30:09
    Temat: Re: chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi?
    Od: Refleksyjny <n...@p...org.pl>

    W dniu 2013-09-11 07:58, Marcin N pisze:

    > Ile energii daje palnik kuchenki? Ile potrzebujesz do samochodu?

    Mniej niż w silniku spalinowym, bo woda ma wrzeć. Temperatura silnika
    parowego jest dużo niższa niż spalinowego. Energi mniej potrzeba do
    uzyskania tego samego efektu.

    > Jaka jest sprawność silnika parowego w porównaniu do spalinowego? 2x
    > mniejsza?

    Nie. Minimalnie mniejsza. Ale moc w silniku to nie wszystko. Liczy się
    wspaniały moment obrotowy uzyskiwany od razu! Poza tym silnik parowy
    oferuje więcej mocy z pojemności sześciennej cylindrów niż silnik
    spalinowy! Poczytaj o nowoczesnych silnikach parowych. BMW kilka lat
    temu skonstruowało silnik parowy o sprawności bodajże 24%.
    Emisja spalin jest mniejsza od silników spalinowych, moment obrotowy
    bardzo duży już przy najmniejszych obrotach silnika, cichsza praca.
    Minusem jest konieczność odczekania kilku minut tuż po starcie palnika,
    aby uzyskać ciśnienie pary. Za to potem można podtrzymywać na postojach
    ciśnienie oszczędnym palnikiem postojowym.
    Biorąc pod uwagę ceny paliw płynnych używanie nowoczesnego silnika
    parowego w samochodzie jest opłacalne.
    To lobby naftowe blokuje dalszy rozwój takich silników.

    > Energię pozyskujesz ze spalania paliwa. Chcesz podobne osiągi do
    > spalinówek - musisz dostarczyć podobną energię w spalanym paliwie. Plus
    > dodać straty. Wyjdzie, że musisz spalić 2x więcej paliwa (szacuję z
    > niczego), czyli spalin będzie 2x więcej niż w "klasyku". Co więcej - bez
    > tych wszystkich katalizatorów i dopalaczy syfów - będą bardziej toksyczne.

    No właśnie mylisz się. Silniki parowe nowoczesne są mniej toksyczne i
    spalin jest mniej. Poza tym można wprowadzić w silniku parowym dodatkową
    filtrację tych spalin, bo na razie mówimy o bezpośrednim odprowadzaniu
    spalin z palnika do atmosfery :)
    Na 100% silnik parowy nowoczesny jest bardziej ekologiczny, bo paliwem w
    palniku ogrzewającym kocioł nie jest jak w parowych lokomotywach
    kolejowych węgiel, drewno czy koks, a jest to jakieś płynne tanie
    paliwo, albo jakiś gaz, w sumie cokolwiek - może to być skażony alkohol
    jakikolwiek itp.

  • 22. Data: 2013-09-11 10:38:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marcin,

    Wednesday, September 11, 2013, 7:58:56 AM, you wrote:

    > Ile energii daje palnik kuchenki? Ile potrzebujesz do samochodu?
    > Jaka jest sprawność silnika parowego w porównaniu do spalinowego? 2x
    > mniejsza?

    Akurat sprawność silnika parowego wcale nie jest niska.

    [... oczywistości ...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2013-09-11 10:41:37
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 10:30:09 +0200 osobnik zwany Refleksyjny
    napisał:

> [...]
    > spalinowy! Poczytaj o nowoczesnych silnikach parowych. BMW kilka lat
    > temu skonstruowało silnik parowy o sprawności bodajże 24%.

    czyli niewiele więcej niż połówa sprawności silnika tłokowego

> [...]
    > konieczność odczekania kilku minut tuż po starcie palnika, aby uzyskać
    > ciśnienie pary. Za to potem można podtrzymywać na postojach ciśnienie

    czyli dodatkowo zwiększasz koszty i emisje spalin

    nie ma znaczenia jaki masz silnik. Do poruszania pojazdu potrzebujesz
    energii. Jedynym jej źródłem jest palnik. Dostarczyć musisz tyle samo.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 24. Data: 2013-09-11 10:46:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Refleksyjny,

    Wednesday, September 11, 2013, 10:30:09 AM, you wrote:

    > Mniej niż w silniku spalinowym, bo woda ma wrzeć. Temperatura silnika
    > parowego jest dużo niższa niż spalinowego.

    Nieprawda - jeśli silnik ma mieć sensowną sprawność - musisz używać
    pary przegrzanej. Para nie może skraplać się w silniku, czyli
    temperatura silnika musi być powyżej 100 stopni. Para ma się skraplać
    dopiero w chłodnicy (jeśli przewidziany jest zamknięty obieg wody).

    > Energi mniej potrzeba do uzyskania tego samego efektu.

    Bzdura.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2013-09-11 11:16:31
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 11 września 2013 10:41:37 UTC+2 użytkownik masti napisał:

> [...]
    >
    > mst <at> gazeta <.> pl
    >
    > "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
    >
    > -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

    Chyba Cie pojebało skoro uważasz że silnik spalinowy do samochodu osobowego ma
    sprawność pod 50%. Trzydzieści kilka procent sprawności daję się wyciągnąć z diesla w
    warunkach laboratoryjnych. W czasach Tomka Sowyera po Missisipi pływały parowce z
    silnikami parowymi o potrójnym rozprężeniu. Ponad 50% sprawności mają takie silniki.
    Z tym ze do samochodu osobowego się nie nadają. Silnik spalinowy w ruchu miejskim ma
    sprawność jednocyfrową. Głupotą jest licytowanie się który silnik ma większą
    sprawność skoro cały samochód połowę czasu pracy stoi w korkach.

  • 26. Data: 2013-09-11 11:27:08
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 02:16:31 -0700 osobnik zwany kogutek444
    napisał:

    > Chyba Cie pojebało

    i to są wszystkie argumenty gościa co ma w dupie podstawy kultury

  • 27. Data: 2013-09-11 11:32:43
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 Sep 2013 22:03:11 +0200, Refleksyjny napisał(a):

    (...)

    Jestem ciekaw, czy starczy ci *pary*, zeby zrealizowac ten projekt. Jesli
    tak, licze na wideo i dokladny opis.

    Pytanie tylko, czy to ma sens ekonomiczny. W bardzo zaawansowanym
    samochodzie parowym Doble'a w latach 20-tych XX w. palnik zuzywal ponoc
    ponad 18 l nafty na 100 km. Jesli tego nie przebijesz o polowe, to bedzie
    drozej niz na benzynie...

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 28. Data: 2013-09-11 11:38:35
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-09-11 10:30, Użytkownik Refleksyjny napisał:

> [...]
    > spalin jest mniej. Poza tym można wprowadzić w silniku parowym dodatkową
    > filtrację tych spalin, bo na razie mówimy o bezpośrednim odprowadzaniu

    Żebyś sie zdziwił jak dokonasz pomiaru na prawdziwym silniku.
    Przepisy oficjalnie obowiązujące są tak bzdurne i restrykcyjne
    że poważne duże firmy oszukują przeprowadzając badania.

> [...]
    > kolejowych węgiel, drewno czy koks, a jest to jakieś płynne tanie
    > paliwo, albo jakiś gaz, w sumie cokolwiek - może to być skażony alkohol

    Znajmy inżynier po obejrzeniu kilku popularnych na zachodzie zabawek
    dla dzieci wpadł na ten sam pomysł. Zaprojektował wyliczył i wyszło
    mu że pojazd załadowany/zatankowany do przejechania 400km będzie
    ważyć trzy tony a drogę przejedzie bez zatrzymywania się na uzupełnianie
    paliwa w dziesięć godzin.

    W naszym kraju nawet samochód elektryczny nie będzie tak naprawdę
    ekologiczny bo prąd produkujemy spalając węgiel. Kup sobie dwu litrową
    benzynę, jak za drogo pali to zagazuj i nie stwarzaj sobie
    niepotrzebnych problemów.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2013-09-11 12:17:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 11.09.2013 10:30, Refleksyjny pisze:

> [...]
    > kolejowych węgiel, drewno czy koks, a jest to jakieś płynne tanie
    > paliwo, albo jakiś gaz, w sumie cokolwiek - może to być skażony alkohol

    Pomijając różne dodatkowe kłopoty z silnikiem parowym, paliwa jakie
    chcesz stosować są "tanie" tylko dlatego, że nie doliczasz do nich
    akcyzy. A w momencie zastosowania ich do napędu pojazdu - musisz tę
    akcyzę uiścić.

  • 30. Data: 2013-09-11 13:08:25
    Od: Refleksyjny <n...@p...org.pl>

> [...]
    > temperatura silnika musi być powyżej 100 stopni. Para ma się skraplać
    > dopiero w chłodnicy (jeśli przewidziany jest zamknięty obieg wody).

    Zgadza się, że trzeba używać pary przegrzanej, ale następuje to POD
    CIŚNIENIEM dlatego to nie jest badzie energochłonne od zwykłego
    gotowania wody.
    Używałeś kiedyś w kuchni szybkowaru? Czy specjalnie zwiększasz ilość
    spalanego gazu w kuchence gdy gotujesz ziemniaki w szybkowarze? Otóż
    nie. Analogicznie jest w nowoczesnym silniku parowym, a nawet w takim
    klasycznym silniku parowym z 1925 roku typu Doble.

    > Bzdura.
    >
    > [...]

    Nie bzdura, bo w takim silniku parowym ciecz robocza (np woda) ma obieg
    zamknięty, a więc ciepło (energia) jest w dużej części odzyskiwane. W
    silnikach spalinowych większość energii (całe ciepło) jest tracona bo
    ciepło jest odprowadzane w chłodnicy.
    Sprawność nowoczesnego silnika parowego w samochodzie dochodzi do 30%,
    co jest bardzo dobrym wynikiem, bo moment obrotowy jest bardzo wysoki,
    więc 30KM (stałe!) z takiego silnika spokojnie pozwala na komfortową
    jazdę z dużymi prędkościami. W silniku spalinowym moc zależy od obrotów
    silnika i się waha; w silniku parowym te wahania mocy i momentu
    obrotowego się niewielkie, a to wielka zaleta i przewaga. Poza tym ta
    cisza i spokój to jest to, bo silnik jest niskoobrotowy.
    Silnik z 1925 roku systemu Doble spalał 4 litry nafty na 100km! Już
    wtedy tylko tyle. Gdyby go unowocześnić, zmniejszyć wagę samochodu (nie
    2 tony, a np 800kg) i wagę samego silnika z kotłem to spalanie jeszcze
    by spadło.
    Co do jazdy z silnikiem parowym zimą to faktycznie wydaje się być
    problem bo woda zamarza. Ale można coś do tej wody dodać co obniży temp
    zamarzania, ale nie podwyższy temp parowania. Tutaj trzeba by
    poeksperymentować. W każdym razie potencjał w silnikach parowych jest
    ogromny, a zarzucenie jego rozwoju było przede wszystkim spowodowane
    zyskami jakie mają państwa z wydobycia i przetwarzania ropy naftowej.
    Cały przemysł naftowy zrobi wszystko, żeby zablokować rozwój takiej
    taniej i efektywnej, a zarazem prostej technologii samochodowej jaką są
    silniki parowe.

    --
    refleksyjny konstruktor