  • 1. Data: 2013-12-03 23:15:24
    Temat: bezprzewodowy przesył obrazu... z wody
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Witajcie,

    Pytam z ciekawości, ale może jak odpowiedzi będą konkretne, to będę
    kiedyś drążył. Otóż jest potrzeba przesłania BEZPRZEWODOWO obrazu z
    kamerki umieszczonej pod wodą, woda stojąca, głębokość maksymalnie 10m.
    Dwa pytania podstawowe:
    - Lepiej będzie przesyłać obraz cyfrowy (śjakośtam zakodowany,
    skompresowany itp.) czy analogowy (coś w stylu composite)?
    - Jaka częstotliwość nośnej? Raczej dziesiątki, setki czy tysiące MHz?
    Coś gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do modeli
    łodzi podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.
    Chodzi o znalezienie jakiegoś kompromisu między jakością obrazu a
    zasięgiem transmisji, przy zachowaniu w miarę normalnej ceny - żeby to
    wszystko nie szło w jakieś tysiące.
    A może są jakieś fajne gotowe systemy?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2013-12-04 00:40:59
    Temat: Re: bezprzewodowy przesył obrazu... z wody
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 03 Dec 2013 23:15:24 +0100, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
    > kiedyś drążył. Otóż jest potrzeba przesłania BEZPRZEWODOWO obrazu z
    > kamerki umieszczonej pod wodą, woda stojąca, głębokość maksymalnie
    10m.

    Przecież przez wodę fale em nie przechodzą, więc jak chcesz przesłać
    cos bezprzewodowo?

    Robił ktoś eksperyment z komórka w szczelnym pudełku zanurzonym w
    wodzie, po ilu cm zanurzenia w wodzie komórka traci zasięg?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2013-12-04 00:46:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Przecież przez wodę fale em nie przechodzą, więc jak chcesz przesłać
    > cos bezprzewodowo?

    Światło przechodzi. Też EM.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-12-04 01:01:56
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jiang and Georgakopoulos conducted a study of the EM wave propagation in
    fresh water for frequencies between 23 kHz and 1 GHz. This work presents
    two analyses on electromagnetic waves. On one hand, the authors measured
    the transmission loss given by the reflection at the air-water interface
    and, on the other hand, they analyzed the propagation loss inside the
    water due to its physical properties. They conclude that the propagation
    loss increases slowly for frequencies up to 1 MHz, while it remains
    constant between 1 MHz to 100 MHz and then increases dramatically for
    higher frequencies. In addition, the total loss in the 3-100 MHz
    frequency range, for a depth of 1 m, is from 10 dB to 45 dB smaller than
    the loss in lower and higher frequencies. Finally, they tested a
    half-wavelength loop antenna operating at 100 MHz inside fresh water and
    they concluded that a diameter of only 5.3 cm is needed for the antenna.

  • 5. Data: 2013-12-04 01:04:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    powyższe co cytat z
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3355409/

  • 6. Data: 2013-12-04 01:14:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, December 4, 2013, 12:46:44 AM, you wrote:

    > Światło przechodzi.

    Słabo.

    > Też EM.

    Ale troche trudno się go używa. Będziesz celował zielonym laserem? To
    ja już wolałbym zaryzykować łączność na jednym drucie. Coś jak PPK.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2013-12-04 01:28:12
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 3 grudnia 2013 23:15:24 UTC+1 użytkownik Jakub Rakus napisał:
> [...]
    >
    > Chodzi o znalezienie jakiegoś kompromisu między jakością obrazu a
    >
    > zasięgiem transmisji, przy zachowaniu w miarę normalnej ceny - żeby to

    A ta kamerka pewno na jakimś sznurku będzie wisiała. To co za problem żeby tym
    sznurkiem był kabel?

  • 8. Data: 2013-12-04 09:11:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Światło przechodzi. Też EM.

    W Unii Europejskiej:
    - marchewka jest owocem,
    - ślimak jest rybą,
    - krzywy banan nie jest bananem,
    - Polska nie ma dostępu do morza,
    - światło nie jest EM (RoHS 2 FAQ Q7.2).
    P.G.

  • 9. Data: 2013-12-04 09:33:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

    > - Jaka częstotliwość nośnej?

    Mała. Woda bardzo silnie tłumi fale EM, im wyższa częstotliwość tym
    silniej (i im głębiej, tym silniej). Im mniejsza częstotliwość nośnej,
    tym mniej tłumi, ale też mniejsze pasmo. Ciężko będzie...

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2013-12-04 09:35:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

    > - Jaka częstotliwość nośnej? Raczej dziesiątki, setki czy tysiące MHz?
    > Coś gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do modeli
    > łodzi podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.

    Jeszcze przyszło mi do głowy - może użyć składowej magnetycznej fali?
    Nie wiem, jak woda wpływa na pole magnetyczne, ale czuję przez skórę,
    że mniej, niż na pole elektryczne.