  • 1. Data: 2012-12-30 21:02:22
    Temat: avr - uart działa, ale nie do końca
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Witam,

    Taki oto problem się urodził:
    Atmega8, taktowana kwarcem 8MHz, wykorzystany sprzętowy uart do
    komunikacji z innym urządzeniem, również z komputerem przez rs232.
    Transmisja 115200, 8, N, 1. Wszystko działa gdy wysyłam/odbieram kilka
    (około 6-8) bajtów, przy większych ilościach (np. mam do odebrania przez
    atmegę ciąg 64-bajtowy) pojawiają się bzdury - jakieś 20-30 pierwszych
    bajtów jest poprawne, potem pojawiają się przekłamania, a kolejne takie
    "pakiety" są tylko coraz gorsze.
    Wygląda to tak, jakby w trakcie transmisji następowała jakaś
    desynchronizacja, tylko nie wiem co zrobić z tym fantem. Linie tx/rx
    skrócone do minimum (teraz to są przewody na płytce prototypowej o dł.
    2cm każdy). Gdy miałem przez chwilę oscyloskop podglądałem przebiegi -
    wygląda bardzo ładnie, bez żadnych zakłóceń, czasy prawidłowe, ładne
    "ostre" prostokąty. Kombinować z rejestrem OSCCAL?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2012-12-30 21:12:55
    Temat: Re: avr - uart działa, ale nie do końca
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-30 21:02, Jakub Rakus wrote:
    > Atmega8, taktowana kwarcem 8MHz, wykorzystany sprzętowy uart do
    > komunikacji z innym urządzeniem, również z komputerem przez rs232.
    > Transmisja 115200, 8, N, 1.

    8.5% / 3.5% błędu przy tej prędkości i kwarcu 8MHz, czyli najwyższy
    możliwy jaki się tylko dało przy tej prędkości :).

    Higher error ratings are acceptable, but the Receiver will have less
    noise resistance when
    the error ratings are high, especially for large serial frames

    Zerknij sobie w tabelki 53 i 54 w pdfie:

    http://www.atmel.com/images/doc2486.pdf

    Być może powinieneś zacząć od zmiany kwarcu na jakiś uartowy żeby
    wyeliminować ten problem.

  • 3. Data: 2012-12-30 21:14:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-12-30 21:02, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > wygląda bardzo ładnie, bez żadnych zakłóceń, czasy prawidłowe, ładne
    > "ostre" prostokąty. Kombinować z rejestrem OSCCAL?

    Zamienić 8MHz na 11.059MHz.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2012-12-30 21:24:34
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > Wygląda to tak, jakby w trakcie transmisji następowała jakaś
    > desynchronizacja, tylko nie wiem co zrobić z tym fantem. Linie tx/rx
    Oczywiście. Przy tym kwarcu i tej prędkości - nie jesteś w stanie
    ustawić prawidłowo timera taktującego uart, tak by w prędkość się
    idealnie wstrzelić - błąd jest na tyle spory, że po kilkunastu bajtach
    kolejne już nie trafiają w swoje "okna czasowe" i się rozjeżdża treść.

    Zmień kwarc lub prędkość transmisji, tu masz ładną ściągę:
    http://www.wormfood.net/avrbaudcalc.php

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-12-30 21:24:56
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.12.2012 21:12, Sebastian Biały pisze:

    > Higher error ratings are acceptable, but the Receiver will have less
    > noise resistance when
    > the error ratings are high, especially for large serial frames

    Oooo, wstyd, patrzyłem na te tabelki, wydawało mi się że te kilka
    procent to nie powinno robić takiego syfu, ale tego zdania o długich
    ramkach jakoś nie doczytałem. To może dużo wyjaśniać, jak dorwę jutro
    jakiś bardziej odpowiedni kwarc to obadam.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2012-12-30 21:30:55
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > to nie powinno robić takiego syfu, ale tego zdania o długich ramkach jakoś
    > nie doczytałem. To może dużo wyjaśniać, jak dorwę jutro jakiś bardziej

    Pamiętaj, że pod względem wielkości błędu lepszy kwarc to nie kwarc szybszy,
    tylko ten, którego częstotliwość ładnie dzieli się przez prędkość
    transmisji. Dlatego bardzo lubię kwarce 3686400 Hz.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2012-12-31 14:11:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 Dec 2012 21:12:55 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > 8.5% / 3.5% błędu przy tej prędkości i kwarcu 8MHz, czyli najwyższy

    Nigdy z atmega nic nie robilem, tylko PIC, ale nie da się w atmedze
    używać usarta z wew. oscylatorem? To ma być jakieś zegarek, że kwarc
    wymagany?
    Dla niektórych to co teraz powiem to herezja, ale ja z picami nigdy
    kwarca nie używałem, a większość urządzeń jakie robilem komunikuja
    się że sobą przez usart (inny mcu, PC, moduly gsm, mcu z usb na wew.
    osc.) i nigdy żadnych problemow (przekłamań) komunikacyjnych nie
    miałem. Ba, nawet kiedys popełniłem moduł komfortu na CANie do
    samochodu kolegi, zaprojektowany owszem z kwarcem, ale rok temu
    potajemnie koledze wyłączylem kwarc w module przełączając mcu na wew.
    oscylator, tak z ciekawości czy będzie coś się działo. I nic, rok już
    jeździ z tym modulem i żadnych problemow nie zauważył (i zima przy
    -20 i latem przy 30) więc, po co komu kwarc? ;)
    Nie wierzę, że ten problem z usartem związany jest z kwarcem, no
    chyba ze wlasnie problem w tym, że zostal użyty;).

    A tak ja poważnie, to chętnie bym się przyjrzał dyskusji na temat
    zasadnosci stosowania kwarca w projektach
    hobistyczno-polprofesjonalnych.
    Nawet sam Microchip w serii J np.18f25j50 podpial wew. oscylator do
    taktowania USB jako jedna z opcji (poprzednie wersje 2550 wymagały
    kwarca, jeśli chciało się użyć usb bo wew. oscylator nie mógł
    taktowac usb), więc można. I faktycznie w J działa usb bez problemu
    na wew. osc.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2012-12-31 17:32:05
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 31.12.2012 14:11, Marek pisze:

> [...]
    > kwarca, jeśli chciało się użyć usb bo wew. oscylator nie mógł taktowac
    > usb), więc można. I faktycznie w J działa usb bez problemu na wew. osc.

    Tylko z tego co kojarzę układ "przygotowania" i rozprowadzania sygnału
    zegarowego w PICkach ;) jest trochę inny od tego w AVR - IMHO
    pewniejszy, dokładniejszy i bardziej "elastyczny" dla użytkownika.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2012-12-31 17:57:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 31 Dec 2012 17:32:05 +0100, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    > zegarowego w PICkach ;) jest trochę inny od tego w AVR - IMHO
    > pewniejszy, dokładniejszy i bardziej "elastyczny" dla użytkownika.

    W datasheetach PICkow w większości przypadków (nie kojarzę w tej
    chwili innych wartości) podawane jest dokładność wew. oscylatora 1%.
    Ale jestem zdziwiony, że atmega różni się "technologicznie", dotąd i
    atmegi i picki traktowałem jako konkurencyjne procesory: oba tak samo
    dobre.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2012-12-31 18:00:42
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.12.2012 21:30, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Pamiętaj, że pod względem wielkości błędu lepszy kwarc to nie kwarc
    > szybszy, tylko ten, którego częstotliwość ładnie dzieli się przez
    > prędkość transmisji. Dlatego bardzo lubię kwarce 3686400 Hz.

    Wypróbowałem dzisiaj kwarce 11,0592 i 14,7456. Z tym 11,0592 jest
    tragicznie, prawie same błędy. Przy 14,7456 jest tak samo jak było do
    tej pory, pierwsze kilkanaście bajtów jest w porządku, potem się
    wszystko rozjeżdża.

    Jakub Rakus