  • 21. Data: 2011-07-02 12:45:27
    Temat: Re: auto zamiast ztm
    Od: Stachu Gdansk <s...@g...com>

    W dniu 2011-07-02 12:38, J.F. pisze:

    > Ale to nie tak.
    > Masz samochod, to i tak kupe pieniedzy wydasz, a tych pare km dziennie
    > po miescie kosztuje niewiele wiecej niz paliwo.
    >
    > Nie masz samochodu, to nie pojedziesz nad jezioro, ani na narty, ani
    > na rajd po sklepach, rece ci odpadna po zakupach, albo dolicz koszta
    > taksowek i urlopu :-)
    >
    > J.

    I tu masz rację. Samochód to komfort, z którego korzysta się nie tylko
    przy dojazdach do pracy. Mnie szlag trafiał jak na 2dniowy biwak
    musiałem poświęcić 2 dodatkowe dni na dojazdy PKS-em - a te 2 dodatkowe
    dni to były dla mnie straty, bo pracuję w domu jako freelancer (wtedy
    pracowałem na etat + wolny strzelec). Sumarycznie wyda się więcej niż na
    bilet komunikacji publicznej, ale zaoszczędzi się czas i zazwyczaj kasę
    na bilety poza dojazdami.

    No i ma się komfort niezależności.

    Gdyby mi bardzo zależało na kasie, to wolałbym tico zamiast tramwaju,
    ale wiadomo kwestia bezpieczeństwa też ma znaczenie.

    Pozdrawiam,
    Stachu

  • 22. Data: 2011-07-02 13:11:15
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Ale to nie tak.
    > Masz samochod, to i tak kupe pieniedzy wydasz, a tych pare km dziennie
    > po miescie kosztuje niewiele wiecej niz paliwo.

    Doskonale to rozumiem, sam wielokrotnie podnosiłem ten argument dla uspokojenia
    właśnego sumienia :) Ale wątkotwórca kupuje drugi samochód tylko i wyłącznie
    w celu jazdy po mieście!

  • 23. Data: 2011-07-02 13:37:12
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-07-02, Bydlę <p...@g...com> wrote:

    >>> ZONK!

    > Z setką!
    > 130 jest później.

    Podaj gdzie jest to 130.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 24. Data: 2011-07-02 13:46:11
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-07-02, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to nie tak.
    > Masz samochod, to i tak kupe pieniedzy wydasz, a tych pare km dziennie
    > po miescie kosztuje niewiele wiecej niz paliwo.

    Miesięczny 78zł. Zakładamy, że służy tylko na dojazdy do pracy to nam
    wychodzi w zaokrągleniu 80/20 - 4zł dziennie (zaniżam!). Czyli poniżej
    litra benzyny. Na dwa uruchomienia zimnego silnika i przejechanie kilku
    kilometrów w jedną stronę wystarczy. Każda awaria, każdy korek czy
    wydłużenie trasy dojazdu zmienia bilans na korzyść zbiorkomu. Ale jak
    ktoś ma kupić drugi samochód na takie dojazdy to w życiu mu to nie
    wyjdzie taniej.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 25. Data: 2011-07-02 15:34:09
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-02 12:18:33 +0200, "Przembo" <x...@x...xx> said:

    > Zależy jak się liczy,

    Jeśli się porównuje koszt paliwa z ceną biletu, to z pewnością liczy się źle.
    ;>

    > koszty stałe można pominąć.

    Tylko wtedy, gdy się chce dojść do z góry założonego, niezgodnego z
    rzeczystością wyniku.

    > bilet miesięczny ~90zł, samo paliwo ~120zł...

    A rzeczywiste koszty?

    > Ja na bilecie miesięcznym oszczędzałem max kilkadziesiąt zł

    Mi wychodziło to tak, że samochód dawał koszty kilkadziesiąt razy
    większe niż zbiorkom.
    Ale ja *chciałem* poznać prawdziwy wynik. :-)

    > A w kwestii stricte finansowej jak ktoś dopuszcza rezygnację z
    > posiadania auta to faktycznie może policzyć prawidłowo :-)

    Tu mówimy nie o rezygnacji, a o kupnie auta, bo podobno będzie
    kosztowało mniej, niż 70 zł miesięcznie...

    --
    Bydlę

  • 26. Data: 2011-07-02 15:40:36
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-02 11:52:28 +0200, Jakub Witkowski
    <j...@d...z.sygnatury> said:

    > Proponuję uczciwie wypełnić ten kalkulator:
    > http://www.kosztyjazdy.pl/
    > ... a gdy faktycznie wyjdzie tyle co ztm, poproszę o link do tej kalkulacji :)

    Spróbowałem wg założeń tego wątku: samochod tani, sprawny, bezawaryjny,
    z podanym przebiegiem, założyłem, że oleju nie zeżre, do spryskiwaczy
    wleje się wodę, w zimie z barku weźmie się denaturat:

    <http://www.kosztyjazdy.pl/?km=2400&km_mod=1&kminfo=
    czyli+++200+km+miesiecznie++46.15+km+tygodniowo++6.5
    8+km+dziennie&pali=5&km_c=0.25+zl&paliwo=5&ubezp=100
    &ubezp_c=0.04167+zl&oponywym=0&oponywym_c=-&opony=&o
    ponysez=&opony_c=-&mycie_mod=12&mycie=0&mycie_c=-&pr
    zeglad=90&przeglad_c=0.0375+zl&naprawy=0&naprawy_c=-
    &olej=0&olej_c=-&tuning=&tuning_c=-&inne=0&inne_mod=
    12&inne_c=-&kontr=&kontr_c=-&wartosc=&wartosc2=&loka
    ta=&wartosc_c=-&procPali=75.95+%25&kkm=0.33+zl&k100k
    m=32.92+zl&kyear=790+zl&kmonth=65.83+zl&okres=6&kokr
    es=395+zl&button=Dalej+-%3E>

    <http://tinyurl.com/68pjcwb>

    Daje

    radę...
    ;)

    --
    Bydlę

  • 27. Data: 2011-07-02 16:50:16
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    *Bydlę* w wiadomości news:iun6og$2fo$1@inews.gazeta.pl napisał(a):
    > Jeśli się porównuje koszt paliwa z ceną biletu, to z pewnością liczy się
    > źle. ;>

    A jak mam liczyć? Do kosztów dojazdu do pracy ma doliczyć wszelkie koszta
    wynikające z faktu posiadania auta? To żeby być fair do kosztów biletu
    miesięcznego musze doliczyć koszty innych biletów i taksówek...

    > Tylko wtedy, gdy się chce dojść do z góry założonego, niezgodnego z
    > rzeczystością wyniku.
    > A rzeczywiste koszty?

    Jak powyżej, to moje rzeczywiste koszty dojazdu do pracy... a kilka miesięcy
    temu koszty dojazdu samochodem nie zamykały się w 400zł, bilet kosztował
    tyle samo co dziś... i nie stać mnie było by jeździć komunikacją miejską.

    > Mi wychodziło to tak, że samochód dawał koszty kilkadziesiąt razy większe
    > niż zbiorkom.
    > Ale ja *chciałem* poznać prawdziwy wynik. :-)

    Kilkadziesiąt razy? Nieźle, sprawdziłem koszt biletu który zaspokoił by
    większość moich potrzeb komunikacyjnych - 102zł za bilet na Gdańsk i
    okolice, do tego doliczamy dodatkowe koszty bo akurat prywatni przewoźnicy
    maja "lepszy" rozkład, taksówki też wliczamy bo jazda komunikacją miejską w
    nocy z przesiadkami to nic fajnego... Komunikacją publiczną jakbym
    zrezygnował z auta to średnio w 200zł się nie zmieszcze, oczywiście kto inny
    w 62zł w małym mieście się zamknie.
    Jak korzystałem z najtańszego biletu ważnego w jednym mieście 3city od
    poniedziałku do piątku, bez nocnych, wg. cennika bilet kosztuje 88zł to od
    120 do 150zł mniej wydawałem na paliwo. Kilkadzisią zł wobec całkowitych
    kosztów jest pomijalne, a aby zbić koszty zauważalnie i zrezygnować z auta
    musiałbym także zrezygnować z wolności, wygody. Musiałbym polubić linie
    nocne, skm i co chyba najgorsze pkp... a tak na prawde ze sporej części
    rzeczy musiałbym zrezygnować.
    Tak więc liczę róznicę w kosztach, zakładając że auto zostaje i robi trochę
    mniej km.

    > Tu mówimy nie o rezygnacji, a o kupnie auta, bo podobno będzie kosztowało
    > mniej, niż 70 zł miesięcznie...

    Ja piłem konkretnie do Twojego braku wiary w podobieństwo kosztów, wszystko
    to tylko kwestia założeń, stricte realnie to do miesięcznego trzeba doliczyć
    koszt taksówki, biletu pkp i oczywiście często stracony czas..

    A w sprawie taniego auta to pisałem trochę przewrotnie bezpośrednio pwz o
    Polonezie :-)

    Pozdr

  • 28. Data: 2011-07-02 17:13:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 Jul 2011 15:34:09 +0200, Bydlę wrote:

    >Tu mówimy nie o rezygnacji, a o kupnie auta, bo podobno będzie
    >kosztowało mniej, niż 70 zł miesięcznie...

    Ale auto mamy.
    I teraz pytanie - kupic miesieczny i do pracy jezdzic tramwajem czy
    jednak samochodem :-)

    a u mnie sie reklamuje jakis drogi apartamentowiec .. czy mieszkanie w
    centrum naprawde jest drozsze ? po doliczeniu abonamentu za parking
    centrum i paliwa wychodzi ze tansze :-)

    J.

  • 29. Data: 2011-07-02 17:44:48
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-02 16:50:16 +0200, "Przembo" <x...@x...xx> said:

    > A jak mam liczyć?

    Uczciwie - zsumować koszty, a nie tylko jeden wydatek.

    > Do kosztów dojazdu do pracy ma doliczyć wszelkie koszta wynikające z
    > faktu posiadania auta?

    Zgubiłeś w tym wątku sedno: chodzi o KUPNO samochodu do jeżdżenia do
    pracy 5 km w jedną stronę.

    > To żeby być fair do kosztów biletu miesięcznego musze doliczyć koszty
    > innych biletów i taksówek...

    Jeśli chcesz porównać koszt jeżdżenia autem do pracy z różnymu innymi
    kosztami przejazdów nie do pracy, to tak, ale jeśli ma być tak jak u
    nomrnalnych ludzi, to nie.
    ;>

    > Jak powyżej, to moje rzeczywiste koszty dojazdu do pracy...

    Samochód spadł z nieba, jest to pojazd niezużywający żadnych materiałów
    ekspolatacyjnych ani żadnych części, nie przechodzi badań, sam sobie
    parkuje, sam się myje itd?
    Ile masz lat?

    > Kilkadziesiąt razy? Nieźle

    Tak, bo policzyłem uczciwie.
    Ten koszt oczywiście obniża się w czasie.

    > kto inny w 62zł w małym mieście się zamknie.

    A ~70 w bardzo dużym może być?
    Bo akurat tak mam...
    ;>

    > Ja piłem konkretnie do Twojego braku wiary w podobieństwo kosztów

    Bo przy tych założeniach mam akurat rację - nie można liczyć tylko
    paliwa, skoro trzeba ponieść o wiele większe wydatki.

    > , wszystko to tylko kwestia założeń

    No, to ab ovo usque ad mala: trzeba kupić samochód: bezawaryjny, w
    dobrym stanie, nowoczesny (mało palący), stary (tani) do jeżdżenia nim
    5 km w jedną stronę do pracy.

    > , stricte realnie to do miesięcznego trzeba doliczyć koszt taksówki,
    > biletu pkp i oczywiście często stracony czas..

    Nie mowy o tym w założeniach zadania.

    > A w sprawie taniego auta to pisałem trochę przewrotnie bezpośrednio pwz
    > o Polonezie :-)

    Polonez nie jest taki zły - spory, pancerny, z wielkim bagażnikiem,
    tani w naprawie...
    ;-)))

    --
    Bydlę

  • 30. Data: 2011-07-02 18:27:46
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    *Bydlę* w wiadomości news:iunedg$7hb$1@inews.gazeta.pl napisał(a):
    > Uczciwie - zsumować koszty, a nie tylko jeden wydatek.

    Zsumuj wszystkie koszty komuikacyjne poza biletem miesięcznym.

    > Zgubiłeś w tym wątku sedno: chodzi o KUPNO samochodu do jeżdżenia do pracy
    > 5 km w jedną stronę.

    W tej kwestii już Ci odpowiedziałem pod koniec poprzedniego posta,
    powtórzyć?

    > Jeśli chcesz porównać koszt jeżdżenia autem do pracy z różnymu innymi
    > kosztami przejazdów nie do pracy, to tak, ale jeśli ma być tak jak u
    > nomrnalnych ludzi, to nie.
    > ;>

    Czyli normalni ludzie na przykład nie wyjeżdzją poza sowje miasto, lubią 13
    km w nocy robić w 2h przy dobrych wiatrach? Czy może pociąg dla nich 200km
    robi za darmo, taksówka w nocy też? Mnie kosztowała taryfa 78zł za
    kilkanaście kilometrów, autem bym się zmieścił w kwocie o rząd mniejszej,
    ale jakoś tak dziwnie bywa że moje autko kursuje wtedy kiedy ja chce i nie
    spala o 3 w nocy poza miastem droższego paliwa, nie trzeba na nie czekać
    godziny... Chyba nie chce być normalny wedle Twojej oceny, liczę koszty albo
    całościowo w obu przypadkach, albo biorąc pod uwagę warunki pomijam czynniki
    nieistotne, ale to również w obu przypadkach.

    > Samochód spadł z nieba, jest to pojazd niezużywający żadnych materiałów
    > ekspolatacyjnych ani żadnych części, nie przechodzi badań, sam sobie
    > parkuje, sam się myje itd?

    W zakresie dojazdów do pracy powyższe jest pomijalne, przy opłaconym bilecie
    i tak te koszty będą w praktycznie tej samej wysokości. Tak trudno to
    zrozumieć?
    Mam policzyć 20-30zł rocznie przeglądu? 100-120zł rocznie za ubezpieczenie?
    Ok, ja wiem ile mnie kosztuje auto wraz z utratą wartości, powiedz mi jak
    policzyć koszt jazdy komunikacją miejską gdy nie przyjedzie autobus?
    Miewałem tak średnio 1 raz miesięcznie, taksóweczka jako środek zastępczy?
    Ja do tej pory po prostu szedłem na parking i tyle, jest masa innych
    czynników dla których mam auto. Mam może jeszcze zrobic to czego Ty
    oczekujesz ale w drugą stronę? Wyjdzie że jazda zbiorkomem jest po prostu
    droga.

    > Ile masz lat?

    W tej dyskusji właśnie zastanawia mnie Twój wiek, jak można nie rozumieć
    elementarnych kwestii? Serio poza kosztem biletu miesięcznego nie ponosisz
    żadnych wydatków związanych z podróżami? Jeśli tak to współczuje.

    > Tak, bo policzyłem uczciwie.
    > Ten koszt oczywiście obniża się w czasie.
    > A ~70 w bardzo dużym może być?
    > Bo akurat tak mam...
    > ;>

    Gratuluję.

    > Bo przy tych założeniach mam akurat rację - nie można liczyć tylko paliwa,
    > skoro trzeba ponieść o wiele większe wydatki.

    To jak? Liczymy taksówki, bilety kolei itp? Do tego tematu się nie
    odniosłeś, co to za założenia? Nie ruszanie się poza mieścinę? Zamiłowanie
    do podporządkowania się rozkładowi jazdy nocnego?

    > No, to ab ovo usque ad mala: trzeba kupić samochód: bezawaryjny, w dobrym
    > stanie, nowoczesny (mało palący), stary (tani) do jeżdżenia nim 5 km w
    > jedną stronę do pracy.
    > Nie mowy o tym w założeniach zadania.

    Tak się składa że założenia sam sobie doprecyzowałeś, pominąłeś to co
    niewygodne... a jak Ci napisałem wg. tych wytycznych koszty jazdy autem to
    się burzysz, zabawne.

    > Polonez nie jest taki zły - spory, pancerny, z wielkim bagażnikiem, tani w
    > naprawie...
    > ;-)))

    Mam w planie sobie sprawić jeszcze fajne autko wyglądające jak zwykły
    Polonez, ale to już nie spełni założeń:-)

    Pozdr