  • 21. Data: 2024-02-14 11:36:29
    Temat: Re: asynchroniczne CPU
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2024 01:55:22 -0000 (UTC), a...@h...invalid
    (Arnold Ziffel) wrote:
    > Tylko czy to zbocze musi przychodzić w równych odstępach czasu? Nie
    > może
    > przyjść na zasadzie "skończyłem, bierz dane"?

    Dokładnie. Następna instrukcja wykonywana od razu po zakończeniu
    poprzedniej a nie czekając na zbocze zegara. Zegar niepotrzebny,
    kiedyś na to wpadną.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2024-02-14 12:30:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 14.02.2024 o 11:36, Marek pisze:

    > Dokładnie. Następna instrukcja wykonywana od razu  po zakończeniu
    > poprzedniej a nie czekając na zbocze zegara. Zegar niepotrzebny, kiedyś
    > na to wpadną.

    Może już wpadli :) bo tak naprawdę to mało kto wie jak procki obecne
    działają w środku.
    Jest zegar który jest mnożony w środku ale przy tych częstotliwościach
    zanim on przejdzie z jednego końca kryształu na drugi to kilkakrotnie
    zmieni fazę (tak na oko strzelam) być może on tylko służy do taktowania
    pamięci i szyny zewnętrznej, a w środku bloki biegają sobie wg własnych
    opóźnień, wpisują wynik w rejestry i wystawiają flagę że gotowe, wtedy
    inne mogą pobierać dane.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2024-02-14 14:25:36
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    https://www.youtube.com/@CircuitChaos

    --
    Na egzaminie z informatyki profesor z widocznym niesmakiem slucha
    niedorzecznych odpowiedzi studenta. W pewnym momencie zwraca się do

  • 24. Data: 2024-02-14 14:27:36
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Dokładnie. Następna instrukcja wykonywana od razu po zakończeniu
    > poprzedniej a nie czekając na zbocze zegara. Zegar niepotrzebny,
    > kiedyś na to wpadną.

    Już wpadli :) Na tym filmie było wyjaśnione, dlaczego to nie jest szeroko
    stosowane (względy nie techniczne tylko praktyczne, jeden taki procesor w
    jakimś pagerze powstawał przez 10 lat).

    --
    Jeż chciał bardzo iść na dziwki, ale się wstydził iść sam, wiec poprosił
    zająca (playboya), aby go zaprowadził do burdelu. Wiec idą aż tu nagle

  • 25. Data: 2024-02-14 14:36:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > https://www.youtube.com/@CircuitChaos

    Na głównej grafice to kontrolka VFD?
    Wygląda jak pasek postępu.

    Robert

  • 26. Data: 2024-02-14 14:46:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Na głównej grafice to kontrolka VFD?
    > Wygląda jak pasek postępu.

    Ok, znalazłem.
    https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_dm160.html

    Robert

  • 27. Data: 2024-02-14 17:12:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Feb 2024 13:25:36 -0000 (UTC), a...@h...invalid
    (Arnold Ziffel) wrote:
    > https://www.youtube.com/@CircuitChaos

    A dlaczego po angielsku? Algorytm obcina zasięgi gdy nie mówi się po
    amerykańsku natywnie.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2024-02-14 20:40:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Na głównej grafice to kontrolka VFD?

    Tak, DM-160.

    > Wygląda jak pasek postępu.

    Trochę :)

    --
    - Szeregowy, dlaczego macie niewypastowane buty?!
    - Ch*j to pana obchodzi, panie sierżancie!

  • 29. Data: 2024-02-14 20:42:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > A dlaczego po angielsku? Algorytm obcina zasięgi gdy nie mówi się po
    > amerykańsku natywnie.

    Taki był zamysł, żeby się nie ograniczać tylko do polskiego odbiorcy. A
    czy obcina... nie wiem, w sumie nie zależy mi jakoś specjalnie na
    dostosowywaniu się do algorytmu. Wrzucam jak mam coś w miarę ciekawego do
    pokazania (i mam ochotę to nagrać), nie dobieram słów kluczowych pod
    algorytm. Traktuję to bardziej na luzie.

    --
    Przebiega zając przez jezdnię, aż tu nagle się potknął. A jako, że zające
    maja 2 duże wystające zęby, to wbił się tymi zębami w asfalt. Próbuje

  • 30. Data: 2024-02-14 21:28:24
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, February 13, 2024 at 7:55:25 p.m. UTC-6, Arnold Ziffel wrote:

    > Tylko czy to zbocze musi przychodzić w równych odstępach czasu? Nie może
    > przyjść na zasadzie "skończyłem, bierz dane"?

    A to zalezy.
    Niby nie. I mamy takie cosie jak speedstep itp. Ale to troche zeszlo aby komputery
    takie jak PC w calosci mogly z tym dzialac.
    Pamietam ze w czasach durona600 mialem opcje "spread spectrum" ktora powodowala ze
    taktowanie plywalo troche w te i wewte i tamten komputer nie wstawal jak sie to
    wlaczylo.

    > Ten o 6502 mi umknął...

    https://www.youtube.com/watch?v=fWqBmmPQP40&t=1455s
    Ten, zaznaczylem okolice gdzie cale wyjasnienie sie odbywa.
    Mam na mysli fakt istnienia dekodera rozkazow i tego co on robi z wejsciami
    komponentow cpu zeby dzialaly jak trzeba.

    Tam latwo wymyslic dlaczego niepublikowane rozkazy dzialaja jak dzialaja i jak mozna
    by latwo poprawic dzialanie cpu albo dodac rejestrow.

    Rozumiejac to co gosciu opowiedzial wydaje sie trywialne zrobienie 6502 majacego 8
    rejestrow danych tak jak 68000. W sensie dajac jakis projekt fpga z 6502 studentowi
    powiedziec: "zrob zeby rejestrow bylo 8 zamiast akumulatora". Rozumiejac co i jak
    student ogarnie ze trzeba dodac nieco bloku rejestru i rozszerzyc nieco rom dekodera
    rozkazow.

    Cos co dla mnie bylo czarna magia kiedys, po obejrzeniu tego materialu powoduje u
    mnie "heh, moglbym to rozwinac, gdzie jest mysza?"

    > Swoją drogą widzę że nadal korzystasz z Google Groups. Planujesz zniknąć
    > jak zamkną (czyli już za tydzień, jeśli dobrze pamiętam), czy przejdziesz
    > gdzieś?

    Korzystam ale alternatywy nie mam. Mam thunderbirda. Ale nie mam zadnego serwera
    usenetowego.

    pl.misc.samochody musialem porzucic bo gugle je dawno olalo. Teraz nie wiem czy za
    tydzien przestane czytac usenet...