    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: aparat do robienia zdjęć mieszkań.
    Date: Sun, 30 Aug 2009 17:05:24 +0200

    robarto wrote:
    > Dziękuję za odpowiedź.
    > Czyli jedynie wchodzi w grę lustrzanka z obiektywem szerokątnym ?
    > Ale dlaczego właśnie olympus ? I czy obiektyw szerokątny musi kosztować
    > 1200 zł ?

    Jeśli zgodzisz się na prostowanie kadrów to Samyang 8mm będzie najszerszy,
    do tego kup używaną lustrzankę z cropem 1.5x - jak poszperasz to zamkniesz
    się w kwocie 1500zł z wszystkim.
    Oczywiście obiektyw ten to obiektyw typu "rybie oko", ale spowoduje, że
    nawet najmniejsza klitka będzie wydawała się być duża jak boisko.
    Jak wspominałem będziesz musiał ręcznie wykorygować zdjęcia, ale
    zdecydowanie warto.

    > Zdjęć nie będe powiększał do formatu plakatu, ale będa oglądane na
    > monitorze.
    > Nie ma tańszych rozwiązań jeśli chodzi o obiektyw ?

    Olympus ma przelicznik 2x, więc z jego 9-18mm robi się 18-36mm czyli tak
    sobie. Przy kupnie 8mm (nowe w cenie 849zł) i cropie 1,5x dostajesz 12mm,
    czyli o wiele szerzej. Wadą jest brak zoomu, ale do węższych kadrów masz
    swojego sony. Tanio zazwyczaj możesz też dokupić kita tpy 18-55mm, który
    będzie uzupełniał resztę. Rozważ więc najtańsze korpusy nikona, sonego i
    pentaksa (te mają cropa 1.5x).

    d.