  • Data: 2011-08-14 20:30:04
    Temat: Re: alchemicy z ABW
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Zbynek Ltd. napisał:

    > Nie tyle wielokrotnością 512b, co dopełnieniem do pełnej wielkości
    > klastra. Plik o wielkości 1 bajta zabierał miejsce wielkości 1
    > klastra. Mogło to być, nawet 4, czy 16 kilobajtów, czy ile tam sobie
    > liczyła wówczas wielkość klastra. Toteż wszystkie pliki miały ładnie
    > podoklejane na końcu różne, różniste i zwykle bardzo ciekawe rzeczy :-)

    Ale jak się skopiowało plik z dyskietki na twardy dysk (poleceniem
    systemowym, a nie metodą sekretarki, czyli otwierając edytorem w jednym
    miejscu i zapisując w drugim), to już niekoniecznie była to wielokrotność
    klastra. Pierwszy plik WRI jaki teraz znalazłem teraz w swoich archiwach,
    ma długość 6656 bajtów, czyli 13 sektorów (po 512b). 13 jest liczbą
    pierwszą, więc plik musi pochodzić z FAT o jednosektorowym klastrze.
    Z dyskietki zapewne.

    > Te końcówki plików czyściła jedna z opcji antywirusa MKS.

    A Norton Utilities miał funkcję zapisywania zerami końcówek klastrów
    w plikach. I oczywiście nieużywanych sektorów również.

    --
    Jarek