  • 71. Data: 2024-09-18 10:55:10
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 22:54:19 +0200, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 17.09.2024 o 21:15, Jarosław Sokołowski pisze:
    > [...]
    >
    > Nie tonerowi raczej a tuszowi:) Są odpowiednie
    > stwierdzenia/badania/filmy, że producent wyliczał długość działania
    > drukarki. Na dodatek wprowadza/prawie wymusza, program lojalnościowy do
    > obsługi drukarki, który blokuje możliwość użycia nieoryginalnego
    > tuszu/toneru.

    Tudzież np nie wydrukujesz strony tekstu na czarno, bo się żółty tusz
    skończył.
    Ba - nie zeskanujesz.

    > Pomijam też tych, gdzie "licznik czipu" odliczył END i trzeba było kupić
    > nową drukarkę pomimo że stara, była fizycznie sprawna :)

    Z drugiej strony - bęben mi się w laserówce troche zużył.
    Miał prawo, bo to 20 tys stron i parę lat.

    Nowe bębny (bo 4) kosztują prawie tyle, co nowa drukarka.
    Są jakies tanie zamienniki, ale czy ryzykować ?
    Nowa drukarka niedroga, z gwarancją ...

    J.

  • 72. Data: 2024-09-18 10:59:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > O ile pamiętam, to i takie się zdarzały.
    > Ale to już był okres schyłkowy, może fabryka dożynała maszyny,
    > może Chinczycy tanie buble wypuszczali ...

    Marka "PILA" w swoim czasie była jedną z częściej podrabianych przez
    Chińczyków. Nie tylko wśród żarówek.

    > a ja narzekałem, ze szybko się przepalają.

    Może w końcu zaczęły się przepalać po normalnym czasie? Energetyka
    zaczęła pilnowała napięcia w sieci (i częstotliwości!), skończyły się
    czasy komuny, za którymi kol. Marek tak tęskini. Napięcie 190V stało
    się wspomnieniem. Przypominam, że krzywa żywotności jest bardzo stroma.

    > A europejkie żarówki były wtedy trwalsze?

    Podobno tak, te z Piły szczególnie. W niektórych krajach (chyba UK,
    USA zdaje się też) były takie regulacje, że włókno żarówki ma być tak
    ułożone, że przy wstrząsie spowodowanym upadkiem lampy na podłogę,
    dla bezpieczeństwa łamie się, a żarówka przestaje świecić. Nasze tego
    nie miały, więc były chętnie kupowane (importowane) przez rozlicznych
    Panów Marków.

    Jarek

    --
    Nad rzeką latem ferajna na grilla się zasadza
    Auta z Niemiec -- sam wiem kto je tu sprowadza

  • 73. Data: 2024-09-18 11:01:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 21:18:39 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Taki sam jak dla jej klientów. Pieniądze na rozwój branży. Gdyby kasa
    > poszła do elektrowni, to by utonęła w innych zyskach i nic by z niej
    > nie zostao.

    Ale pisałes o trwalszych żarówkach.
    Skoro nie możesz się tym pochwalić, bo umowa zabrania,
    to sprzedaż nie wzrośnie.

    Przy czym ... dawno dawno temu, to Edison obciążał klientów
    od żarówki.
    Ile mieli w domu zainstalowane, za tyle musieli co miesiąc płacic.
    Edison dostarczał żarówki i prąd w cenie abonamentu.

    Dopiero później wymyślili liczniki.

    J.

  • 74. Data: 2024-09-18 11:05:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 20:08:40 +0200, Marek wrote:

    > Podkręć jasność wypowiedzi...

    Elektrownia produkuje sporo odpadów, szczególnie razem z kopalnią.

    Zrobisz trwalsze zarówki, a hałdy za elektrownia i kopalnią urosną :-)

    Ba - węgiel zawiera też rtęć. Niby śladowe ilości, ale przez komin
    elektrowni wylatuje.
    I się okazuje, ze więcej wylatuje, niż zawiera swietlówka, jesli
    uwzględnić cały okres jej pracy.

    J.

  • 75. Data: 2024-09-18 11:23:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale pisałes o trwalszych żarówkach.
    > Skoro nie możesz się tym pochwalić, bo umowa zabrania, to sprzedaż nie
    > wzrośnie.

    To jest Spisek Ż. level 2.0. Wiara w to, że drucik wolframowy jest tak
    zaawansowanym produktem, że da się go zaprogramować w ten sposób, by
    przepalał się po tysiącu godzin i nie był wieczny (jak byłby bez spisku).

    Nie, umowa nie zabraniała wprost chwalenia się długowiecznością. Ustaliła
    minimalne (pod względem efektywności) warunki pracy, a z nich już wynika
    ograniczenie czasu pracy, więc nie ma czym się chwalić. Zresztą tekst
    jest znany, można przeczytać. Ale [anty]spiskowcy wolą konfabulować.

    > Przy czym ... dawno dawno temu, to Edison obciążał klientów od żarówki.
    > Ile mieli w domu zainstalowane, za tyle musieli co miesiąc płacic.
    > Edison dostarczał żarówki i prąd w cenie abonamentu.

    No proszę, tak teraz jest z drukarkami! Firma wstawia sprzęt do biura,
    zajmuje się serwisem i materiałami eksploatacyjnymi, bierze za to
    zryczałtowaną opłatę. Psipadek? Nie sądzę!

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2024-09-18 11:39:33
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.09.2024 o 11:05, J.F pisze:

> [...]
    > elektrowni wylatuje.
    > I się okazuje, ze więcej wylatuje, niż zawiera swietlówka, jesli

    Czyli twierdzisz, że jak żarówka padnie to już zawsze będzie ciemno i
    elektrownia mniej naprodukuje?

    Bo jeśli dodasz do tego złom z padających żarówek to hałda będzie większa :)

    --
    Pixel(R)??

  • 77. Data: 2024-09-18 11:53:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 10:59:20 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Marka "PILA" w swoim czasie była jedną z częściej podrabianych przez
    > Chińczyków. Nie tylko wśród żarówek.

    Ja nie wiem, czy podrabiana.
    Fabrykę w Pile i markę kupił Philips. Philips zainwestował też fabryki
    w Chinach.
    To miał prawo produkować co gdzie chce, pod marką jaką chce.

    Ale to raczej nie były PILA. Neolux mi się kojarzy.

    Teraz w Kauflandzie widze sporo LED marki Osram (wisi i straszy),
    made in China, ale na pudełku Ledvance.

    Ledvance to spółka córka Osram z 2016, sprzedana Chinczykom
    https://en.wikipedia.org/wiki/Osram

    spodziewać się "niemieckiej jakości", czy raczej nie ? :-)

    > Może w końcu zaczęły się przepalać po normalnym czasie?

    Raczej nie.

> [...]
    > czasy komuny, za którymi kol. Marek tak tęskini. Napięcie 190V stało
    > się wspomnieniem. Przypominam, że krzywa żywotności jest bardzo stroma.

    No ale nowe żarówki powinny być już na 230V :-)

    A w kapitaliżmie w gniazdku jest często 240, a nawet 253V :-)

    A jak kapitalizm pilnuje częstotliwości, to kiedyś mieliśmy próbkę,
    której do tej pory nie bardzo rozumiem :-)

> [...]
    > dla bezpieczeństwa łamie się, a żarówka przestaje świecić. Nasze tego
    > nie miały, więc były chętnie kupowane (importowane) przez rozlicznych

    W USA to możliwe.
    Tam domy płoną szybko, a odszkodowania potrafią być horendalnie
    wysokie. To nawet bez regulacji lepiej się zabezpieczyć.

    No ale żarowki rzadko upadają na podłogę, jak upadają, to często
    pękają, więc nie bardzo widzę w tym sens.
    I trzeba by instalacje przerabiac ... w wynajmowanym domu/mieszkaniu?

    Chyba, że robilismy coś na eksport, na 120V ?

    A może na radziecki rynek na 127V ?

    J.

  • 78. Data: 2024-09-18 12:01:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 10:42:55 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ludzie o słabej pamięci często są również wykluczeni cyfrowo
    > i ogólnie zagubieni w świecie, którego nie rozumieją. Takie
    > informacje najlepiej brać z rocznika statystycznego. Na przykład:
    >
    > https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/oz_maly_rocznik
    _statystyczny_2010.pdf

    > 2000 2005 2008 2009
    > Żarówka zwykła, 60 W . . . . . 1,10 1,11 1,24 1,40
    > Energia elektryczna za 1 kWh . 0,30 0,42 0,50 0,56

    0.56 ... to chyba juz energia elektryczna wraz z opłatą sieciową.

    > W XX wieku były poniżej złotówki (albo poniżej 10 tysięcy przed
    > rokiem 1995).

    Tego to juz nie pamiętam, może i drożej.
    Za rok 2000 czy 2005 też nie dałbym głowy, ale może GUS dobrze zebrał
    dane.

    trochę przed tym zakazem żarówkowym skleroza mi podpowiada, ze
    istotnie były tanie, ale który to był rok.

    > Nie nie chcieli. Klęli na to otaczające dziadostwo. W końcu poszli
    > z kilofami i obalili komunę.

    Ale żarówki mieć chcieli. A nie było.
    Więc jak były, to przydałyby się trwałe.
    I władzy też powinno zależeć na trwałych, bo to jedno żądanie mniej.

    A prądu i tak też brakowało :-)

    > Blokował import z Europy?!

    A to dość prawdopodobne.
    Regulacje, gwinty (hm, czy nie powinni miec E27 ?), napięcia,
    cła, sankcje.

    No i internetu nie było, raczej sobie 10 żarówek nie sprowadzisz,
    100 tez nie, ale milion to pewnie się dało załatwić.

    J.

  • 79. Data: 2024-09-18 12:07:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 17.09.2024 o 20:34, Pixel(R)?? pisze:
    > W dniu 17.09.2024 o 20:11, Adam pisze:
    > [...]
    >>

    > Tak niekoniecznie. To zależy indywidualnie od człowieka w sensie
    > postrzegania barw. Miałem kiedyś taką koszulkę, która dla 50% ludzi była
    > lekko fioletowa a dla innych brązowa. Co ciekawe, to przeważali faceci
    > dla lekkofioletowego a kobiety widziały tam brąz :)

    Genetyka. Kobiety widzą kolory inaczej. Literalnie. Geny kodujące
    receptory są na chromosomie X. My mamy tylko jeden, one dwa.

    P.P.

  • 80. Data: 2024-09-18 12:14:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Sep 2024 12:07:36 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Genetyka. Kobiety widzą kolory inaczej. Literalnie. Geny kodujące
    > receptory są na chromosomie X. My mamy tylko jeden, one dwa.

    No tak mowią, ale czy potem są jakies fizjologiczne różnice?

    J.