  • 51. Data: 2024-09-17 19:17:32
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Sep 2024 18:03:19 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > efektywności włókna w funkcji napięcia (to się mierzy szybko i
    > łatwo)
    > i przebieg żywotności w każdym punkcie pomiaru (to wymaga trochę
    > czasu
    > obróbki statystycznej), od razu wszystko można zobaczyć. Jeszcze
    > trzeba
    > znać cenę żarówki i cenę prądu, ale wszystkie rachunki są na
    > poziomie
    > licealnym.

    Czyli to co oszczędzi się na sprawności pójdzie na zakup kolejnej
    żarówki (upraszczając) + koszta utylizacji nowych elektrośmieci?

    Często spisek żarówkowy jest jednocześnie zestawiany ze spiskiem
    drukarkowym lub innym przykładami planowanego postarzania. Domyślam
    się, że spisek drukarkowy to też bzdury bo producenci jedynie dbają o
    to byśmy nie meczyli się długowiecznym sprzętem.

    --
    Marek

  • 52. Data: 2024-09-17 19:28:01
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.09.2024 o 21:42, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > A szkoda, ze nie pamiętasz, bo mi tak wychodzi szacunkowo z 5uF.
    > Tzn tak na 40W w LED ..
    >
    > 400V wystarczy, czy za mało?
    >
    > Bo to nie takie znów małe bydlątko
    > https://www.tme.eu/pl/details/mkp13-4.7u_400/kondens
    atory-polipropylenowe-audio/miflex/mkp13g547g-b/

    To jest do audio, niekoniecznie nadaje się.

  • 53. Data: 2024-09-17 19:32:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 19:17:32 +0200, Marek wrote:

    > Czyli to co oszczędzi się na sprawności pójdzie na zakup kolejnej
    > żarówki (upraszczając) + koszta utylizacji nowych elektrośmieci?

    Ale elektrownia też śmieci.

> [...]
    > się, że spisek drukarkowy to też bzdury bo producenci jedynie dbają o
    > to byśmy nie meczyli się długowiecznym sprzętem.

    Drukarki to inna sprawa.
    Ilość numerów, które producenci tam schowali, jest duża.

    Ale ... takie np narzekanie, ze teraz pralki nienaprawialne.
    Bo łożyska zatopione w plastiku bębna i niewymienne.

    Hm ... producentowi obniza koszty produkcji. Klientowi ... może
    podnosi jakość, bo nie ma wycieków itp.
    A łożyska ... wytrzymają, ile wytrzymają. Moze 20 lat, może 10, może
    5, moze 2. Przy ilu latach to będzie spisek?

    Inna sprawa, ze ostatnio pralkę kupiłem. No i zabierali od razu starą.
    To w samochodzie mieli kilka odebranych, i na oko były całkiem
    niestare.
    Moja, a dokładniej taty pralka, miała blisko 40 lat.

    Fakt, że ją kilka razy musiał naprawiać, ja bym ją już dawno wyrzucił,
    bo za często :-) Ale widać lubiał.

    Znajomej nowa pralka przetrwała ok 5 lat. Coś z łożyskami chyba.
    I nie wiem - taka norma, czy przypadek ...

    J.

  • 54. Data: 2024-09-17 19:45:50
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > A kto tu niedawno pisał, że "żarówki palą się częściej niż dawniej",
    > czy coś podobnego? Ludzie mniej więcej wiedzą, jak często wymieniają
    > żarówki, nie muszą w kajeciku notować dat. Gdyby jakaś firma wyłamała
    > się z tej "zmowy", łatwo byłoby zauważone, że jej wyroby świecą
    > dłużej. I być może utrwaliłby się model oświetlenia jak w tej remizie
    > -- coś tam się ledwie żarzy w bańce, prąd żłopie bez opamiętania.
    > Za to świeci sto lat.

    Nodobra a jak wytłumaczysz taki myk? Kiedyś w suficie kuchennym miałem
    halogeny przez 10 lat...ale zmieniłem je na LED i nawet jest jaśniej.
    Problem w tym, że mam 10szt i dokładnie po 2 latach (gwarancja) i
    tygodniu w ciągu tygodnia padło osiem sztuk :) Padały "po kolei" ale nie
    wszystkie naraz. Po 2 miesiącach pozostałe dwa LED też padły. Nawet je
    rozebrałem z ciekawości i okazuje się że jedna z diod dostała przerwę we
    wszystkich 10 sztukach co skutkowało brakiem świecenia. Nawet chciałem
    podmienić, żeby 5szt działało...ale musiałbym dokupić takie same. Tak,
    kupiłem następne/lepsze ale inny producent. Rok minął i świecą jeszcze,
    zobaczymy za rok :)

    --
    Pixel(R)??

  • 55. Data: 2024-09-17 19:50:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 19:17:06 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A kto tu niedawno pisał, że "żarówki palą się częściej niż dawniej",
    > czy coś podobnego?

    No takie było wrażenie, że co chwila wymieniałem.
    Ale jak mówimy o 1000h, to jak to zweryfikować?
    Zeszycik czasu pracy wprowadzić?

    > Ludzie mniej więcej wiedzą, jak często wymieniają
    > żarówki, nie muszą w kajeciku notować dat.

    1000h to moze być rok. Moje były w łazience, to raczej dłuzej.

    Nie zapamiętasz, szczególnie jak masz kilka w żyrandolu.
    Chyba, ze to się skróci do 100-200h, zamiast wydłużyć np do
    deklarowanych 1500, w "lepszym" typie.

    P.S. Pare razy kupiłem jakies "lepsze" żarowki do samochodu.
    I też miałem wrażenie, ze krótko pracowały.
    Bo zwykłych żarówek to nie pamiętam kiedy wymieniałem, a te to
    pamiętałem, ze "niedawno".

    > Gdyby jakaś firma wyłamała
    > się z tej "zmowy", łatwo byłoby zauważone, że jej wyroby świecą
    > dłużej.

    A to tym bardziej nie. Jak się spali, to wiesz o tym, jak swieci, to
    zapominasz :-)

    Poza tym jaki z tego zysk dla firmy? Chce więcej zarobić, to musi
    klientów przekonać reklamami. I wszyscy konkurenci się dowiedzą.
    Przy czym reklama nie musi być całkiem prawdziwa :-)

    No chyba, żeby zrobić jakiś szeptany marketing ... troche trudno.
    Jak będzie masowy, to konkurencja usłyszy, przebada ... nie wiem jakie
    tam kary przewidywała umowa.

    > I być może utrwaliłby się model oświetlenia jak w tej remizie
    > -- coś tam się ledwie żarzy w bańce, prąd żłopie bez opamiętania.
    > Za to świeci sto lat.

    prędzej klient zauważy, ze ta "nowa setka" to ciemniejsza jest, niż ta
    co juz ma w żyrandolu. I mamy antyreklamę.

    I znów - można reklamować "nasze żarówki dają więcej swiatła -
    oszczędzaj pieniądze". I część klientów szybko zauważy, ze naprawdę
    jaśniejsza w żyrandolu jest.
    kiedy zauważą, ze trzeba je częściej zmieniac? Może nigdy, jesli nie
    przesadzą z żywotnością.

    P.S. To zakłada, że mamy żyrandol z kilkoma żarówkami obok siebie.
    Czy naprawdę tak było, czy jedna żarówka zwisała z sufitu?
    W dużych i bogatych domach pewnie było ich kilka, ale oni mogli na
    drobne pieniądze nie patrzeć, a żarówki służba zmieniała :-)

    J.

  • 56. Data: 2024-09-17 20:08:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Sep 2024 19:32:12 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale elektrownia też śmieci.

    Podkręć jasność wypowiedzi...

    --
    Marek

  • 57. Data: 2024-09-17 20:11:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Sep 2024 20:50:54 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Pan J.F napisał:
    > (...)
    >
    > Po co zabraniać? Dzisiaj mało kto chciałby wracać do żarówek. Ale są
    > wyjątkowe przypadki, że żarówka lepsza. Na dalekiej północy, w czasie
    > nocy polarnej, to najlepsze źródło światła. W dodatk często wystarcza
    > do ogrzania pomieszczenia. A tak trzeba dodatkowy grzejnik.

    Dodam jeszcze to, z czym się spotkałem:
    "Stare" świetlówki miewały problem z widmem.
    Jak ktoś siedział w jakichś kolorach (czyli drukarnia, preprinty, dywany,
    krawiectwo itp) to zdarzało się, że oryginalnie czerwony robił zię brązowy,
    albo brązoway robił się zielony. Albo jeszcze inaczej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 58. Data: 2024-09-17 20:34:49
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.09.2024 o 20:11, Adam pisze:
    [...]
> [...]
    > krawiectwo itp) to zdarzało się, że oryginalnie czerwony robił zię brązowy,
    > albo brązoway robił się zielony. Albo jeszcze inaczej.

    Tak niekoniecznie. To zależy indywidualnie od człowieka w sensie
    postrzegania barw. Miałem kiedyś taką koszulkę, która dla 50% ludzi była
    lekko fioletowa a dla innych brązowa. Co ciekawe, to przeważali faceci
    dla lekkofioletowego a kobiety widziały tam brąz :)

    Lubiłem tą koszulkę bardzo, bo lubiłem jak się ludzie wkurwiali, gdzie
    podtykałem im paletę barw z opisem i się okazywało, że mają "błędne
    spojrzenie" :) Koszulka oczywiście była lekko fioletowa :)...sprawdzone
    z paletą barw.
    Najbardziej zabawne było jak 2 osoby, różnie widzące kłóciły się o kolor
    mojej koszulki :)

    Aha, sprawdzałem ten efekt przy różnym świetle i zawsze były różnice w
    ocenie, nawet przy świetle słonecznym.

    --
    Pixel(R)??

  • 59. Data: 2024-09-17 21:08:44
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 17.09.2024 o 19:50, J.F pisze:

    > No takie było wrażenie, że co chwila wymieniałem.
    > Ale jak mówimy o 1000h, to jak to zweryfikować?
    > Zeszycik czasu pracy wprowadzić?

    W automatyzacji :-)

  • 60. Data: 2024-09-17 21:15:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Czyli to co oszczędzi się na sprawności pójdzie na zakup kolejnej
    > żarówki (upraszczając) + koszta utylizacji nowych elektrośmieci?

    Za bardzo upraszczając -- wtedy nie znano pojęcia "elektrośmieci".
    Ponadto to, co "pójdzie na zakup kolejnej żarówki", jest kroplą
    w całej oszczędności. Stuwatowa żarówka w swoim tysiącgodzinnym
    żywocie pochłaniała sto kWh energii. Pięćdziesiąt złotych to było.
    A sama żarówka kosztowała złotówkę lub mniej. Można jej minimalnie
    wydłuzyć włókno, wtedy stanie się niemal wieczna, ale potrzeba
    będzie drugiej pożeraczki pięciu dych, bo efektywność spadnie o
    połowę. Te krzywe funkcji są naprawdę mocno strome (dzisiaj już
    były przytaczane dane liczbowe).

    W latach siedemdziesiątych bywałem u rodziny na Górnym Śląsku.
    Zwróciłem uwagę na to, ze żarówki tam jakieś takie inne niż u nas
    w mieszkaniu w Warszawie, mocno nienowe, często chyba pamiętały
    Bieruta. Światło też dawały inne. Ale tam napięcie w sieci rzadko
    było powyżej 190V, ludzie mieli przy telewizorach różne wymyślne
    stabilizatory, bo inaczej te wszystkie pentody nie dawały rady.

    Jak ktoś chciał walczyć ze Spiskiem Żarówkowym, zawsze mógł przy
    pomocy autotransformatora.

    > Często spisek żarówkowy jest jednocześnie zestawiany ze spiskiem
    > drukarkowym

    Co świadczy wyłącznie o ignorancji zestawiającego. Drukarki to już
    produkt zaawansowanej technologii, producenci nie umawiają się,
    każdy pilnie strzeże swoich rozwiązań. Technicznych i marketingowych.
    Tylko antyspiskowcy tacy sami. Najfajniejsi są "cwaniacy tonerowi".
    Nowa drukarka kosztuje 200 zł, a toner do niej 250 zł. Ale ich się
    nie przechytrzy, nie kupią tonera, kupią kolejną nową drukarkę, bo
    taniej. Z tym że toner w nowej starcza na pół ryzy, a kupiony osobno
    zadrukuje cztery i więcej. Ja mam taką drukarkę nabytą kilka lat
    temu, wciąż ma startowy toner. Dzisiaj nie drukuje się wiele, taki
    sprzęt jest ludziom potrzebny, sypanie tonera na full byłoby bez
    sensu. Kiedyś drukowałem więcej, miałem w domu sprzęt heavy-duty,
    drukował choćby ryzę dziennie, nie psuł się, toner starczał na długo.
    I dzisiaj nie ma problemu z kupieniem takiego, nawet małonakładowe
    książki się tak drukuje. Ale mało kto taki potrzebuje w domu. Gdzie
    ten spisek?

    Jarek

    --
    Skarpetkami chcą nas, panie, powyzabijać. Ale nie mnie! Te żółte kurduple
    za chude są w żółtych uszach. Patrz pan. O, widzisz pan? Kupuję... u tych