  • 31. Data: 2024-09-16 22:10:30
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.09.2024 o 21:42, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > A szkoda, ze nie pamiętasz, bo mi tak wychodzi szacunkowo z 5uF.
    > Tzn tak na 40W w LED ..
    >
    > 400V wystarczy, czy za mało?

    Wystarczy.

    > Bo to nie takie znów małe bydlątko
    > https://www.tme.eu/pl/details/mkp13-4.7u_400/kondens
    atory-polipropylenowe-audio/miflex/mkp13g547g-b/

    Do puszki się zmieści :)

    > Chyba nie muszą. W końcu - równolegle połączone.

    Nonie. Bedą świecić różnie...ale to wola usera ;)

    > Ale jakieś lepsze, z przetwornicą ... mogą się nie dać tak sciemnić.

    > Iskrzenie chyba powoduje, ale tylko przy włączaniu tego jednego
    > wyłącznika ...

    Obecnie, po 5 latach niemierzalne :)

    --
    Pixel(R)??

  • 32. Data: 2024-09-17 11:43:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 16.09.2024 o 21:06, J.F pisze:
    [...]
    > Dlaczego? Kolor? LED "warm white" nie jest równie żółta?

    CRI. Dziurawe widmo.

    > 100W na dalekiej północy, to chyba za mało?
    > No i trzeba dużo prądu do grzania, a to niewłaściwe, z wyjątkiem
    > Norwegii :-)

    Oraz Islandii.

    P.P.

  • 33. Data: 2024-09-17 11:49:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

> [...]
    >
    > Bo to nie takie znów małe bydlątko
    > https://www.tme.eu/pl/details/mkp13-4.7u_400/kondens
    atory-polipropylenowe-audio/miflex/mkp13g547g-b/

    Po pierwsze, to dziwactwo. Po drugie, 400V DC, trzeba by popatrzeć do
    datasheeta, aby zobaczyć ile przy AC.
    Kondensator na 400V DC może się wyjarać. Dałbym co najmniej 630V. A
    najlepiej 275V RMS przeciwzakłóceniowy.

    P.P.

  • 34. Data: 2024-09-17 12:01:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 11:49:47 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    atory-polipropylenowe-audio/miflex/mkp13g547g-b/

    > Po pierwsze, to dziwactwo.

    ten kondensator, czy takie ściemnianie ?

    > Po drugie, 400V DC, trzeba by popatrzeć do
    > datasheeta, aby zobaczyć ile przy AC.
    > Kondensator na 400V DC może się wyjarać.

    Hm, 240V AC, to ledwo 338V w szczytach.

    datasheet wyjątkow ubogi. 400V DC do zastosowań audio?
    Audiofilski jakis?

    > Dałbym co najmniej 630V. A
    > najlepiej 275V RMS przeciwzakłóceniowy.

    J.

  • 35. Data: 2024-09-17 12:05:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 11:43:54 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 16.09.2024 o 21:06, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > CRI. Dziurawe widmo.

    To widmo przy nowoczesnych luminoforach nie takie znów dziurawe.
    Ale o co chodzi - kolory na północy istotne, czy jakies problemy
    fizjologiczne powoduje ?

    > Oraz Islandii.

    Oni by mogli kaloryfery z gejzerów zasilać, tudziez odpadowe ciepło z
    turbin :-)

    J.

  • 36. Data: 2024-09-17 12:17:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale mocniejsze niz "100" też IMHO były.
    >
    > Ba - były i są "fotograficzne".
    >
    > Chcesz "400W" ?
    > https://allegro.pl/oferta/zarowka-fotograficzna-swie
    tlowka-studyjna-lampa-stale-e27-5500k-85w-400w-78386
    40922

    Teraz jest wszystko, wtedy jednak nie. Początki były trudne.

    > Tylko ten trupi kolor, jak znam życie :-(

    Dzisiaj nawet na barwę nie ma co narzekać.

    > Ale długie godziny to się swieci lampka podswietlenia numeru domu :-)

    Kiedyś do takich celów były neonówki wielkości noramalnej żarówki.
    Nazywano to czasem "żarówką bezwatową". Pomysł jeszcze przedwojenny.

    > Może nawet podobna - żarówki też nie są aż tak rózne.

    Z wcześniej linkowanej tabeli w Wiki wynika, że między 25W a 100W
    jest dwukrotna różnica.

    > Tak jak wcześniej, i np przy szczepionkach - zaraz by się znalazło
    > sporo takich, co ... nie, nie wróciliby, oni (by) zawsze używali
    > żarówek.

    Płacenie własnym zdrowiem jest abstrakcyjne, skutki złych decyzji
    odłożone w czasie, ludzie nie widzą związku. Zapalenie dwudziestu
    żarówek w domu od razu daje mocno po kieszeni.

    > A, jeszcze jedna sprawa - ostatnie partie żarówek to jakaś porażka,
    > bardzo szybko się przepalały.

    Tego też nie zauważyłem. Zawsze kupowałem zapas po kilkanaście sztuk,
    który szybko schodził. Przepalały się zawsze.

    > Dlaczego? Kolor? LED "warm white" nie jest równie żółta?

    Bardziej chodzi o podczerwień. Żółty z niedowoltowanej żarówki wcale
    nie jest tam dobry, lepszy halogen. W okrętach podwodnych w cyklu
    24-godzinnym zmienia się temperatureę barwową oświetlenia, żeby
    załoga miała odniesienie do upływających dni. Może na stacjach
    polarnych też tak teraz robią.

    > 100W na dalekiej północy, to chyba za mało?

    Żarówka 100W to mało, by chronić przed deprechą. Świeci się jaśniej.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2024-09-17 13:39:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 12:17:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    tlowka-studyjna-lampa-stale-e27-5500k-85w-400w-78386
    40922

    > Teraz jest wszystko, wtedy jednak nie. Początki były trudne.

    Początki były trudne, ale troche potem, a ciągle na długo przed
    unijnymi zakazami, nie mialem problemu z zastąpieniem 100W żarówek.

    > Dzisiaj nawet na barwę nie ma co narzekać.

    to jest 6500K.
    Nie wiem na czym to polega, ale w pomieszczeniach sie nie sprawdza :-)

    > Z wcześniej linkowanej tabeli w Wiki wynika, że między 25W a 100W
    > jest dwukrotna różnica.

    Moze i tak, ale takie malutkie świetlóweczki, to raczej też mało
    wydajne.

    > Płacenie własnym zdrowiem jest abstrakcyjne, skutki złych decyzji
    > odłożone w czasie, ludzie nie widzą związku. Zapalenie dwudziestu
    > żarówek w domu od razu daje mocno po kieszeni.

    Byli przyzwyczajeni do rachunków. Moze teraz by biło.

    Poza tym może nie potrzebujesz od razu 20 ... zależy jaki dom, ile
    osób, pokojów ...

    Nawiasem mówiąc - usiłowałem się dopatrzyc w danych PSE spadku poboru
    mocy po zakazie żarówek - nie dopatrzyłem się. Za duże fluktuacje.
    Albo ludzie wcześniej przeszli na oszczędniejsze, albo zapasy
    porobili, albo spadek skompensowały nowe mieszkania, bez gazu ...
    tudzież np laptopy ..

    > Tego też nie zauważyłem. Zawsze kupowałem zapas po kilkanaście sztuk,
    > który szybko schodził. Przepalały się zawsze.

    Kiedys IMHO starczały na długo. Potem miałem już sporo świetlówek,
    więc żarówki były w łazience, przedpokoju, i chyba Neolux zapanował
    wtedy w sklepach - co chwile wymieniałem.

> [...]
    > polarnych też tak teraz robią.

    > Żarówka 100W to mało, by chronić przed deprechą. Świeci się jaśniej.

    A teraz wystarczy 50W świetlówka fotograficzna :-)

    Choć mnie się ciągle te 6500K kojarzy z trupiarnią :-)
    4000K też bywa za dużo.

    J.

  • 38. Data: 2024-09-17 14:50:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Sep 2024 14:52:10 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > niż z żarówki 60W. Na tym polegał sławetny "spisek zarówkowy" --
    > producenci umówili się, że nie będą sprzedawać żarówek
    > niskosprawnych
    > (czyli drogich w eksploatacji), za to długowiecznych. Klient na tym
    > finansowo zyskał, ale ludziom trudno dogodzić, do dzisiaj wierzą w
    > to,
    > że to był zamach na ich pieniądze.

    No przyznam, że pierwszy raz spotkałem się z takim racjonalizowaniem
    spisku żarówkowego. Jest gdzieś szersze źródło przedstawiające (czyt.
    tłumaczące) od tej strony spisek żarówkowy? Przyznam, że głównie ów
    spisek przedstawia się właśnie jako zamach na konsumenta a nie próbę
    wytłumaczenia, że bardziej sprawne ale krótko świecące to lepsze.
    Jednak klient woli długo świecącą się żarówkę a nie sprawności.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2024-09-17 15:52:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 17.09.2024 o 12:05, J.F pisze:

    > To widmo przy nowoczesnych luminoforach nie takie znów dziurawe.
    > Ale o co chodzi - kolory na północy istotne, czy jakies problemy
    > fizjologiczne powoduje ?

    Widmo jest dziurawe jak diabli. Nawet w tych lampach o wysokim CRI.

    > Oni by mogli kaloryfery z gejzerów zasilać, tudziez odpadowe ciepło z
    > turbin :-)

    Cały Reykjavik ma ciepło w kaloryferach i ciepłą wodę ze źródeł
    geotermalnych. Jeszcze kilka lat temu w hotelach były dwie instalacje, z
    pyszną zimną wodą z lodowców i bezpośrednio ze źródeł termalnych. Po
    kąpieli wszyscy pięknie śmierdzieli ;-) Teraz są wymienniki ciepła i
    ciepła woda już nie śmierdzi.

    P.P.

  • 40. Data: 2024-09-17 16:06:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 14:50:21 +0200, Marek wrote:

    > No przyznam, że pierwszy raz spotkałem się z takim racjonalizowaniem
    > spisku żarówkowego. Jest gdzieś szersze źródło przedstawiające (czyt.

    Bo "spisek" brzmi chwytliwiej niż "brak spisku" :-)

    > tłumaczące) od tej strony spisek żarówkowy? Przyznam, że głównie ów
    > spisek przedstawia się właśnie jako zamach na konsumenta a nie próbę
    > wytłumaczenia, że bardziej sprawne ale krótko świecące to lepsze.

    Ale to zależy od ceny prądu i ceny zarówki, więc trudno dziś
    przeliczyc jak było dawniej.

    w dodatku
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lamp_rerating

    wykładnik w żywotnosci jest od -12 do -16.

    ha - wydawało mi się, że to dość spory rozrzut, ale ... 5% wyższe
    napięcie daje od 55% żywotu nominalnego do 45%. Czyli około połowy.

    Przy 10% jest trochę dobitniej, bo od 32% do 21% - 3 do 5 razy krócej.

    > Jednak klient woli długo świecącą się żarówkę a nie sprawności.

    A to zależy. Tzn - jednym może zależeć na trwałości, innym mniej.
    Jedni wymieniają łatwo, dla innych to wyczyn ... bo np sufit mają
    wysoki.
    Natomiast obu można skusić reklamą "nasze żarówki wytrzymują 2 razy
    dłużej" :-)

    Kiedys liczylem, i wtedy mi wyszło, ze optymalnie to byłoby mieć 300h
    żarówki. Ale chyba założyłem wykładnik -12 w trwałości, bo mi -16 nie
    pasowało :-)

    Na szczęscie świetlówki i LED i oszczędniejsze, i trwalsze ...

    J.