    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Date: Fri, 8 Mar 2024 13:31:39 +0100
    <urmj7s$3n42v$1@dont-email.me> <urnl2s$3v1ln$1@dont-email.me>
    <uro2k4$2v8$2$PiotrGalka@news.chmurka.net> <urrtfh$13o39$1@dont-email.me>
    <urspmm$hmd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <urt3as$1bmk5$1@dont-email.me>
    <us4vjo$osh$1$ptoki@news.chmurka.net>
    <us5buh$4sg$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <us6jou$8v1$1$MKi@news.chmurka.net>
    <us70f7$fnk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <usbq2q$dtc$1$MKi@news.chmurka.net>
    <uschne$vb9$3$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <0msGN.178624$Fr1.64743@fx11.ams1>

    > Prądy niewielkie to i podziała. W taki sposób przedłużało się zresztą
    > zycie nawet tych wtedy popularnych, płaskich baterii. Kładłem na parę
    > godzin koło kaloryfera. Na długo nie wystarczało, ale zawsze coś. Tu z
    > kolei zwykle prądy dużo większe.

    Wygląda na to, że zrozumiałeś, że ja tę baterię ogrzałem suszarką.
    A ja napisałem: podładowałem (nie w cudzysłowie).
    Włączyłem tę baterię na kilkanaście sekund w szereg z silnikiem
    suszarki. Do rozebrania suszarki użyłem scyzoryka (śrubki były w tamtych
    czasach dostępne a nie ukryte tak głęboko, że typowym śrubokrętem
    scyzoryka by nie sięgnął). W szereg ze spiralą grzejną jest mostek
    diodowy zasilający silniczek. Tam jest prąd stały którego potrzebowałem.
    Nie pamiętam jak mi się udało bez permanentnego zniszczenia suszarki.
    Może szczotka była dociśnięta jakąś blaszką i udało mi się tę blaszkę
    odgiąć i wyjąć (mostek to były cztery 1A diody z długimi końcówkami -
    dało się je kawałek odchylić) i włączyć się z baterią między blaszkę a
    sprężynkę szczotki.
    Konieczność utrzymania baterii na miejscu w rozbebeszonej suszarce i
    jednoczesne włączenie jej na chwilę spowodowało, że zabrakło mi rąk -
    stąd uwaga o wykorzystaniu rąk kolegi. Myślałem, że to jest jasne.
    Zrobienie tego we w miarę bezpieczny sposób też było wyzwaniem.

    W tamtych czasach normalne było podładowywanie małych baterii
    zegarkowych. Ładowarkę robiło się ze spinacza do bielizny i dwu śrubek
    jako kontakty. Od tego 10 cm kabelka to wtyczki sieciowej w której
    prostowanie i ograniczenie prądu (kondensatorem). Jedna taka 'ładowarka'
    leży w szafce 2m za moimi plecami (ale to nie moje dzieło - tę brat zrobił).

    Jak tylko pojawiły się pierwsze sklepy 'Makro' kupiliśmy sobie do pracy
    kalkulatory CITIZEN SR-135. Kryterium wyboru - ma umieć liczyć na
    liczbach HEX. Używam go do dziś. Kiedyś, jak kalkulator miał z 8..10 lat
    miałem go w domu, bo coś potrzebowałem policzyć. Akurat wysiadła bateria
    (tam chyba są dwie). Też podładowałem, ale nie tak hardcorowo.
    Wykorzystałem zasilacz, który sobie zrobiłem w dzieciństwie (obudowa ze
    sklejki, w środku transformator 100W z odczepami 6+6+6+6+6+1+1+1+1+1
    pozwalającymi (wtyczkami bananowymi) wybrać dowolne napięcie 1V..35V co
    1V i prostownik i stabilizator z ogranicznikiem prądu.
    Wpuściłem w te bateryjki 200mA przez chyba 10 minut. Kupiłem blister
    odpowiednich baterii, ale były potrzebne dopiero za rok.
    P.G.