  • 11. Data: 2017-05-24 22:21:49
    Temat: Re: Źródła czasu -- kolejność padania
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 10:21 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Dziadowski RTC się rozjedzie zaraz po wyłączeniu synchronizatora. Przy
    > takim czasie życia 1ppm to żadna dokładność.

    Dlatego słońce przynajmniej raz na 12h go zsynchronizuje ...

    Raczej nie widuje RTC które potrafią się rozjechać 12h na dobę.

  • 12. Data: 2017-05-24 22:26:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > Podpinac sie do internetu bedziesz po wifi czy ethernet czy BT?
    > Jak sadzisz na ile jest szansa ze za 20 lat bedziesz miał dostepne switche na rj45
    lub wifi w obecnej odmianie?

    > Co mielismy 20 lat temu? koncentryk BNC i powolne zajawki skretki.

    Doszedłem do podobnych wniosków, ale nie chciałem ich przedwcześnie
    ujawniać. :-)

    20 lat to absurdalnie daleko, już teraz reklamują we Wrocku Internet
    światłowodowy 900Mbit/s, a to jest blisko nasycenia ethernetu 1Gb/s.
    Już wkrótce albo będziemy mieli stagnację, albo przełom i o RJ będzie
    można zapomnieć.

    > Interfejs karmiący to urządzenie przez prosty protokół szeregowy.
    > A czym bedziemy karmic? To sie w przyszlosci zmieni/wymieni. Byle wysylac dane o
    czasie tym interfejsem.

    Pomysł bardzo dobry, ale to jest poza konkursem. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2017-05-24 22:28:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 8:57 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > DCF77 -- tu mam mieszane uczucia. Albo bardzo długo podziała,
    > albo wyłączą wkrótce.

    To zrób sobie wlasny. Serio mówie. Odbiornik na pasmo amatorskie na
    stała częstotliwość KF nie powinien być dramatycznie skomplikowany.
    Nadajnik może być fabryczny. Odbierze raz na tydzien poprawna ramkę i
    będzie gites. Reszte zrobi RTC.

  • 14. Data: 2017-05-24 22:29:46
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.05.2017 22:14, Piotr Wyderski wrote:

    > nigdy o więcej niż 12h nie rozjedzie.

    Czemu aż 12?
    Jeśli tylko nie będzie problemów ze sztucznym światłem to powinno się
    zejść do kilku - kilkunastu minut.

    --
    Mirek.

  • 15. Data: 2017-05-24 22:32:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Dlatego słońce przynajmniej raz na 12h go zsynchronizuje ...

    Tylko będziesz miał 17 w południe. Nie nabijam się, Twoje rozwiązanie
    to jest naprawdę coś -- dalej niż o kilka godzin nie odjedzie. Ale
    spróbuj lepiej, dobrze Ci idzie. :-)

    Można zaszyć w programie parametry dobowe na kilkaset lat do przodu
    (zapomniałem fachowej nazwy astronomicznej) i korelować z sygnałem
    z fotorezystora. To się powinno umieć samo ustawić w kilka dni na
    dokładną datę na podstawie prostych obserwacji astronomicznych. Niezłe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2017-05-24 22:32:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 10:29 PM, Mirek wrote:
    > Czemu aż 12?
    > Jeśli tylko nie będzie problemów ze sztucznym światłem to powinno się
    > zejść do kilku - kilkunastu minut.

    Masz racje, ale ja licze przypadek upierdliwy gdzie np. nie da się łatwo
    okreslić która godzina bo światlo zmienia amplitude w wyniku burzy, co
    najwyżej dzień/noc.

  • 17. Data: 2017-05-24 22:36:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Masz racje, ale ja licze przypadek upierdliwy gdzie np. nie da się łatwo
    > okreslić która godzina bo światlo zmienia amplitude w wyniku burzy, co
    > najwyżej dzień/noc.

    Ale burzy nie ma na okrągło, a na kilka dni wystarczy ten RTC.
    W tym naprawdę jest potencjał.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2017-05-24 22:39:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 10:36 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Ale burzy nie ma na okrągło, a na kilka dni wystarczy ten RTC.
    > W tym naprawdę jest potencjał.

    To taka pętla synchronizacji fazowej by wyszła. Powolna, wiec jest masa
    czasu na korelacje z obliczona jasnością i uśrednianie szumu.

    Chyba że jakiś wulkan słońce wyłaczy.

  • 19. Data: 2017-05-24 22:50:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    > Pobawmy się we wróżbitę Macieja i wpiszcie swoje propozycje
    > źródła czasu i spodziewaną datę wyłączenia. Oto moje typy:
    (ciach)

    To może własny zegar atomowy/cezowy/rubidowy?
    Hmm... Glonass? Galileo? GPS najbardziej powszechny, to one może o 10 lat
    krócej?
    Nie tylko DCF w eterze działa, a nie wiemy, czy czegoś nie dadzą, co wywali
    to wszystko za 10 lat... Stad moja sugestia o lokalnym zegarze... Ale tak
    bywa też, że lokalne również może dupnąć, więc jechać na zdywersyfikowanych
    źródłach, i/lub zrobić to tak, że czasu nie podawać bezpośrednio, tylko
    zrobić coś, co będzie jakby interfejsem, co pozwoliło by, w razie przepadku
    jednego źródła, móc przekształcić protokół nowego do postaci strawnej dla
    starego, dzięki czemu żródeł można by sobie narobić i pierdylion,
    wystarczyło by wtedy "przetłumaczyć" ich dane, na postać dotychczas
    stosowaną; ze źródła, które lepsze, bądź wygodniejsze.
    ?

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 20. Data: 2017-05-24 22:58:26
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.05.2017 22:32, Sebastian Biały wrote:

    > Masz racje, ale ja licze przypadek upierdliwy gdzie np. nie da się łatwo
    > okreslić która godzina bo światlo zmienia amplitude w wyniku burzy, co
    > najwyżej dzień/noc.

    Ale nawet w czasie burzy masz kilka razy jaśniej niż w księżycową noc.
    Wyznaczenie astronomicznego południa czy północy nie powinno stanowić
    problemu. Nawet zaćmienia Słońca można uwzględnić... choć OIDP
    najbliższe w Warszawie to 2115 ;)

    --
    Mirek.