  • 31. Data: 2019-06-05 06:44:34
    Temat: Re: Znaki na rondzie
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.06.2019 o 19:59, Budzik pisze:

    > O, czyli u nich rondo z samym znakiem rondo (bez trójkąta) pracuje tak
    > samo jak u nas czyli ten co na rondzie ma pierwszenstwo?

    Tak. Zapewne stąd się wzięła idea prawej ręki (kiedyś ruch lewostronny
    był standardem).

    Shrek

  • 32. Data: 2019-06-05 07:46:59
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 2019-06-04 18:48, Shrek wrote:

    > Tak. Generalnie zasada prawej ręki ma większy sens przy ruchu lewostronnym.

    Nie ma w UK zasady prawej ręki - pierwszeństwo zawsze wyznaczają znaki.
    Jeśli na jakiejś mini dróżce nie ma znaków (rzadkość) to pierwszy
    przejeżdża pierwszy na skrzyżowaniu.
    Była tu kiedyś dyskusja na ten temat.

    pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 33. Data: 2019-06-05 08:14:45
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 04.06.2019 o 18:59, Budzik pisze:

    > O, czyli u nich rondo z samym znakiem rondo (bez trójkąta)

    nie widziałem tam chyba znaków rondo (chyba że takie informacyjne -
    zwolnij, rondo) - ale może po prostu nie zwracam na to uwagi

    pracuje tak
    > samo jak u nas czyli ten co na rondzie ma pierwszenstwo?

    tak, generalnie szybciej się te ronda przejeżdża, bo:
    - głównie patrzysz na auto z prawej i spokojnie wjeżdżasz na rondo
    - w prawo jedziesz wewnętrznym pasem i bez problemu opuszczasz rondo
    (jeszcze nigdy nie musiałem hamować, bo ktoś jechał zewnętrznym i nie
    chciał wpuścić)
    Poza tym znaków pionowych tam duuużo mniej - znaku rondo czy ustąp
    pierwszeństwa zwykle nie ma- każdy wie, że jak rondo, to puszcza z
    prawej, a jak dojeżdża do litery T to ma ustąpić. Jak droga
    szersza/główniejsza a nie ma ronda, to zwykle ma pierwszeństwo, a jak
    nie to dopiero wstawią ustąp pierwszeństwa czy stop.
    Brak znaków pionowych ma też swoje minusy- często w nowym miejscu nie
    wiesz który pas zająć przed krzyżówką - ale to też nie problem, zawsze
    ktoś wpuści

    Lukasz

  • 34. Data: 2019-06-05 09:12:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 05 Jun 2019 00:00:08 +0200, Waldek wrote:
    > Wyszło na to, że nie znam przepisów :]
    > bo w życiu nie przyszło by mi do głowy, żeby nie ustąpić pierwszeństwa
    > pojazdowi w ruchu jadącemu po rondzie - oznakowanemu jako rondo.

    Jak to mówił mój instruktor na kursie PJ, 20 lat temu, "rondo to je
    skrzyżowanie jak każde inne, ino w kółko zwinięte".

    Mateusz

  • 35. Data: 2019-06-05 10:33:32
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > Wyjątki bywają.
    > https://www.google.pl/maps/@50.2763605,18.9841875,3a
    ,75y,239.23h,93.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1soAP26zGyRymh
    M4sorhdZew!2e0!7i13312!8i6656

    > Robert
    Tu jeszcze niedawno stały niebieskie znaki bez trójkątów...
    https://www.google.pl/maps/@51.1181582,17.0902188,3a
    ,75y,212.4h,96.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGYXFkx2c0rsUh
    RG3dsKonw!2e0!7i13312!8i6656

    I tu też stały znaki niebieskie bez trójkątów, ale były stłuczki, to
    dostawili...

    https://www.google.pl/maps/@52.1773279,21.0186799,3a
    ,75y,265.96h,88.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGMY8FcoXAW5c
    g9rBi1Z8hw!2e0!7i16384!8i8192

    Jest faktem, że to wyjątki, ale trzeba uważać.

    T.

  • 36. Data: 2019-06-05 10:35:52
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 16:28, viktorius pisze:

    > Nowo budowanych pewnie nie, ale stare zostaną, raczej do momentu
    > remontu. To jak z czarnymi tablicami, same znikną, nikt na siłę ich nie
    > wymienia.

    > W kolejnym rozporządzeniu owego ministra ;)

    > https://www.google.pl/maps/@50.263267,19.0558982,3a,
    75y,281.47h,77.53t/data=!3m6!1e1!3m4!1snn0_dYXcQIWHI
    UazJhvYRg!2e0!7i13312!8i6656

    > Tutaj właśnie ze względów bezpieczeństwa nie należy zrobić tej drogi
    > dojazdowej do ronda podporządkowaną. To jest zjazd z trasy szybkiego
    > ruchu, na zakręcie znak teren zabudowany, nie widać co jest za zakrętem.
    > Po lewej jest nawet powtórzony znak informujący o ruchu okrężnym, żeby
    > było bezpieczniej.
    > Ale nawet jak ktoś nie zwolni do 50 i wpadnie zza zakrętu na rondo, to
    > przynajmniej ma pierwszeństwo. Właśnie dzięki temu, że rondo jest w
    > "starym stylu".

    Nawet widać wytarte trójkąty na asfalcie...
    T.

  • 37. Data: 2019-06-05 11:11:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-06-03 o 23:44, Waldek pisze:
> [...]
    > trójkąt podporządkowania - na wszystkich 4 wjazdach. Po co ?
    > Za dużo znaków mają ? czy ja czegoś nie kumam ?

    A jak żyć gdy stoją przed rondem tylko A-7? A skrzyżowanie kształtem to
    100% rondo. Nie ma C-12. Cel podobny do ustawiania A-5 na osiedlowych
    skrzyżowaniach uliczek? Czyli bądź czujny!
    Zaznaczam, że to nie w Polsce.

    Robert

  • 38. Data: 2019-06-05 12:44:51
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 04/06/2019 17:21, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Tylko ze jak chodzi o Anglie, to nie jestem pewny jak tam jest
    > pierwszenstwem.
    >
    > Tez ten z prawej ma pierwszenstwo ?
    >
    > J.

    Obecnie (nie wiem od kiedy) w ogóle nie ma zasady którejś ręki. Patrz
    <https://www.gov.uk/browse/driving/highway-code-road
    -safety>, ale to
    dużo czytania, by potwierdzić, że nic na ten temat nie ma.

    Natomiast w Nowej Zelandii do 2012 obowiązywała odmiana zasady prawej
    ręki [1] przy, rzecz jasna, ruchu lewostronnym, ale zastąpiono ją
    analogiczną odmianą zasady lewej ręki.

    [1] Odmiana w obu przypadkach ogólnie polega na tym, że pojazd jadący na
    wprost przez skrzyżowanie ma pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym na
    tym skrzyżowaniu, zasada ma zastosowanie dopiero gdy pojazdy jadą na
    wprost w kierunkach kolizyjnych, skręcają w jeden wylot ze skrzyżowania
    itp.
    <https://www.nzta.govt.nz/resources/roadcode/about-d
    riving/the-give-way-rules/>
    (obecnie obowiązujące przepisy),
    <http://web.archive.org/web/20120129233135/http://nz
    ta.govt.nz/resources/roadcode/about-driving/giving-w
    ay-at-uncontrolled-intersections.html>
    (przepisy sprzed 2012).

    Z artykułu na Wikipedii
    <https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_to_the_right
    > wynika, że jedynie
    w Australii (na niektórych skrzyżowaniach) i w Singapurze obowiązuje
    zasada prawej ręki przy ruchu lewostronnym.

    --
    MF

  • 39. Data: 2019-06-05 12:48:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-06-05 o 08:14, ddddddddddddd pisze:

> [...]
    > - głównie patrzysz na auto z prawej i spokojnie wjeżdżasz na rondo
    > - w prawo jedziesz wewnętrznym pasem i bez problemu opuszczasz rondo

    Ciekawe dlaczego przy ruchu lewostronnym nie wymyślili sobie
    lewoskrętnego ronda?

  • 40. Data: 2019-06-05 12:56:07
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-06-05 o 12:48, cef pisze:

    > Ciekawe dlaczego przy ruchu lewostronnym nie wymyślili sobie
    > lewoskrętnego ronda?

    Dobrze wymyśliłem, ale źle zrozumiałem wpis dddddddddd