  • 1. Data: 2013-10-07 09:54:59
    Temat: Zmiana HDD w Qnap.
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Mam pytanko, mam Qnapa TS-112 ale myślę czy nie zmienić na TS-212 i czy nowy
    Qnap przyjmie dysk ze starego czy trzeba od nowa robić format co wiąże się z
    utratą danych ??

  • 2. Data: 2013-10-07 12:19:45
    Temat: Re: Zmiana HDD w Qnap.
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-07, o godz. 09:54:59
    "Chris" <c...@s...pl> napisał(a):

    > Mam pytanko, mam Qnapa TS-112 ale myślę czy nie zmienić na TS-212 i
    > czy nowy Qnap przyjmie dysk ze starego czy trzeba od nowa robić
    > format co wiąże się z utratą danych ??

    Przy jednym dysku raczej bez problemów - QNAP twierdzi że nowy NAS
    powinien z dysku odczytać konfigurację i nie powinno być problemów.

    http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?system_migrat
    ion.htm

    Natomiast z większą ilością dysków bywa różnie. Przekładałem dyski
    między dwoma egzemplarzami tego samego typu (TS-459) i wolumin RAID-5
    który był na nich nie był widoczny. Można kombinować wtedy z zapisaniem
    konfiguracji na jednym i odtworzeniu na drugim ale też nie gwarantuje
    to sukcesu. Ja mimo wszystko bym zrobił backup dysku przed
    kombinowaniem. ;-)

    Przy okazji: Wczoraj mi mój domowy TS-219 P II (2 dyski WD RE4 2TB w
    RAID1) poszedł sobie "w krzaki". Podczas normalnej pracy (DLNA, jedna
    sesja FTP, odpalony Download Manager) nagle przestał widzieć dyski.
    Reset pomógł ale chyba trzeba się będzie mu się baczniej przyjrzeć.

    Zdrówko

  • 3. Data: 2013-10-07 12:29:23
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Maciek Babcia Dobosz nabazgrał(a):

> [...]
    > który był na nich nie był widoczny. Można kombinować wtedy z zapisaniem
    > konfiguracji na jednym i odtworzeniu na drugim ale też nie gwarantuje

    I chyba tak zrobię że zgram wymianę dysku i qnapa w tym samym czasie żeby na
    raz to zrobić.

    > Ja mimo wszystko bym zrobił backup dysku przed kombinowaniem. ;-)

    Z tym sobie poradzę bo przyszło mi do głowy żeby zmienić dysk 1.5TB + TS-112
    na 2x2TB + TS-212 bo mam drugi zew. podpięty do Qnapa ale to mało wygodne :)
    Głównie chce się pozbyć tego dysku zew. chyba że po prostu zamienię oba
    dyski na jeden 3TB WD RED.

    To domowy Qnap podpięty pod BD więc poza fotkami (tu ma backup) nie ma aż
    takiej straty nawet jak by padło na amen. Bardziej trzymam go jako dysk
    wymianay między mną i resztą rodziny żeby po FTP mogli sobie coś szybko
    zgrać albo przetrzymać w sieci.

> [...]
    > sesja FTP, odpalony Download Manager) nagle przestał widzieć dyski.
    > Reset pomógł ale chyba trzeba się będzie mu się baczniej przyjrzeć.

    Dziwne, miałem takie jazdy z kiepskimi Seagetami w Qnapie 4-bay i zmiana na
    inny model pomogła i działa do dziś, ale ty masz RE4 więc tu nie powinno być
    problemów ... może przypadek :) jakiegoś zaniku/skoku napięcia w sieci nie
    było ??

  • 4. Data: 2013-10-07 12:54:49
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-07, o godz. 12:29:23
    "Chris" <c...@s...pl> napisał(a):

    > I chyba tak zrobię że zgram wymianę dysku i qnapa w tym samym czasie
    > żeby na raz to zrobić.

    W sumie to najlepiej. Jak masz możliwość to nie ma co kombinować.

> [...]
    > mało wygodne :) Głównie chce się pozbyć tego dysku zew. chyba że po
    > prostu zamienię oba dyski na jeden 3TB WD RED.

    Ja tam wolę bezpiecznie - więc dałbym 3x3TB RED ;-)
    Ostatnio w jednym TS-459 wymieniałem dyski z 1,5TB na 3TB właśnie bo
    zaczęło tam brakować miejsca. Na NAS-ie był RAID-5. Odbudowa każdego z
    dysków to ~10-11h. Do tego przebudowa woluminu dla zwiększenia
    pojemności około 5 godzin.

> [...]
    > tu nie powinno być problemów ... może przypadek :) jakiegoś
    > zaniku/skoku napięcia w sieci nie było ??

    Ja w jednym TS-459 miałem 4x2TB Green Seagate i bez problemu toto
    chodziło prawie 2 lata. Ale NAS nie był mocno obsługiwany bo zasadniczo
    leciały na niego backupy z kilku serwerów i niewiele więcej tam się
    działo.

    A tu byłem sam zdziwiony. Z prądem nie było problemów - UPS by
    podtrzymał. Dyski też dobre. I nagle przestały być widoczne w systemie.
    Reset za pomocą Qmanagera z komórki rozwiązał problem - zresztą było to
    rozwiązanie zasugerowane w mailu wysłanym z automatu przez system przy
    awarii. Jeśli system wiedział jak zareagować to ciekawe czy zdarza się
    to częściej? ;-)

    Zdrówko

  • 5. Data: 2013-10-07 13:17:37
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Maciek Babcia Dobosz nabazgrał(a):

    > W sumie to najlepiej. Jak masz możliwość to nie ma co kombinować.

    Drugi dysk to nie problem, problemem jest 2xQnap + 2xHDD w tym samym czasie
    :) bo TS-112 nie mamy na stanie i są tylko pod zamówienie.

    > Ja tam wolę bezpiecznie - więc dałbym 3x3TB RED ;-)

    Tam w 90% to filmy + seriale których nie da się kupić albo zobaczyć w PL :)
    do tego troszkę domowych dokumentów + zdjęcia, taki dysk magazyn stojący za
    sprzętem RTV.

> [...]
    > zaczęło tam brakować miejsca. Na NAS-ie był RAID-5. Odbudowa każdego z
    > dysków to ~10-11h. Do tego przebudowa woluminu dla zwiększenia

    Dla tego do firmowego Qnapa 4-bay dokupiliśmy Synology 8-bay który ma
    możliwość docka + 8-bay za połowę ceny bo bez elektroniki a i tak na razie w
    nim są tylko 4x3TB RED.

    np: Synology [DX513] jednostka rozszerzająca przestrzeń na backup do
    urządzeń Synology [DS710+, DS712+, DS713+, DS1010+, DS1511+, DS1512+,
    DS1812+]

> [...]
    > chodziło prawie 2 lata. Ale NAS nie był mocno obsługiwany bo zasadniczo
    > leciały na niego backupy z kilku serwerów i niewiele więcej tam się

    Nam na dzień dobry 4xGreen odmówił współpracy. po dwóch dniach dostawca
    wymieniał dyski na inne bo było zamawiane jako całość.

> [...]
    > rozwiązanie zasugerowane w mailu wysłanym z automatu przez system przy
    > awarii. Jeśli system wiedział jak zareagować to ciekawe czy zdarza się

    Hehe może jest inteligentny i przewiduje :) mi po zalogowaniu wywalał
    jakieś błędy ale zaraz pokazywał że jest OK, na starytm FV tego nie miałem.

  • 6. Data: 2013-10-08 10:48:36
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-07, o godz. 13:17:37
    "Chris" <c...@s...pl> napisał(a):

    > Hehe może jest inteligentny i przewiduje :) mi po zalogowaniu
    > wywalał jakieś błędy ale zaraz pokazywał że jest OK, na starytm FV
    > tego nie miałem.

    No i znów w nocy dyski przestały być widoczne. W logach powodu takowego
    zachowania znaleźć nie idzie. Ostatecznie pojedzie NAS na gwarancji do
    dystrybutora.

    Zdrówko