  • 21. Data: 2010-03-02 23:35:46
    Temat: Re: Odp: Odp: Zmarł Jacek Karpiński
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > A Ty co tak po nazwisku o człowieku, który od lat go na grupach nie
    > używa? Może sobie nie życzy?
    A ... tak, tak pamiętam :-)
    Przepraszam. No, ale jak widać dzisiaj to już nie ma tego zagrożenia (?).
    No to jeszcze gdzieś z 13 się nie ujawniło.
    S.

  • 22. Data: 2010-03-03 09:42:12
    Temat: Re: Zmarł Jacek Karpiński
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jeżeli:
    > 1) nie wierzysz w to, że gość walczył o to, abyś nie pisał na
    > de.misc.elektronika,
    > 2) nie podoba Ci się, że chodził później do Uni Sowieckiej po pieniądze za
    > swoją pracę i załatwiał/kombinował wnioski o przyznanie należnej mu forsy
    > podatków (tzn.haraczy),
    > 3) nie podoba Ci się, że obrażał "gamoni",
    > 4) nie podoba Ci się, że Gość pozostawił po sobie KILKA urządzeń, które po
    > dziś dzień stoją w muzeum, a naszego nie ma tam żadnego,
    > 5) nie podoba Ci się, że miał twardy charakter, a nie był zwykłą miernotą

    Santo Subito! Tak powstaja legendy, najpierw ta pierwsza rozdmuchana dawno
    temu przez dziennikarzy ktorym sie Karpinski wyplakiwal w klapy, teraz
    druga - a la "onetowe komentarze".

    > to chcociaż zadaj sobie trud i poczytaj tą ulotę o K-202 w pdfie.
    > Spójrz i oceń nie charakter, a to, że K-202 był komputerem asynchronicznym
    > już w latach 70.

    K-202 to glownie PR (czytaj: pi ar).

  • 23. Data: 2010-03-03 20:11:47
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > K-202 to glownie PR (czytaj: pi ar).
    Nie wiem, bo nie widziałem komputera, ani schematu, ale warto podać jakieś
    fakty.
    Tak się Panu zdaje, czy coś Pan na ten temat wie?
    Mnie interesuje to co innych kolegów.
    Wyczytałem, że jest asynchroniczny i nie widziałem przebiegów zegarowych w
    ulotce z 1971 roku po angielsku.
    Jeśli faktycznie tak jest, to uważam, że to była i jest rewelacja.
    Widziałem tam natomiast strzałki przejść między sygnałami ACK itp.
    Powtarzam: nie ma tam sygnału zegarowego.
    S.

  • 24. Data: 2010-03-03 20:19:30
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sylwester Łazar przemówił ludzkim głosem:

    > Wyczytałem, że jest asynchroniczny i nie widziałem przebiegów zegarowych w
    > ulotce z 1971 roku po angielsku.
    > Jeśli faktycznie tak jest, to uważam, że to była i jest rewelacja.

    Czemu asynchroniczność w k-202 ma być rewelacją? Argument o mniejszym
    poborze prądu w przypadku komputera pochłaniającego 700W można sobie
    chyba odpuścić :-)

  • 25. Data: 2010-03-03 20:38:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 03 Mar 2010 21:19:30 +0100, Zbych wrote:
    >Sylwester Łazar przemówił ludzkim głosem:
    >
    >Czemu asynchroniczność w k-202 ma być rewelacją?

    No wiesz, chyba nikt do tej pory tego nie zrobil.
    To bylaby rewelacja, tylko nie bardzo w nia wierze.
    Tak sie komputerow nie robilo :-)

    A tak swoja droga - kiedys zaczalem liczyc - 8080 to cos 6000
    tranzystorow, zakladajac ze uklad TTL MSI zawiera ok 100 tranzystorow
    .. czyzby na setce ukladow scalonych dawalo sie zrobic sredni procesor
    ?

    Odra wydaje mi sie miala raczej setke plytek, a na kazdej plytce ze 20
    kosci .. no ale byla 24 bitowa.

    J.

  • 26. Data: 2010-03-03 20:55:54
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 03/03/2010 20:38, J.F. wrote:
    > No wiesz, chyba nikt do tej pory tego nie zrobil.
    > To bylaby rewelacja, tylko nie bardzo w nia wierze.
    > Tak sie komputerow nie robilo :-)

    Moze pomysl mieli - kto wie.

    > A tak swoja droga - kiedys zaczalem liczyc - 8080 to cos 6000
    > tranzystorow, zakladajac ze uklad TTL MSI zawiera ok 100 tranzystorow
    > ... czyzby na setce ukladow scalonych dawalo sie zrobic sredni procesor

    Czemu nie? Proste ALU to 1 scalak, do tego dekoder rozkazow, troche
    D-latchy na rejestry, licznik PC - IMO da sie.
    Np: Nios (w prostej wersji) zajmuje <1k LE w Alterze, PICe (typu 16F84)
    po 500-700 LE.

    --
    Jerry1111

  • 27. Data: 2010-03-03 21:20:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Wednesday, March 3, 2010, 9:38:03 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > tranzystorow, zakladajac ze uklad TTL MSI zawiera ok 100 tranzystorow
    > .. czyzby na setce ukladow scalonych dawalo sie zrobic sredni procesor

    Przyjrzyj się SeeCheckowi (Mera 9150) - procesor na TTL, w tym 4
    sztuki 74181, pierwotnie pamięć ferrytowa, później półprzewodnikowa 64
    ksłów 16 bitowych. Zegar pracujący z jakąś zupełnie absurdalnie niską
    częstotliwością i potrafiło to obsłużyć bodaj 36 terminali na raz. I
    dziewczyny trzaskały po 10000 znaków na godzinę na każdym terminalu.
    Nie dość, że dawało radę z obsługą terminali, to jeszcze każdemu
    userowi liczyło ilość klupnięć w klawiaturę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2010-03-03 21:23:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 03 Mar 2010 20:55:54 +0000, Jerry1111 wrote:

    >Czemu nie? Proste ALU to 1 scalak,

    4, bo to maszynka 16 bitowa.

    Plus kilka innych do operacji podrecznych.

    >do tego dekoder rozkazow,
    >troche D-latchy na rejestry,

    ale tam bylo 8 16-bitowych rejestrow. To sa 32 kosci.

    Plus dekodery, multipleksery wyjsciowe .. no, moze i 100 wystarczy.

    >Np: Nios (w prostej wersji) zajmuje <1k LE w Alterze, PICe (typu 16F84)
    >po 500-700 LE.

    ale LE to skomplikowana maszynka :-)

    Czy takie dobre upakowanie nie jest uzyskane dzieki wykorzystaniu
    wbudowanej pamieci ?

    J.

  • 29. Data: 2010-03-03 21:42:02
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 03/03/2010 21:23, J.F. wrote:

    > ale LE to skomplikowana maszynka :-)

    Iii tam skomplikowana. Kilka bitow SRAM i przerzutnik. Jak przeliczyc na
    ilosc tranzystorow to moze nie bedzie tak zle.

    > Czy takie dobre upakowanie nie jest uzyskane dzieki wykorzystaniu
    > wbudowanej pamieci ?

    Zalezy czy mowimy o procesorze (czyli np: 'goly' Z80), czy o komputerze
    (czyli proc + pamieci + I/O + itp). 1k LE to zajmuje tylko rdzen, bez
    urzadzen zewnetrznych. Jest to robione w logice (nie wiem czy dekoder
    instrukcji nie byl na RAM robiony - cos mi swita, ale to moglo byc tylko
    w jednej wersji).

    Sprawdzilem: najmniejszy rdzen Nios2/e zajmuje 600-700LE i dwie pamieci
    M9K (8kbit kazda) i ma 'up to 11 DMIPS'.
    Najwiekszy rdzem Nios2/f zajmuje 1400-1800LE, 3 pamieci M9K + cache
    (jesli chcesz, bo mozna wylaczyc). Ma 'up to 79DMIPS'.

    --
    Jerry1111

  • 30. Data: 2010-03-03 21:50:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    > Nie dość, że dawało radę z obsługą terminali, to jeszcze każdemu
    > userowi liczyło ilość klupnięć w klawiaturę.

    10000zn/h to jakieś 3 znaki na sekundę, razy 36 stanowisk, to około
    100zn/s. Oszałamiające ilości danych to to nie są.