  • 11. Data: 2013-09-12 10:51:31
    Temat: Re: Złacza F, zaciskane czy nakręcane
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-12 06:00, s...@g...com pisze:
    > Ktoś mi powiedział że zakręcane F-ki silnie tłumią sygnał zwrotny, ale nie wiem ile
    w tym prawdy.
    > U mnie doczepił sie do kabla, który przychodził z zewnątrz.
    > Czy są jakieś specjalne kable do kablówki? Ja miałem zwykły ekranowany RG-6 taki
    jak np do SAT

    A czy ten ktoś podał naukowe uzasadnienie? W jaki sposób kawałek metalu
    miałby stłumić szczególnie kanał zwrotny?

    Przecież dowolny element R, L czy C tłumi *identycznie* w obie strony,
    więc zbudowanie filtra asymetrycznego jest nietrywialną sprawą. Jakim
    cudem prosty kawałek metalu miałby mieć takie cudowne właściwości?

    Poza tym, gdyby nawet tak było, to F-ka na jednym końcu kabla tłumiłaby
    uplink, a na drugim końcu downlink, w końcu one są do siebie tyłami.

  • 12. Data: 2013-09-12 11:32:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > więc zbudowanie filtra asymetrycznego jest nietrywialną sprawą. Jakim
    > cudem prosty kawałek metalu miałby mieć takie cudowne właściwości?

    Tu nie chodzi o audiofilski kabel kierunkowy, tylko o to, że kanał
    zwrotny korzysta z innych częstotliwości (można je wytłumić przez RLC)
    i niekoniecznie ma taką samą moc (przeszkodzić może samo R). To tylko
    teoretyczne (wcześniej nazwane naukowym) uzasadnienie, jak to się ma
    do praktyki, tego nie wiem.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2013-09-12 16:00:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    > i niekoniecznie ma taką samą moc (przeszkodzić może samo R). To tylko
    > teoretyczne (wcześniej nazwane naukowym) uzasadnienie, jak to się ma

    No i teoretycznie masz rację. Ale w praktyce jest tak, że modem
    dostosowuje moc sygnału zwrotnego do siły sygnału nadchodzącego. Więc
    samo R niczego nie zmienia, bo jak modem ciszej słyszy, to głośniej
    wrzeszczy.

    Co do kwestii LC, to wydaje mi się, że kształt wtyczki (nakręcana,
    zaciskana), to zbyt gruboskórny problem, żeby miał wpływ na tłumienie w
    jakimś konkretnym kanale. Gdyby było inaczej, to wszyscy byśmy
    wiedzieli, że wtyczka nakręcana tłumi kanał 39., a zaciskana 23. A
    tymczasem złącze F w zasadzie ma jednostajną charakterystykę od 0Hz do 3GHz.

    Co innego używane w Europie archaiczne złącze Beling-Lee, które powstało
    kiedyś do radia na falach *średnich* i jego charakterystyka zaczyna
    opadać po 100MHz. Beling-Lee jest przyczyną odbić, które zakłócają DVB-T
    na wyższych kanałach UHF, więc wszelkie tunery mają specjalny chip,
    który neutralizuje wpływ tego złącza. Więc wydaje się pieniądze na
    montaż takiego chipa, zamiast po prostu wywalić głupie Beling-Lee w
    cholerę. Zaznaczam, że tylko w Europie używa się Beling-Lee.

  • 14. Data: 2013-09-13 08:51:17
    Od: "Zgredzik" <f...@n...com.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiedzieli, że wtyczka nakręcana tłumi kanał 39., a zaciskana 23. A
    > tymczasem złącze F w zasadzie ma jednostajną charakterystykę od 0Hz do 3GHz.

    Zdaża się że przy źle zarobionej F-ce tworzy się "filtr" i w efekcie potrafi wyciąć
    część pasma, zwłaszcza w transmisji cyfrowej.

  • 15. Data: 2013-09-13 11:57:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-13 08:51, Zgredzik pisze:

    > Zdaża się że przy źle zarobionej F-ce tworzy się "filtr" i w efekcie potrafi wyciąć
    część pasma, zwłaszcza w transmisji cyfrowej.

    Masz na ten temat jakieś dokładne dane? Tzn. wyniki jakichś pomiarów?

    Bo rozważanie na zasadzie, że kolega kuzyna słyszał od kogoś kto zna
    kogoś... są mało przydatne.

    Poza tym, jak można F-kę źle zarobić? Nakrętką w stronę kabla :D

  • 16. Data: 2013-09-16 01:47:06
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Masz na ten temat jakieś dokładne dane? Tzn. wyniki jakichś pomiarów?
    >
    > Bo rozważanie na zasadzie, że kolega kuzyna słyszał od kogoś kto zna
    > kogoś... są mało przydatne.

    W F-kach nakręcanych często pogarsza się kontakt z złącza z ekranem kabla i
    rosnie tłumienie, zauważalne zwłaszcza w paśmie kanału zwrotnego. Przy
    setkach tysięcy takich złącz w sieci, wyszukanie źródła usterki jest zbyt
    czasochłonne. Zwłaszcza, że po delikatnym ruszeniu takiego złącza może ono
    zacząć prawidłowo działać i usterka nagle znika.
    F-ki zaciskane są bardziej niezawodne.

    > Poza tym, jak można F-kę źle zarobić? Nakrętką w stronę kabla :D

    Złącze nakręcane może mieć trochę za dużą średnicę na dany kabel i może zbyt
    łatwo zsuwać się z kabla. Może mieć zbyt małą średnicę i po siłowym
    nałożeniu może poprzecinać swoim gwintem ekran, co pogorszy kontakt złącza z
    ekranem, zwiększy tłumienie i zmniejszy ekranowanie.
    F zaciskane trudniej jest źle założyć. Jak się uda wepchnąć go na kabel i
    zacisnąć, to jest praktycznie nie do ruszenia.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 17. Data: 2013-10-02 21:24:21
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > A czy ten ktoś podał naukowe uzasadnienie? W jaki sposób kawałek
    > metalu miałby stłumić szczególnie kanał zwrotny?

    Tak samo jak dwa identycznie wyglądające przewody mogą mieć różne
    parametry.
    Ponieważ jest to w.cz. to tu zachodzą zjawiska falowe, dla których świat
    Ohma jest nieco inny i liczy się nie tylko sam rodzaj metalu, z którego
    jest wykonany przewód, ale także i rodzaj dielektryka, a także sposób
    oplotu ekranu.
    Nie bez znaczenia jest także średnica przewodu. Z reguły przewody o
    mniejszej średnicy mają większe tłumienie.

    W skrócie napiszę: zły przewód, złe styki czy też kiepskiej jakości F-ka
    powodują odbicia sygnałów i zakłócenia nie tylko u tego z lokatorów,
    którzy je mają, ale także i u innych, do których dociera sygnał +
    odbicia od sasiada.
    Oczywiście w przypadku TV cyfrowej obróbka cyfrowa eliminuje zakłócenia
    powodując, że albo jest odbiór, albo go nie ma.
    Niestety w przypadku telewizji kablowych takich jak UPC oprócz sygnału
    cyfrowego w kabłowce jest też sygnał analogowy, który bedzie zakłócany.