-
51. Data: 2018-04-13 14:40:24
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-04-13 o 14:13, Marcin Debowski pisze:
>
> No a jak działa gejzer? :)
>
Taran hydrauliczny nie potrzebuje dopływu ciepła i tryska jak gejzer :)
https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sestav
a_text_u.jpg
Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)
https://pterodactylus.cz/trkac.php
WM
-
52. Data: 2018-04-13 15:05:28
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2018-04-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> W dniu 2018-04-13 o 14:13, Marcin Debowski pisze:
>
>>
>> No a jak działa gejzer? :)
>>
>
> Taran hydrauliczny nie potrzebuje dopływu ciepła i tryska jak gejzer :)
> https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sestav
a_text_u.jpg
> Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)
> https://pterodactylus.cz/trkac.php
Fajne :)
Tu jest animacja: https://youtu.be/aUTjVovpKvA
Nie do końca dla mnie intuicyjne. Musze pooglądać.
--
Marcin
-
53. Data: 2018-04-13 15:40:00
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5ad0a53a$0$1000$6...@n...neostrada
.pl...
W dniu 2018-04-13 o 14:13, Marcin Debowski pisze:
> No a jak działa gejzer? :)
Prawde mowiac to tez mnie zastanawia ... ale dziala :-)
>Taran hydrauliczny nie potrzebuje dopływu ciepła i tryska jak gejzer
>:)
>https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sesta
va_text_u.jpg
>Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)
>https://pterodactylus.cz/trkac.php
tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy ?
Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego nie
zastapi :-(
https://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU
Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?
J.
-
54. Data: 2018-04-13 16:15:12
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5ad0a53a$0$1000$6...@n...neostrada
.pl...
> W dniu 2018-04-13 o 14:13, Marcin Debowski pisze:
>> No a jak działa gejzer? :)
>
> Prawde mowiac to tez mnie zastanawia ... ale dziala :-)
>
>>Taran hydrauliczny nie potrzebuje dopływu ciepła i tryska jak gejzer
>>:)
>>https://pterodactylus.cz/data/grafika/trkac_N/sest
ava_text_u.jpg
>>Skauci czescy sobie takowy zrobili w obozowisku :)
>>https://pterodactylus.cz/trkac.php
>
> tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy ?
>
> Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego nie
> zastapi :-(
>
> https://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU
>
> Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
> Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?
Nie Tesle, 2 zawory jednokierunkowe otwierające się przy różnych
ciśnieniach. Tłoczenie pod górkę działa na zasadzie, że ciężar (słupa)
wody w rórze jest dużo mniejszy niż ciężar balastu w tym kopulastym
zbiorniku.
--
Marcin
-
55. Data: 2018-04-13 17:06:39
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:QX2AC.123819$E...@f...ams1...
On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego
>> nie
>> zastapi :-(
>> https://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU
>
>> Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
>> Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu
>> ?
>Nie Tesle, 2 zawory jednokierunkowe otwierające się przy różnych
Tesla to tez jednokierunkowy ... i moze nawet ma ciekawa
charakterystyke do tego celu, ale czy zacznie oscylowac.
>ciśnieniach. Tłoczenie pod górkę działa na zasadzie, że ciężar
>(słupa)
>wody w rórze jest dużo mniejszy niż ciężar balastu w tym kopulastym
>zbiorniku.
W wodzie licza sie cisnienia a nie ciezary.
Istotne tu jest gwaltowne zatrzymanie przeplywu - wtedy moze sie
wytworzyc cisnienie chwilowe znacznie wyzsze niz wynikajace ze spadkow
wody.
Ale ja nie o tym, tylko:
-woda sobie wyplywa, cisnienie na wylocie jest niewielkie,
-ale przeplyw wystarcza do przymkniecia zaworu wylotowego.
-jak sie troche przymknie, to klapka stawia wiekszy opor i zamyka sie
bardzo szybko,
-przed zaworem wylotowym rosnie cisnienie na skutek bezwladnosci, woda
wplywa przez drugi zawor do zbiornika.
-po chwili przestaje plynac, gdy cisnienia w rurze i zbiorrniku sie
wyrownaja, a wiec sa nadal dosc wysokie (u Czechow - ponad 2.5 atm)
-w rurze wlotowej jest pewien slup wody, ktory ciagle wytwarza pewne
cisnienie.
-czemu zawor wylotowy sie otwiera ?
Czyzby ta resztka cisnienia wypychala wode w rurze dolotowej w
przeciwna strone ?
W efekcie czego cisnienie przy zaworach za chwile spadnie ponizej
atmosferycznego i zawor wylotowy sie otworzy ?
J.
-
56. Data: 2018-04-13 17:41:32
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-04-13 o 15:40, J.F. pisze:
> tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy ?
>
Włącz tłumacza, tu masz wykaz części do budowy.
https://pterodactylus.cz/trkac.php
Na tym filmie jest opis historii budowy z angielskimi napisami:
https://youtu.be/8alEuZ2MrMQ
> Tylko ze to wymaga specyficznego zaworu ... Teslą sie chyba tego nie
> zastapi :-(
Zawór zrobili z kawałka skóry, przez to jest cichy :)
>
> Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
> Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu ?
>
Ciecz płynąca w rurze ma energię kinetyczną.
W chwili zablokowania przepływu, energia ta zamienia się w energię
potencjalną objawiającą się w formie ciśnienia cieczy.
To ciśnienie daje dużą wysokość podnoszenia.
Przykład:
W rurze płynie m1=10 litrów wody z wysokości h1=5m, więc ma energię
kinetyczną: E1= m1*g*h1=10*10*5 = 500 J .
Ta energia wystarczy, by podnieść m2=1 litr wody na wysokość 50m
E2=1*10*50= 500 J
WM
-
57. Data: 2018-04-13 20:08:49
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5ad0cfae$0$31351$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2018-04-13 o 15:40, J.F. pisze:
>> tylko nie opisali jak zrobili, ani jak zbudowany ... kupili gotowy
>> ?
>Włącz tłumacza, tu masz wykaz części do budowy.
>https://pterodactylus.cz/trkac.php
Tu masz opis calego "systemu".
A zasadnicza czesc jest tu - przynajmniej tak rozumiem
https://pterodactylus.cz/trkac.php#kotva04
Ubogi ten opis, a pozostale czesci systemu to proste rurki :-)
>Na tym filmie jest opis historii budowy z angielskimi napisami:
>https://youtu.be/8alEuZ2MrMQ
I interesujaca czesc pojawia sie miedzy 5:45 a 6:57 - ale musisz
przyznac, ze bardzo sporadycznie :-)
>> Ale dlaczego mu sie to wzbudza ... niezbyt rozumiem.
>> Czyzby jakies odbicie fali obnizalo cisnienie az do otwarcia zaworu
>> ?
>Ciecz płynąca w rurze ma energię kinetyczną.
>W chwili zablokowania przepływu, energia ta zamienia się w energię
>potencjalną objawiającą się w formie ciśnienia cieczy.
>To ciśnienie daje dużą wysokość podnoszenia.
Tyle to i ja wiem :-)
A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?
>Przykład:
>W rurze płynie m1=10 litrów wody z wysokości h1=5m, więc ma energię
>kinetyczną: E1= m1*g*h1=10*10*5 = 500 J .
>Ta energia wystarczy, by podnieść m2=1 litr wody na wysokość 50m
>E2=1*10*50= 500 J
bilans prawidlowy, ale kiepsko tlumaczy istote zjawiska.
Poprzednio pisales o energii kinetycznej (prawidlowo), a tu ani slowa
o niej - tylko potencjalne :-)
Hm - czy taki prawidlowy bilans - myslisz, ze ma 100% sprawnosci ?
Czy tylko 50, a nawet 30 :-)
J.
-
58. Data: 2018-04-13 21:14:34
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-04-13 o 20:08, J.F. pisze:
>
> A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?
>
Tu widać jak to działa.
Gdy nie ma przepływu to kula tonie, otwierając wylot.
Jest przepływ, to kula jest porywana odpowiednio szybkim prądem cieczy
lepkiej i zatyka wylot.
https://i.stack.imgur.com/PSWtD.gif
>> Przykład:
>> W rurze płynie m1=10 litrów wody z wysokości h1=5m, więc ma energię
>> kinetyczną: E1= m1*g*h1=10*10*5 = 500 J .
>> Ta energia wystarczy, by podnieść m2=1 litr wody na wysokość 50m
>> E2=1*10*50= 500 J
>
> bilans prawidlowy, ale kiepsko tlumaczy istote zjawiska.
> Poprzednio pisales o energii kinetycznej (prawidlowo), a tu ani slowa o
> niej - tylko potencjalne :-)
A skąd ta energia kinetyczna, jak nie z mniejszej różnicy poziomów?
Etapy pośrednie pominąłem.
>
> Hm - czy taki prawidlowy bilans - myslisz, ze ma 100% sprawnosci ?
> Czy tylko 50, a nawet 30 :-)
>
Od 40% do 90% sprawności, ale chodziło o wyjaśnienie skąd się bierze
energia na podnoszenie.
WM
-
59. Data: 2018-04-13 23:29:21
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 13 Apr 2018 21:14:34 +0200, WM napisał(a):
> W dniu 2018-04-13 o 20:08, J.F. pisze:
>> A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?
>>
> Tu widać jak to działa.
> Gdy nie ma przepływu to kula tonie, otwierając wylot.
> Jest przepływ, to kula jest porywana odpowiednio szybkim prądem cieczy
> lepkiej i zatyka wylot.
>
> https://i.stack.imgur.com/PSWtD.gif
cisnienie zasilania powinno utrzymac ciezar kuli.
A jesli nie ... to predkosc bedzie za mala, aby porwac kule.
J.
-
60. Data: 2018-04-14 13:10:44
Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2018-04-13 o 23:29, J.F. pisze:
> Dnia Fri, 13 Apr 2018 21:14:34 +0200, WM napisał(a):
>> W dniu 2018-04-13 o 20:08, J.F. pisze:
>>> A co dalej ? Czemu zawor sie otwiera ?
>>>
>> Tu widać jak to działa.
>> Gdy nie ma przepływu to kula tonie, otwierając wylot.
>> Jest przepływ, to kula jest porywana odpowiednio szybkim prądem cieczy
>> lepkiej i zatyka wylot.
>>
>> https://i.stack.imgur.com/PSWtD.gif
>
> cisnienie zasilania powinno utrzymac ciezar kuli.
Trzeba tak dobrać pole otworu wylotowego, by pomnożone przez ciśnienie
słupa wody, było mniejsze od ciężaru kuli pomniejszonego o siłę wyporu.
Wtedy kula opadnie, gdy tylko nadciśnienie od spiętrzenia zniknie.
>
> A jesli nie ... to predkosc bedzie za mala, aby porwac kule.
>
Zwróć uwagę na to, że kula jest dużo większa od otworu wylotowego, więc
siła od oporu opływu lepkiego jest większa od siły dociskającej.
WM