  • 11. Data: 2009-01-12 17:11:58
    Temat: Re: Zestaw komputerowy
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "PSYLO" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gkdq2k$qug$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Niektórzy z grafiką pracują w niejakim Photoshopie, a ten w wersji CS4
    > korzysta z mocy obliczeniowej GPU.

    A taka płata jak poniżej ze zintegrowaną kartą graficzną do grafiki 2D nie
    wystarczy?
    Ja w komuputerze do takich zastosowań, właśnie się do takiego czegoś
    przymierzam.
    Główne zastosowanie to obróbka dużych RAW-ów i zdjęć w TIFF, JPEG.

    <http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model
    =2413&l1=3&l2=11&l3=761&l4=0>

  • 12. Data: 2009-01-12 17:14:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:gkftkl$10t$1@news.task.gda.pl...

    I jeszcze jedno pytanko, warto dla takich zastosowań wchodzić w RAID 5?
    Myślałem o złożeniu macierzy z 3-4 dysków, ale może skórka nie warta jest
    wyprawki i lepiej kupić jeden duży dysk i robić częściej backupy?

  • 13. Data: 2009-01-12 19:35:20
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Chichotek napisał/a:

    > Do najnowszych gier nie.

    A jak myślałam, że tak, gdy zobaczyłam, że obsługuje DirectX 10 :-(

    --
    animka

  • 14. Data: 2009-01-12 21:01:27
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >przymierzam.
    >Główne zastosowanie to obróbka dużych RAW-ów i zdjęć w TIFF, JPEG.

    Tutaj to co oficjalnie:
    http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?exter
    nalId=kb405711&sliceId=1

    ale warto poczytać opinie użytkowników. Oczywiście z CS4 nie jest tak
    pięknie jak opowiadają naciągacze z Adobe.

    Do backupów polecam dysk zewnętrzny + np. SyncBack, zamiast RAIDa. Co
    do zysków z przyśpieszenia odczytu/zapisu nie podpowiem, ja obrabiam
    duże pliki, ale nie często otwieram/zapisuję kolejne, więc odpuściłem.
    Przy CS4 rozważ vistę 64 i 4 lub więcej "RAMów" (sprawdż ile
    praktycznie zjadasz w pracy i uwzględnij nadwyżkę). CS4 powinien sobie
    radzić z dużą ilością, a braki wolnej pamięci najmocniej spowalniają
    pracę.

    Grzegorz

  • 15. Data: 2009-01-13 14:01:58
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > Myślałem o złożeniu macierzy z 3-4 dysków, ale może skórka nie warta
    > jest wyprawki i lepiej kupić jeden duży dysk i robić częściej backupy?

    RAID _nie służy_ do backupu!!! To tylko w celu zapewnienia ciągłości
    pracy maszyny przy awarii dysku ale to i tak nie zawsze, bo jak walnie
    kontroler w dysku to dane będą błędnie zapisywane na obu (większej
    ilości) dyskach (RAID1) oczywiście nie dotyczy to RAID0, który czasami
    daje szybszą pracę, ale nie jest to nigdy prędkość odczytu/zapisu dysku
    x2 tylko max x1,6 ale to i tak w wyjątkowych sytuacjach.

  • 16. Data: 2009-01-13 14:11:23
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Marcin Wasilewski"
    >I jeszcze jedno pytanko, warto dla takich zastosowań wchodzić w RAID 5?
    >Myślałem o złożeniu macierzy z 3-4 dysków, ale może skórka nie warta jest
    >wyprawki i lepiej kupić jeden duży dysk i robić częściej backupy?

    RAID nie jest backupem. To dwa różne rozwiązania, służące do różnych
    celów. (aczkolwiek można robić backupy na nośniki w RAID :->)

    --
    [------------------------] Odłóż ten kwantyfikator, bo sobie krzywdę
    [ K...@e...eu.org ] zrobisz.(Michał Dwużnik)

  • 17. Data: 2009-01-13 19:10:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > ale nie jest to nigdy prędkość odczytu/zapisu dysku x2 tylko max x1,6 ale

    Do backupu nie służy, jednakże zapewnia większe bezpieczeństwo i
    zmniejsza szansę na utratę danych, a to już dużo.
    RAID5 zapewnia spójność danych przy awarii jednego (dowolnego dysku) w
    macierzy.

  • 18. Data: 2009-01-13 19:15:11
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Mariusz Kruk" <M...@e...eu.org> napisał w wiadomości
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Marcin Wasilewski"
    >
    > RAID nie jest backupem. To dwa różne rozwiązania, służące do różnych
    > celów. (aczkolwiek można robić backupy na nośniki w RAID :->)

    Drugi ignorant się znalazł. Masz macierz RAID5 przykładowo z 4 dysków
    vs jeden duży dysk.
    Teoretycznie w przypadku 4 dysków masz czterokrotnie większą szansę na pad
    dysku, jednakże jeśli "poleci" 1 dysk w macierzy RAID5 to nie utracisz
    żadnych danych, jeśli to samo stanie się z twoim jednym dużym dyskiem, to
    utracisz wszystkie dane.

  • 19. Data: 2009-01-13 20:11:54
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Tue, 13 Jan 2009 20:15:11 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):

> [...]
    > dysku, jednakże jeśli "poleci" 1 dysk w macierzy RAID5 to nie utracisz
    > żadnych danych, jeśli to samo stanie się z twoim jednym dużym dyskiem, to

    Piszesz bzdury. RAID nie służy do zabezpieczenia przed utratą danych.
    Bezpieczeństwo danych na RAID5 jest zbliżone do pojedynczego dysku. Do
    zabezpieczenia danych służy backup. Po awarii jednego dysku w macierzy
    zamazanie istotnych danych na innych jest bardzo mocno prawdopodobne.
    Jedynie przed czym uchroni to kompletny pad jednego z dysków w macierzy.
    RAID ma zwiększyć prawdopodobieństwo dalszej pracy systemu po wystąpieniu
    błędów na jednym z dysków (a raczej po kompletnym padzie jednego z nich bo
    jak się zachowa macierz po bardziej dyskretnych błędach to sprawa bardziej
    dyskusyjna).

  • 20. Data: 2009-01-13 20:46:03
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Leszek K." <l...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Piszesz bzdury. RAID nie służy do zabezpieczenia przed utratą danych.

    No patrz, w tej wikipedii to nie wiedzą co piszą
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_5

> [...]
    > jak się zachowa macierz po bardziej dyskretnych błędach to sprawa bardziej

    Od bardziej dyskretnych awarii, to są bardziej dyskretne sumy kontrolne.

    Pokaż mi, gdzie stwierdziłem, że RAID zastępuje backup danych, ja
    stwierdziłem jedynie, że RAID zwiększa bezpieczeństwo danych, więc można
    rozważyć zmniejszenie częstotliwości backupów.