  • 151. Data: 2018-03-20 12:54:30
    Temat: Re: Zegarki w AGD
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > Nie pamiętam już dokładnie (rozbierałem to radio, gdy je naprawiałem), ale
    > tam jest więcej układów. Na pewno osobno jest tuner i przedwzmacniacz z
    > selektorem wejść. Wątpię, żeby był ogólny układ "radio samochodowe", tak
    > jak w radiobudzikach. Chyba różnica między radiami jest zbyt duża.

    No to może nie jeden i niekoniecznie scalony. W każdym razie raz ktoś
    zrobił, a potem jeden od drugiego rżnie tandetę. Niekoniecznie Chińczyk.

    > Główny układ to uPD78214A, jednorazowo programowalny mikrokontroler
    > ogólnego przeznaczenia. Nie dopatrzyłem się w nim eepromu.

    Można podłączyć na zewnątrz. Co nie zawsze musi kosztować dodatkowe
    10 centów, bo jeden dodatkowy układ może oznaczać możliwość rezygnacji
    z kilku innych. No ale to by trzeba było do softu zajrzeć.

    --
    Jarek

  • 152. Data: 2018-03-30 21:21:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-14 o 09:00, Marek pisze:

    > Powodem może być też pokrętność konstrukcji.
    > Taki przykład: nagrywarka HDD+dvd. Po 10 latach pracy nagle zaczęła
    > ignorować timer. I to tak wybiórczo. Ma jedną pozycję, pamięta ją bo
    > wyświetla w ustawieniach. Nagrywa ta pozycję rzadko, praktycznie wcale.
    Lite-on?
    Bo mam taką i też zaczeła cyrki robić.

    > Jak pokrętna musi być konstrukcja (lub soft) żeby to przestało działać a
    > właściwie bdzialalo wybiórczo mimo, że wszystko w ustawieniach pokazuje
    > poprawnie?
    To może być zainstalowane w programie "postarzanie produktu" :(

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 153. Data: 2018-03-30 21:25:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Hello ToMasz,
    >
    > Tuesday, March 13, 2018, 9:56:11 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Niemożliwe.

    Oczywiście że możliwe, dekoder sat w standby bierze 16W, podczas pracy
    60 parę,
    mierzone odpowiednim miernikiem mocy.
    Piekarniki, kuchenki potrafią brać podobnie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 154. Data: 2018-03-30 21:41:18
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To może odwróćmy pytanie - po co w piekarniku wyświetlacz, który cały
    > czas pobiera prąd?

    Otóż to. To jest clue problemu - jakiś idiota wpadł na to
    "udoskonalenie", nie zadbawszy o minimum sensu i komfortu (podtrzymanie).

    Dlatego imo najrozsądniej jest toto ignorować zamiast na siłę korzystać
    z tego, z czego nie da się sensownie korzystać.

  • 155. Data: 2018-03-31 18:38:03
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-03-30 o 21:25, Janusz pisze:

    > Oczywiście że możliwe, dekoder sat w standby bierze 16W, podczas pracy
    > 60 parę,
    > mierzone odpowiednim miernikiem mocy.
    Tunery sat często brały tyle samo w standby jedynie wyświetlacz
    wygaszają lub na zegar zmieniają przynajmniej 3 szt jakie miałem
    w dawnych czasach TV SAT analogowej.

    --
    pzdr, j.r.

  • 156. Data: 2018-04-01 18:03:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Mar 2018 21:21:16 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Lite-on?
    > Bo mam taką i też zaczeła cyrki robić.

    Sony HXcos tam, takie combo dvd+HDD (nagrywarka video).

    > To może być zainstalowane w programie "postarzanie produktu" :(

    Zjawisko pokrętne, pasuje do tego taki scenariusz (w pseudo wyobraźni
    technicznej): Pozycje timera (nie ma problemu z ich pamiętaniem)
    kopiowane są do innej pamięci, która z jakiś powodów stała się
    ulotna.
    Jeśli pozycję timera (jest tylko jedna) "odświeży" się przez ponowne
    przeklinanie i zaakceptowanie to nagrywa przez kilka dni i przestaje.
    Nie wiem czy związek z tym zjawiskiem ma to, że zanim wykryłem ten
    problem kilka miesięcy wcześniej piorun uszkodził klucz przetwornicy
    w jej zasilaczu. Po wymianie układu nagrywarka ruszyła, po jakimś
    czasie zauważyłem ten problem z ignorowaniem timera.
    Czy możliwe, ze wyładowanie po stronie pierwotnej jednak "przeszło"
    na stronę wtórną przetwornicy uszkadzając coś po tej stronie?

    --
    Marek

  • 157. Data: 2018-04-02 09:04:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek S wrote:

    > Problem okiem laika wydaje się absurdalny. Gdyby ktoś kazał mi
    > oprogramować sterownik np. piekarnika i uwzględnić funkcję zegarka, to
    > dałbym stabilny kwarc na CPU i wykorzystałbym wewnętrzne timery do
    > generowania przerwań. Po co bawić się w pobieranie częstotliwości sieci?

    Bo długookresowo częstotliwość sieci powinna* być znacznie stabilniejsza
    niż Twojego "stabilnego kwarcu". Najlepsze rezonatory klasy
    konsumenckiej mają 10ppm, a to jest uchyb rzędu sekundy na dobę.
    Aby zrobić lepiej i do tego ekonomicznie, trzeba się naprawdę postarać,
    nie wystarczy na pałę wlutować kwarcu.

    Pozdrawiam, Piotr

    *) A jak się okazuje w praktyce...

  • 158. Data: 2018-04-02 09:35:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ten problem można było lepiej rozwiązać -- zamiast 29 lutego powinien
    > być 32 maja, bo to ładniejszy miesiąc.

    No niespecjalnie to by mógł być maj. Od kiedy w czasach rzymskich
    zauważono potrzebę korygowania długości roku, dodatkowy dzień co
    cztery lata postanowiono dodawać w najrozsądniejszym do tego miejscu,
    tj. pod sam koniec roku. A że potem zaszła doraźna potrzeba polityczna
    skrócenia kadencji sędziom z KRS^H^H^H konsulom w Iberii, to w ramach
    dobrej zmiany przesunięto początek roku z pierwszego marca na pierwszego
    stycznia, ale dnia przestępnego nie przesunięto na grudzień, bo niby po
    co komu spójność?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 159. Data: 2018-04-03 03:32:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2018 09:04:18 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > konsumenckiej mają 10ppm, a to jest uchyb rzędu sekundy na dobę.
    > Aby zrobić lepiej i do tego ekonomicznie, trzeba się naprawdę postarać,

    Mam na reku zegarek Casio, ktory ma sekunde na miesiac.

    Nie wiem jak, ale sie postarali ... a moze przypadkowo dobra sztuka ?

    J.

  • 160. Data: 2018-04-03 07:10:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Mam na reku zegarek Casio, ktory ma sekunde na miesiac.

    A za jego sukcesem stoją niezliczone godziny badań i pomiarów oraz
    wielkie wydatki. Nie do zastosowania w przypadku producentów AGD.
    "Aha, Janusz, do zamówionego kontenera grzałek doklikaj jeszcze
    trochę rezonatorów!"

    Nigdy nie rozumiałem sensu dokładania generatorów 33kHz do MCU,
    skoro prostymi metodami ("wlutuj rezonator!") tego i tak nie
    idzie zestroić. Chcesz mieć *zegarek*, a nie przypadkowe tykadełko,
    to sobie kup np. PCF2127. Przy okazji załatwia sprawę podtrzymania.

    Pozdrawiam, Piotr