  • Data: 2013-07-17 23:28:33
    Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > O ciekawostka! Tydzień temu testowo właśnie ładowałem aku li-ion
    > niemal bezpośrednio z zapalniczki samochodowej (tzn. z pośrednictwem
    > takiego kupnego najprostszego reduktora napięcia [oporniki???] z 12V
    > na 9V, bo w sumie nie wiem, jakim napięciem są ładowane li-iony.

    Mniej-więcej do 4.2 V/ogniwo. Tzn. ładuję się je głównie stałym prądem
    (nie napięciem, pomijając końcową fazę ładowania). Dokładniejsze dane
    powinny być w datasheecie.

    > No i jeszcze uprzedzę, że taki system ładowania na ślepo grozi
    > przeładowaniem, o co normalnie dba ładowarka.

    Zwykle dba o to bateria. W środku typowo znajduje się mały scalak, który
    m.in. potrafi odłączyć ogniwa.

    > Najlepiej właśnie gdyby
    > aku był rozładowany "do zera" - ja swój ładowałem ledwie pół godziny,
    > więc żadnych problemów nie było.

    Nie, ogniwa Li-Ion wcale nie lubią głębokiego rozładowania, skraca to im
    życie.

    > I znowu - jeśli ktoś ma bardziej fachową wiedzę: jak to wygląda z
    > tym przeładowywaniem, gdzie są granice niszczenia aku?

    Zwykle problem jest termiczny. Normalnie ogniwa są odcinane przy
    napięciach typu 3 V (od dołu), 4.3 V (od góry), temperatura rzędu 80-90
    st.C. Jeśli sterownik baterii nie odetnie na czas ogniw, to może być
    problem.
    --
    Krzysztof Hałasa