  • 1. Data: 2011-01-18 15:48:39
    Temat: Zdalne sterowanie na duże odległości
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Potrzebuję zbudować sieć urządzeń, które będzie można zdalnie załączyć lub
    wyłączyć.
    Odległości między urządzeniami wahają się od 200m do 5km. Częstotliwość
    wykorzystania: raz na jakiś czas ;) może to być raz na tydzień albo i raz na
    miesiąc. Ilość danych przesyłanych z uwagi na specyfikę problemu będzie
    bardzo mała. Z reguły między urządzeniami, które mają być sterowane jest
    widoczność (radiowa) oczywiście z punktu do punktu a nie miedzy jednym
    centralnym punktem i wszystkimi urządzeniami odbiorczymi.
    Powiedzcie w którą stronę uderzyć
    Pierwsze co mi przyszło na myśl to moduły na pasma 433 lub 868 Mhz. Jednak
    tu jest taka szeroka gama modeli do wyboru że nie umiem się zdecydować.

    Druga myśl podsunięta przez kumpla to wykorzystać APRS i fakt że posiadam
    licencję i możliwość nadawania z mocą większą niż mają w. w. moduły. Jednak
    zastanawiam się jak jest z legalnością wykorzystania APRS do takiej
    komunikacji.
    Mógłbym zaszyć kilka dodatkowych bajtów danych w ramce i normalnie wysyłać
    to spod swojego znaku ale czy tak można ?
    Dlatego obstaje przy paśmie zwolnionym od licencji. Może z tego da się
    jednak wycisnąć takie odległości robiąc nawet retransmisje między węzłami ?

    Ma ktoś doświadczenia w tej kwestii ?

    Piotr sq3ogx

  • 2. Data: 2011-01-18 16:20:09
    Temat: Re: Zdalne sterowanie na duże odległości
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 18.01.2011 16:48, schrieb Gejzero SQ3OGX:
> [...]
    > jednak wycisnąć takie odległości robiąc nawet retransmisje między węzłami ?

    Pomijam na razie APRS. Tym się da, kwestia zdefiniowania poszczególnych
    stacji jako radioamatorskich. Powiedzmy przy takiej częstotliwości
    nadawania ramek szkodliwość publiczna jest raczej mała ;-). Bottom line:
    jak chcesz, to rób. Nikt nie będzie ci bicza z tego kręcił, jak się nie
    będziesz tym swoim wrogom chwalić.

    Co do modułów: odległości są, jak na takowe moduły, dość znaczne. Jeżeli
    możesz znaleźć ścieżkę pomiędzy twoimi stacjami, to możesz wysyłać
    datagramy po ścieżce. Każdy moduł słucha, jak dla niego to bierze i
    wysyła dalej potwierdzenie, jak nie, to wysyła odebraną ramkę do
    następnego sąsiada. Zaletą tego jest, że masz potwierdzenie wykonania,
    wadą, że musisz mieć w każdym miejscu nadajnik i odbiornik i najlepiej 2
    anteny kierunkowe do sąsiadów. Coś w rodzaju linków sieci PR. Moduły
    ZigBee mają coś takiego wszyte, możesz się tym zainteresować. Ja robiłem
    coś w tym rodzaju na modułach TI (EZ430-RF2500), ale to na małych
    odległościach (10m).

    Waldek, aka DL7ANQ/SO6ANQ

  • 3. Data: 2011-01-18 17:16:59
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8plsmjF6f2U2@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > coś takiego wszyte, możesz się tym zainteresować. Ja robiłem coś w tym
    > rodzaju na modułach TI (EZ430-RF2500), ale to na małych odległościach

    Co do potwierdzenia transmisji to nie jest mi ona potrzebna ta samą drogą,
    można zrobić nadmiarowo nadawania az do skutku.
    A potwierdzenie i tak dostanę inną drogą. Mają być to urządzenia do zdalnego
    "resetowania" zawieszonych urządzeń Wifi.
    Bywa że i najlepsze urządzenia potrafią sie powiesić wbrew naszej woli ;)
    A nie zawsze jest możliwość "pogonienia" kogoś żeby salianie rozłączył.
    Chyba trzeba będzie kupić jakieś moduły i potestowac na jakiś wyrzeźbionych
    antenkach.
    Tylko ktore nabyć żeby nie wyladowały w szufladzie jako nieużytek.
    Napewno nie będę brnął w 2,4Ghz bo w tym paśmie jest taki śmetnik że szkoda
    gadać, choć tutaj najłatwiej by było o anteny.
    Poczekam jeszcze może ktoś podsunie jakieś rozwiązania.

    Piotr sq3ogx

  • 4. Data: 2011-01-18 17:35:20
    Od: "kk" <...@...pl>

    > A potwierdzenie i tak dostanę inną drogą. Mają być to urządzenia do
    > zdalnego "resetowania" zawieszonych urządzeń Wifi.

    Też kiedyś miałem podobny problem z zawieszonym odległym serwerem.
    Pomysł był taki, aby na chwilę prąd we wsi wyłączyć i poczekać aż się UPS
    wyładuje.

    A na poważnie.
    Rozumiem, że nie da się normalnie postawić kawałka stycznika po IP ?
    Jest dużo różnych kitów, a i listwę zasilającą sterowaną po IP da się kupić.

  • 5. Data: 2011-01-18 17:37:12
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:ih4d4f$t75$...@m...internetia.pl,
    Gejzero SQ3OGX <g...@p...onet.pl> nastukał:
    > Ma ktoś doświadczenia w tej kwestii ?

    sterownik GSM, jak chcesz tylko odbierac dane to karta orange zyje rok bez
    doładowania.
    zaletą jest globalny zasięg i mała szansa na nieautoryzowany dostęp.

    --
    VSS

  • 6. Data: 2011-01-18 17:38:07
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Rozumiem, że nie da się normalnie postawić kawałka stycznika po IP ?
    > Jest dużo różnych kitów, a i listwę zasilającą sterowaną po IP da się
    > kupić.

    np to :

    http://www.leunig.de/_en/_pro/remote-power-switch/ep
    s_MS.htm

  • 7. Data: 2011-01-18 17:49:39
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > np to :
    >
    > http://www.leunig.de/_en/_pro/remote-power-switch/ep
    s_MS.htm

    Sterowanie po IP odpada bo co mi odbierze tą transmisje po IP ?
    To ma być najprostsze bez zbednych wymagań z obróbką pakietów, poprostu
    odbiera ciąg pasujący do wzorca to wyłacza zasilanie na określony czas i po
    robocie.
    Z reguły sa to stacje przekaźnikowe wifi.

    Piotr sq3ogx

  • 8. Data: 2011-01-18 17:52:04
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "VSS" <v...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > doładowania.
    > zaletą jest globalny zasięg i mała szansa na nieautoryzowany dostęp.

    Wiem, to najbardziej profesjonalne podejście ale chyba ostatnie na mojej
    liście.
    Chciał bym potestować jednak jakieś moduły ale najlepiej żeby były
    sprawdzone i o maksymalnym zasięgu jaki można uzyskac w tych technologiach.
    Szybkość oczywiście nie ma dla mnie znaczenia.

    Piotr sq3ogx

  • 9. Data: 2011-01-18 17:58:59
    Od: "kk" <...@...pl>

> [...]
    > po robocie.
    > Z reguły sa to stacje przekaźnikowe wifi.

    To można i to wykorzystać na zasadzie braku impulsu (transmisji, połaczenia)
    Coś jak przerzutnik monostabilny.
    Brak pobudzenia przez powiedzmy przez 30 minut powoduje procedurę restartu.

  • 10. Data: 2011-01-18 18:03:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    kk wrote:

    > To można i to wykorzystać na zasadzie braku impulsu (transmisji,
    > połaczenia) Coś jak przerzutnik monostabilny.
    > Brak pobudzenia przez powiedzmy przez 30 minut powoduje procedurę
    > restartu.

    W takim przypadku oczywiście watchdogi resetowane przez IP. Można co 5 minut
    posłać pakiet resetujący watchdoga, a jak nic nie dostanie, to resetuje
    WiFi.

    Waldek