  • 1. Data: 2010-02-04 21:19:31
    Temat: Zasilanie z dwóch zasilaczy
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Będę potrzebował zasilać dyski twarde z innego zasilacza. Czy tak można?
    Z jednej strony istnieją dyski zewnętrzne zasilane 12V (w tym 5V robione
    w jakiś określony sposób) i to działa i na USB i na SATA i na eSATa.
    Z drugiej jednak strony 5V a 5V nierówne w dwóch różnych zasilaczach.

    A może lepiej wykonać zasilacz - samoróbkę z 12V i stabilizatorem
    zjechać 5V?
    dysk potrzebuje ledwo 5V/0,72A i 12V/0,6A a zasilacz mam 12/2A więc az
    nadto.
    Ale prościej by było odpalić zasilacz - choćby AT i tak też zasilać bez
    jakiejś przejściówki zasilania. Komunikacja będzie po SATA.

  • 2. Data: 2010-02-04 21:37:44
    Temat: Re: Zasilanie z dwóch zasilaczy
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Będę potrzebował zasilać dyski twarde z innego zasilacza. Czy tak można?

    Można. Pamiętaj tylko o jednym punkcie wspólnym zasilaczy : tzw. "masa" -
    reszta napięc czyli 5 i 12V nie mogą być podłaczone do zasilacza głównego.

    --
    marfi

  • 3. Data: 2010-02-04 21:41:15
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Osadnik" napisał:

    > A może lepiej wykonać zasilacz - samoróbkę z 12V i stabilizatorem zjechać
    > 5V?

    Klasycznym stabilizatorem to raczej nie, chyba że chcesz dogrzać pokój ;-)
    Impulsowy z kolei już trochę trudniejszy w konstrukcji, zresztą po co, skoro
    masz gotowy zasilacz AT? Tylko połącz ze sobą masy, niech się ich potencjały
    nie wyrównują poprzez taśmę ATA.

    > Z drugiej jednak strony 5V a 5V nierówne w dwóch różnych zasilaczach.

    Zazwyczaj w granicach tolerancji, a ta jest dosyć duża.
    Zresztą ja w porywach miewałem podpiętych do 5 urządzeń zewnętrznych SCSI
    (dyski, MO, CDR), każdy z własnym zasilaczem i występujące czasem problemy
    nie były spowodowane zasilaniem.

    JoteR

  • 4. Data: 2010-02-04 21:45:31
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    Osadnik pisze:
> [...]
    > Ale prościej by było odpalić zasilacz - choćby AT i tak też zasilać bez
    > jakiejś przejściówki zasilania. Komunikacja będzie po SATA.

    Mozna. Sa nawet specjalne zasilacze mieszczace sie w zatoce 5,25".
    Najczesciej zasila sie tym karte graficzna, ale nie ma powodu zeby robic
    to samo z dyskami.

  • 5. Data: 2010-02-04 21:52:35
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    > Mozna. Sa nawet specjalne zasilacze mieszczace sie w zatoce 5,25".
    > Najczesciej zasila sie tym karte graficzna, ale nie ma powodu zeby robic
    > to samo z dyskami.

    "nie ma powodu zeby nie robic tego samego z dyskami" mialo byc oczywiscie :)

  • 6. Data: 2010-02-04 21:57:28
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Osadnik pisze:
    > Będę potrzebował zasilać dyski twarde z innego zasilacza. Czy tak można?

    Dlaczego, z ciekawości? :)

    Można, ale należy połączyć masy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2010-02-05 00:40:35
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 4.2.2010, Osadnik napisał(a):

    > Będę potrzebował zasilać dyski twarde z innego zasilacza. Czy tak można?

    Tak. Są modele obudów standardowo wyposażonych w dwa zasilacze.

    > Ale prościej by było odpalić zasilacz - choćby AT i tak też zasilać bez
    > jakiejś przejściówki zasilania. Komunikacja będzie po SATA.

    Tak będzie prościej niż robić zasilacz samemu. ;D
    Jak już wspomniano kluczowe jest połączenie mas obu zasilaczy.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://polish.spampoison.com/

  • 8. Data: 2010-02-05 07:34:21
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Radosław Sokół pisze:

    > Dlaczego, z ciekawości? :)

    Czekałem Radku aż zadasz to pytanie :) ,
    Sprawa zrobiła sie dość... śmieszna, nawaliła mi przejściówka SATA - USB
    ale mam jeszcze wolne jedno gniazdo SATA ale kompletny brak miejsca
    wewnątrz obudowy. W zasilaniu również nie wyciągnę żadnego z przewodów
    stad zakupiłem kabel SATA 1m i pojawiła się zagwozdka z zasilaniem.

    > Można, ale należy połączyć masy.

    Nawet jeśli to zewnętrzny zasilacz?

  • 9. Data: 2010-02-05 07:36:42
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    JoteR pisze:

    > Klasycznym stabilizatorem to raczej nie, chyba że chcesz dogrzać pokój ;-)

    No wiesz, z 12V na 5V tak dogrzeje mocno pokój?

    > Impulsowy z kolei już trochę trudniejszy w konstrukcji, zresztą po co,
    > skoro masz gotowy zasilacz AT? Tylko połącz ze sobą masy, niech się ich
    > potencjały nie wyrównują poprzez taśmę ATA.

    Zasilacz AT trochę... hałasuje... swoją droga chyba pasywne zasilacze to
    nigdy nie powstaną za normalne pieniądze.

  • 10. Data: 2010-02-05 15:16:08
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Osadnik" napisał:

    > No wiesz, z 12V na 5V tak dogrzeje mocno pokój?

    Oczywiście przesadziłem, ale jak kiedyś skonstruowałem sobie wielofunkcyjny
    licznik impulsów/stoper na TTL-ach pobierający ~0,7 A i zasiliłem go z 12V
    przez klasyczny stabilizator LM 7805, to na tej elemce można było jajko
    usmażyć.

    > Zasilacz AT trochę... hałasuje... swoją droga chyba pasywne zasilacze
    > to nigdy nie powstaną za normalne pieniądze.

    IMHO jeśli ten zasilacz AT ma napędzać tylko dysk, to możesz spokojne
    odłączyć wiatrak.

    JoteR