  • 11. Data: 2010-02-06 08:16:25
    Temat: Re: Zasilanie z dwóch zasilaczy
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    JoteR pisze:
    > Oczywiście przesadziłem, ale jak kiedyś skonstruowałem sobie
    > wielofunkcyjny licznik impulsów/stoper na TTL-ach pobierający ~0,7 A i
    > zasiliłem go z 12V przez klasyczny stabilizator LM 7805, to na tej
    > elemce można było jajko usmażyć.

    Bo przy takich poborach:

    a) na stabilizator zakłada się radiator odpowiednio duży,

    b) stosuje się kilka stabilizatorów pracujących równolegle,

    c) stosuje się stabilizator impulsowy.

    7805 to prościutki układ. Gdzieś ten spadek napięcia musi
    "oddać" :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 12. Data: 2010-02-06 14:53:29
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Radosław Sokół" napisał:

    > Bo przy takich poborach:

    Spokojnie, to tylko prototyp mał taki apetyt, docelowo wymieniłem co się
    dało na LS, HC i HCT (16 scalaków). Dzisiaj to wszystko pewnie byłoby na
    jakimś Atmelu.

    > a) na stabilizator zakłada się radiator odpowiednio duży,

    Że zacytuję klasyka SF: "Przestrzeni, przestrzeni!" ;-)

    > b) stosuje się kilka stabilizatorów pracujących równolegle,

    Walczyliśmy razem z Eagle Lite o każdy milimetr rozmiaru płytki, biorąc pod
    uwagę iż ścieżki będą malowane ręcznie. Metoda na wydruk laserowy i żelazko
    jeszcze nie była opanowana ;-)

    > c) stosuje się stabilizator impulsowy.
    >
    > 7805 to prościutki układ. Gdzieś ten spadek napięcia musi
    > "oddać" :)

    Właśnie dlatego napisałem, że bez sensu jest kombinować ze zbijaniem 12V do
    5V za pomocą samoróbki (bez wytrawienia płytki się raczej nie obejdzie),
    mając do dyspozycji gotowy zasilacz z olbrzymim zapasem mocy do tego
    zadania.
    Inna rzecz, że kombinacja opisana w wistującym poście wydaje się mało
    zrozumiała, ale biorąc pod uwagą, że to kolega Osadnik, to nie zdziwiłbym
    się, gdyby się okazało iż komputer jest wbudowany w szafkę nocną a dyski w
    nocnik ;-)

    JoteR

  • 13. Data: 2010-02-08 09:59:52
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 05 Feb 2010 08:36:42 +0100,
    Osadnik <o...@w...pl> screamed:

    > No wiesz, z 12V na 5V tak dogrzeje mocno pokój?

    Pokój nie, ale te kilka watów dogrzeje całkiem niemały radiator. :P

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
    [ 10:59:13 user up 12342 days, 22:54, 1 user, load average: 0.18, 0.01, 0.50 ]

    If a program is useful, it must be changed.

  • 14. Data: 2010-02-08 23:29:26
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Michal Lukasik pisze:

    > Tak. Są modele obudów standardowo wyposażonych w dwa zasilacze.

    > Tak będzie prościej niż robić zasilacz samemu. ;D
    > Jak już wspomniano kluczowe jest połączenie mas obu zasilaczy.

    I tak zrobiłem, wziąłem zasilacz AT obciążyłem go dwoma CDromami (akurat
    pod ręka były) by podnieść napięcie i podłączyłem dysk. Masa i tak lata
    sobie po kablu SATA i tak.

    Wszystko działa jak należy.

  • 15. Data: 2010-02-09 00:10:42
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 8.2.2010, Osadnik napisał(a):

    > I tak zrobiłem, wziąłem zasilacz AT obciążyłem go dwoma CDromami (akurat
    > pod ręka były) by podnieść napięcie i podłączyłem dysk. Masa i tak lata
    > sobie po kablu SATA i tak.

    No ale sęk w tym by to nie kabel sygnałowy służył za łącznik mas.

    > Wszystko działa jak należy.

    Hmmmm. Działać, działa, ale cze czy jak należy to już IMO nie.

    Jak Ci się coś sfajczy to miej pretensje do siebie - tu miałeś niejedną
    odpowiedź jak podłączyć to prawidłowo.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://www.pajacyk.pl/

  • 16. Data: 2010-02-09 08:51:16
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Michal Lukasik pisze:

    > No ale sęk w tym by to nie kabel sygnałowy służył za łącznik mas.

    I tak by służył, przecież nie odetnę mas w kablu sygnałowym. A owa masa
    to trochę problem gdyż musiałbym specjalnie z komputera wyciągać kabelki.

    > Hmmmm. Działać, działa, ale cze czy jak należy to już IMO nie.
    >
    > Jak Ci się coś sfajczy to miej pretensje do siebie - tu miałeś niejedną
    > odpowiedź jak podłączyć to prawidłowo.

    Pytanie co się może sfajczyć?

  • 17. Data: 2010-02-09 09:11:22
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Osadnik pisze:
    > Sprawa zrobiła sie dość... śmieszna, nawaliła mi przejściówka SATA - USB
    > ale mam jeszcze wolne jedno gniazdo SATA ale kompletny brak miejsca
    > wewnątrz obudowy. W zasilaniu również nie wyciągnę żadnego z przewodów
    > stad zakupiłem kabel SATA 1m i pojawiła się zagwozdka z zasilaniem.

    A mogę wiedzieć czemu nie wyciągniesz zasilania z wnętrza
    komputera rozdzielaczem/przedłużaczem?

    > Nawet jeśli to zewnętrzny zasilacz?

    Tym bardziej. I nie polegaj na kablach sygnałowych, tylko po
    prostu osobnym kablem zewrzyj masy we wtyczkach obydwu zasi-
    laczy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 18. Data: 2010-02-09 15:29:53
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Radosław Sokół pisze:

    > A mogę wiedzieć czemu nie wyciągniesz zasilania z wnętrza
    > komputera rozdzielaczem/przedłużaczem?

    długość przewodów. obecnie owy dysk mam w odległości 1m od komputera,
    gdybym chciał to samo zrobić z zasilaniem to przewód miałby już 1,5m.
    Inna sprawa że NIENAWIDZĘ złącz molex i zarabiania przewodów na tych
    wtyczkach.

    > Tym bardziej. I nie polegaj na kablach sygnałowych, tylko po
    > prostu osobnym kablem zewrzyj masy we wtyczkach obydwu zasi-
    > laczy.

    Pojawił sie inny kłopot, zasilacz AT niedomaga - daje za niskie napięcie
    i dysk często robi spindown - wiec muszę je jeszcze jakoś podnieść.. coś
    czuje ze czeka mnie jednak zabawa ze stabilizatorem.

  • 19. Data: 2010-02-09 15:40:35
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Osadnik pisze:
> [...]
    > gdybym chciał to samo zrobić z zasilaniem to przewód miałby już 1,5m.
    > Inna sprawa że NIENAWIDZĘ złącz molex i zarabiania przewodów na tych

    Według mnie przewód jest mniejszym problemem, niż osobny
    zasilacz. Szczególnie, że i tak musisz przewód masowy
    pociągnąć osobny.

    > Pojawił sie inny kłopot, zasilacz AT niedomaga - daje za niskie napięcie

    Czyli jest niesprawny.

    > czuje ze czeka mnie jednak zabawa ze stabilizatorem.

    Polecam jednak wyciągnięcie przedłużacza z obudowy :) Nie mu-
    sisz zarabiać końcówek: kub przejściówkę z moleksa do złącza
    zasilania SATA, przetnij, dolutuj przedłużenie z dobrej jako-
    ści przewodów, miejsca lutowania zabezpiecz koszulkami termo-
    kurczliwymi i będziesz miał śliczny przedłużacz. Możesz na-
    wet spiąć to razem z kablem SATA lub w jakiejś wspólnej ko-
    szulce puścić.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 20. Data: 2010-02-10 00:09:47
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 9.2.2010, Osadnik napisał(a):

    > I tak by służył, przecież nie odetnę mas w kablu sygnałowym.

    Ok. Źle się wyraziłem - nie powinien robić jako jedyny łącznik mas.

    > A owa masa
    > to trochę problem gdyż musiałbym specjalnie z komputera wyciągać kabelki.

    Tak w ogóle to po co takie kombinacje? Nie wystarczy odpowiedni śledź +
    kabelek?

    Samo zasilanie
    http://www.overclockers.co.nz/product/gadget/PCI-4PU
    V.jpg

    Zasilanie i SATA (Gigabyte daje takie z MB)
    http://benchmarkreviews.com/images/reviews/motherboa
    rds/GA-MA790X-UD4P/gigabyte_ma790x_ud4p_esata.jpg
    Sam używam takiego.

    > Pytanie co się może sfajczyć?

    Przy sprzyjającym wietrze pół osiedla. ;D
    --
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://www.pajacyk.pl/