    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilanie-czy tak mozna?
    Date: Mon, 19 Jul 2010 03:06:47 -0700 (PDT)

    On 19 Lip, 11:25, "JR" <l...@p...onet.pl> wrote:

    > Podstawy elektroniki znam i wiem że jeżeli dwa węzły sieci są połączone
    > rezystancją i występuje miedzy nimi różnica potencjałów, to popłynie prąd
    > równy różnicy napięć podzielonej przez rezystancję.
    > Piszę o rzeczach o których mam pojęcie. Kilka lat temu połączyłem równolegle
    > dwa stabilizatory LM317 (ustawione za pomocą rezystorów na to samo
    > napięcie) - efektem było mocne rozgrzanie się każdego ze stabilizatorów.

    To jeszcze trochę z podstaw konstrukcji zasilaczy by się przydało.
    Łopatologicznie:
    Praktycznie żaden zasilacz nie ma wyjścia typu push-pull, czyli nie
    może stabilizować napięcia przez podawanie albo pobieranie prądu.
    Stabilizacja jest jednokierunkowa, czyli zasilacz przepuszcza prąd
    tylko w jednym kierunku, mniej lub więcej w zależności od
    "rezystancji" obciążenia.
    Jeżeli takiemu zasilaczowi poda się na wyjście napięcie wyższe niż
    jego napięcie wyjściowe, to w efekcie nastąpi nasycenie wyjścia
    wzmacniacza błędu i prąd wyjściowy zasilacza będzie wynosił 0, bo
    zasilacz nie potrafi pociągnąć prądu w drugą stronę, aby utrzymać
    żądane napięcie.
    Jeżeli dwa takie zasilacze zostaną połączone równolegle, to prąd *do
    obciążenia* będzie płynął z zasilacza o wyższym napięciu, chyba że
    zasilacz będzie miał "miękką" charakterystykę (znaczną rezystancję
    wyjściową), wtedy gdy napięcie na jego wyjściu zrówna się z napięciem
    drugiego zasilacza, ten drugi też zacznie podawać na wyjście prąd. O
    tym napisał Jacek.
    Analogicznie działa połączenie równoległe źródeł napięcia przez diody.
    Może się zdarzyć że będzie inaczej, kiedy zostanie przekroczona
    dopuszczalna różnica napięć wynikająca z konstrukcji zasilacza
    (przebicie jakiegoś złącza p-n czy coś), ale dwa połączone równolegle
    zasilacze na LM317 różniące się napięciem o jakieś setki mV nie
    powinny się zepsuć, chyba że się jeden przeciąży (ten o wyższym
    napięciu).