  • 21. Data: 2015-02-10 15:02:06
    Temat: Re: Zasilacz beztransformatorowy z dławikiem zamiast kondensatora
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2015-02-10 o 11:45, J.F. pisze:

    >A czy w sodówce nie jest wykorzystywany efekt przepięcia, podobnie
    >jak w świetlówce podczas zapłonu. Z kondensatora się przepięcie nie
    >zrobi.

    Wydawalo mi sie ze nie, ale chyba przenioslem bezpodstawnie z
    rteciowek na sodowki.

    Chyba sie myle,
    http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1653
    4

    ale moze nie

    No dobra, to spytam o rteciowke - bedzie na kondensatorze gorzej czy
    tak samo ? :-)

    J.

  • 22. Data: 2015-02-10 18:22:39
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-02-09 o 21:23, Pszemol pisze:

    > Jakie to "cyrki" masz na myśli, konkretnie?

    patrz klasyczna oprawa swietlówkowa. I nie o buczenie chodzi ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 23. Data: 2015-02-10 18:27:09
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-02-10 o 15:02, J.F. pisze:

    > No dobra, to spytam o rteciowke - bedzie na kondensatorze gorzej czy tak
    > samo ? :-)

    rtęciówkę (a dokładniej palnik z rozbitej lampy rtęciowo-żarowej) to się
    kiedyś z użyciem zwykłej żarówki jako ogranicznika prądu (jako źródła
    UV) używało.
    Kondensatora to byś o sporej pojemności musiał użyć - nieopłacalne

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 24. Data: 2015-02-10 18:39:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" napisał w wiadomości

    >rtęciówkę (a dokładniej palnik z rozbitej lampy rtęciowo-żarowej) to
    >się kiedyś z użyciem zwykłej żarówki jako ogranicznika prądu (jako
    >źródła UV) używało.

    Nawet chyba nadal robia tzw LRM mix - palnik i zarowka w jednym.

    >Kondensatora to byś o sporej pojemności musiał użyć - nieopłacalne

    Ale kondensator pradu nie zuzywa. A my tu o ok 100W - zwroci sie po
    kilkuset godzinach swiecenia.

    Nadal jestem ciekawy czy jest rownie dobry jak dlawik czy rezystor - z
    jednej strony nie zabezpiecza przed ujemna rezystancja luku, moga byc
    udary pradowe, z drugiej strony - tylko na moment :-)

    J.

  • 25. Data: 2015-02-10 18:41:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pszemol wrote:

    > Jakie to "cyrki" masz na myśli, konkretnie?

    Chyba te z L*dI/dt, które mogą zaboleć...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2015-02-10 18:44:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Dlawik ma niby te zalete, ze ogranicza prad

    Dopóki się nie nasyci. :-)
    IMHO para LND150 nigdy nie zaszkodzi...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2015-02-10 18:59:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:
    >Dopóki się nie nasyci. :-)
    >IMHO para LND150 nigdy nie zaszkodzi...

    Widziales Ty kiedys, zeby po burzy dlawik przestal dzialac ? :-)

    Tam sie nie ma co zepsuc :-)

    Oczywiscie trzeba odpowiednio zaprojektowac, ale to juz kwestia miedzy
    inzynierem a ksiegowym :-)

    J.