  • 1. Data: 2015-02-09 20:44:33
    Temat: Zasilacz beztransformatorowy z dławikiem zamiast kondensatora
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Wielu z nas miało styczność z nisko-budżetowymi beztransformatorowymi
    zasilaczami sieciowymi w których elementem głównym jest kondensator
    zwijany pełniący wraz z obciążeniem rolę dzielnika napięcia sieciowego.

    Po prostu zamiast rezystancji opornika używamy impedancji kondensatora:
    http://www.designercircuits.com/DesignNote1a.pdf

    Czy poza kwestią ekonomiczną (kondensator tani, dławik drogi) jest jakaś
    przyczyna że w tej roli nie używa się nigdy dławika?

    Zarówno kondensator jak i dławik dla prądu przemiennego stanowią
    opór, więc powinny tu pełnić jednakowo rolę - chyba że ujemny znak przy
    składniku urojonym impedancji ma tu kluczowe znaczenie przy wyborze
    opornika i kondensatora zamiast dławika?

  • 2. Data: 2015-02-09 21:12:15
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-02-09 o 20:44, Pszemol pisze:

    > Czy poza kwestią ekonomiczną (kondensator tani, dławik drogi) jest jakaś
    > przyczyna że w tej roli nie używa się nigdy dławika?

    imho kondensator mniejszy, lżejszy, tańszy, łatwiej dostępny i w
    przeciwieństwie do dławika nie robi cyrków przy zmianach prądu obciążenia

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2015-02-09 21:15:30
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lutego 2015 20:44:40 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    > składniku urojonym impedancji ma tu kluczowe znaczenie przy wyborze
    > opornika i kondensatora zamiast dławika?

    Jak to nigdy? Podejrzewam że na Ziemi jest jeszcze użytkowanych setki milionów jeśli
    nie jakieś miliardy urządzeń z zasilaczem zrobionym na dławiku.

  • 4. Data: 2015-02-09 21:21:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > Jak to nigdy? Podejrzewam że na Ziemi jest jeszcze użytkowanych
    > setki milionów jeśli nie jakieś miliardy urządzeń z zasilaczem zrobionym
    > na dławiku.

    Jakieś konkretne urządzenie masz na myśli czy tylko ot tak sobie piszesz?

    Czy możesz przytoczyć jakiś opublikowany schemat takiego zasilacza?
    Bo ja szukam w sieci i znajduję tylko opornikowe na bardzo bardzo małe
    prądy rzędy kilku mA i konensatorowe na prądy większe, rzędu 10-30mA.
    Dławikowego jeszcze nie widziałem w praktyce...

  • 5. Data: 2015-02-09 21:23:39
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michał Baszyński" <m...@g...ze.ta.pl> wrote in message

    > imho kondensator mniejszy, lżejszy, tańszy, łatwiej dostępny

    Tak, miałem na myśli wszystko POZA tymi kwestiami "ekonomicznymi".

    > i w przeciwieństwie do dławika nie robi cyrków przy zmianach prądu
    > obciążenia

    Jakie to "cyrki" masz na myśli, konkretnie?

    Bo generalnie takie zasilacze stosuje się w bardzo małych urządzeniach
    gdzie pobór prądu jest znikomy cały czas bez wielkich skoków...
    Nikt chyba nie będzie tą metodą robił zasilacza do peceta na Vout: 5V/20A
    :-)

  • 6. Data: 2015-02-09 21:43:19
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2015-02-09 o 20:44, Pszemol pisze:

    > Czy poza kwestią ekonomiczną (kondensator tani, dławik drogi) jest jakaś
    > przyczyna że w tej roli nie używa się nigdy dławika?

    W oprawach świetlówkowych z tradycyjnym zapłonem stosuje się dławik do
    ograniczenia prądu pracy. Pełni on jeszcze jedną funkcję, gdy zapłonnik
    przerywa obwód dławik wytwarza wysokie napięcie konieczne do zapłonu.
    Gdyby nie to pewnie też byłby stosowany kondensator.

  • 7. Data: 2015-02-09 21:44:04
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lutego 2015 21:21:54 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    > prądy rzędy kilku mA i konensatorowe na prądy większe, rzędu 10-30mA.
    > Dławikowego jeszcze nie widziałem w praktyce...

    widziałeś i nie raz jeszcze zobaczysz. Moce od kilku watów do ok 200W. Chociaż i
    takie z mocami liczonymi w kilowatach też były i są.

  • 8. Data: 2015-02-09 21:44:54
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-09 o 20:44, Pszemol pisze:> Wielu z nas miało styczność z
> [...]
    > składniku urojonym impedancji ma tu kluczowe znaczenie przy wyborze
    > opornika i kondensatora zamiast dławika?

    Pewnie chodzi o to, że im kondensator mniejszy tym mniejszy prąd,
    natomiast z dławikiem odwrotnie. Zrobić dławik na przykładowo 30mA, to
    trzeba indukcyjność 24H. Na większy prąd mniejsza indukcyjność, ale z
    kolei grubszy drut. Zmierzyłem jakieś trafo pod ręką. Wygląda na 20VA,
    ma 2,9H.
    Pewnie od dławika o danej indukcyjności już bardzo blisko do
    transformatora, który ma trochę zalet.
    --
    Pozdr
    EdiM

  • 9. Data: 2015-02-09 21:45:41
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > widziałeś i nie raz jeszcze zobaczysz. Moce od kilku watów do ok 200W.
    > Chociaż i takie z mocami liczonymi w kilowatach też były i są.

    Fascynujące... Daj znać jak zdecydujesz się jednak wnieść coś
    wartościowego do omawianego tematu. Bo na razie próbujesz
    oczarować czytelników swoją tajemniczością a na mnie to nie działa.

  • 10. Data: 2015-02-09 21:46:00
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lutego 2015 21:43:24 UTC+1 użytkownik Bartolomeo napisał:

> [...]
    > przerywa obwód dławik wytwarza wysokie napięcie konieczne do zapłonu.
    > Gdyby nie to pewnie też byłby stosowany kondensator.

    Zapłon bez dławika daje się zrobić.