  • 11. Data: 2012-01-24 23:43:56
    Temat: Re: Zasilacz bez wentylatora
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PP" jfmvmi$2t9$...@n...vectranet.pl

    _id=538&session_init=1

    > To jakaś totalna bzdura, zamiast porządnych radiatorów kawałki blach, każdy kto
    majstrował za młodu wzmacniacze wie że przemiana
    > nawet kilku W w ciepło powoduje znaczny wzrost temperatury na tak małym kawałeczku
    blachy, tu mamy podobno 600W przy sprawności
    > 90%, czyli 10% zamieniamy w ciepło, dostaniemy chyba czerwone blachy.

    Weź żarówkę o mocy 75 watów i porównaj powierzchnie (bo to chyba ich wielkość
    decyduje o szybkości chłodzenia) a będziesz miał odpowiedź dotyczącą koloru
    świecenia radiatora. :) Żarówka grzeje się, bo pochłania energię. A studzi
    się z dwóch powodów -- promieniuje (światłem widzialnym i niewidzialnym)
    oraz wyrównuje temperaturę z otoczeniem, głownie z szlachetnymi gazami,
    w których pracuje.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2012-01-25 13:50:50
    Od: "PC" <k...@s...pl>

    > Nie lepiej wymienić wentylator? U siebie podłączyłem
    > Zephyr 120 i jest bezgłośny na 12V.

    Tu nie tylko chodzi o hałas, ale o to żeby komputer nie robił za odkurzacz!

  • 13. Data: 2012-01-25 13:57:49
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.01.2012 14:50, PC pisze:
    > Tu nie tylko chodzi o hałas, ale o to żeby komputer nie robił za odkurzacz!

    1) A myślisz, że bez wentylatora w zasilaczu, w komputerze
    nie będzie się zbierał kurz? Musiałbyś jeszcze wyelimino-
    wać elektrostatykę oraz konwekcję... Poza tym trudno jest
    zbudować jakikolwiek ponad-prymitywny komputer pozbawiony
    wszystkich wentylatorów.

    2) Komputer trzeba po prostu raz na rok wyczyścić. Częściej
    nie ma potrzeby; rzadziej też można, jeżeli nie ma się
    bardzo wysilonej konfiguracji.

    3) Można zastosować filtry i dobrą obudowę, ale wtedy filtry
    musisz czyścić raz na trzy-cztery tygodnie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 14. Data: 2012-01-25 14:41:39
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Radosław Sokół" napisał w wiadomości grup
    > Poza tym trudno jest zbudować jakikolwiek ponad-prymitywny komputer pozbawiony
    > wszystkich wentylatorów.

    Można użyć wodne chłodzenie. Wymuszony obieg, ale na chłodnicy nie są potrzebne
    wentylatory. Gorzej z zasilaczem z wc.

  • 15. Data: 2012-01-25 14:45:22
    Od: "PC" <k...@s...pl>

> [...]
    > wać elektrostatykę oraz konwekcję... Poza tym trudno jest
    > zbudować jakikolwiek ponad-prymitywny komputer

    po rozkręceniu starej Amigi nie obserwuje się w niej grama kurzu, po
    rozkręceniu starego PCta obserwuje się większą ilość śmiecia niż w worku
    odkurzacza!

  • 16. Data: 2012-01-25 17:42:56
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-01-25 15:45, Użytkownik PC napisał:

    > po rozkręceniu starej Amigi nie obserwuje się w niej grama kurzu, po
    > rozkręceniu starego PCta obserwuje się większą ilość śmiecia niż w worku
    > odkurzacza!

    A procesor z jakim zegarem miała ta niezakurzona Amiga ?
    50MHz czy mniej ?
    A zasilacz generował całe 120W mocy.

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2012-01-25 17:48:13
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    > A procesor z jakim zegarem miała ta niezakurzona Amiga ?
    > 50MHz czy mniej ?

    To zależy jaki był procesor.
    Dla 68000 jest to od 4 do 12,5 MHz. 68060 miał już 50 MHz.
    Tylko zapominasz o jednym. Amiga była znacznie wydajniejsza od kolegi pc.

  • 18. Data: 2012-01-25 18:07:14
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.01.2012 18:42, RadoslawF pisze:
    > 50MHz czy mniej ?

    68000 7 MHz w A500 :)

    > A zasilacz generował całe 120W mocy.

    Amiga 500 miała pobór maksymalny rzędu 40-50 W, typowo pewnie
    wyraźnie mniej. Chłodzenie miała czysto konwekcyjne, z ekranem
    pełniącym rolę radiatora. I nie wierzę w niezakurzony *używany*
    sprzęt tego typu, bo mój C64C przy rozbieraniu miał w środku
    całkiem sporo kurzu jednak. Oczywiście mniej, niż ma typowy
    pecet, ale jest to proste do wytłumaczenia. Nie da się tego
    samego efektu uzyskać w pececie wymagającym 100 W i mającym
    możliwość rozbudowy konfiguracji.

    Jedynie komputery przenośne bronią się przed kurzem, choć z
    innych względów również prawie zawsze mają wymuszone chło-
    dzenie i zbierają kłaki kurzu na radiatorach i wentylatorach.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 19. Data: 2012-01-25 19:13:02
    Od: GRAG <e...@e...pl>

    > po rozkręceniu starej Amigi nie obserwuje się w niej grama kurzu, po
    > rozkręceniu starego PCta obserwuje się większą ilość śmiecia niż w worku
    > odkurzacza!

    W tym momencie należało by się zastanowić dlaczego budowa klasycznego PC
    jest niezmieniana od chyba >20 lat (skrzynka, płyta, w środku procesor,
    karty rozszerzeń)

    Dlaczego nadal pakujemy do kwadratowej skrzynki elementy które
    wydzielają po 100-200-500W i więcej ciepła które rozpraszamy wewnątrz
    huczącymi pierdziowentylatorkami a następnie odsysamy ogromnymi
    wentylatorami robiąc gigantyczny przeciąg w tej skrzynce - przecież w 5
    sekund można wymyślić coś lepszego.

    Jesteś skazany na wentylator, jak założysz pasywny zasilacz ugotujesz
    inne komponenty, możesz założyć pasywne chłodzenie procesora, pasywne
    chłodzenie grafiki i pasywny zasilacz ale te WATY o których wspomniałem
    a które pobiera komputer i przetwarza w 100% na ciepło jakoś z tej
    skrzynki muszą zostać odpompowane.

    AMIGA 500 pobierała jakieś 23W

  • 20. Data: 2012-01-25 19:17:57
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "GRAG" napisał w wiadomości grup
    > AMIGA 500 pobierała jakieś 23W

    Czyli frajda z gier / 1W bije i to znacznie dzisiejsze komputery. :)