  • 11. Data: 2012-02-19 09:19:34
    Temat: Re: Zasilacz UPS
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 19/02/2012 08:57, Andrzej Kuća wrote:

    > Mam w ścianach gniazdka dwużyłowe, bez bolców uziemiających. Zresztą, co do
    > uziemiania, zdania są raczej podzielone.

    Mam wrażenie, że mylisz pojęcia - mostkowanie z 'minusem' ma mało
    wspólnego z zerowaniem.

    > Sprawdzałem miernikiem, i po włożeniu
    > w takie gniazdko listwy antyprzepięciowej mam na bolcach napięcie rzędu 10 -
    > 15V. Natomiast jak w gniazdku zmostkowałem przewód 0 z bolcem to na zasilaczu
    > od monitora mała, zielona diodka (przy wyłączonym monitorze i listwie
    > zasilającej) co kilka sekund mi pulsowała. Przebicia żadnego nie mam
    > (sprawdzałem miernikiem zero z gniazdka + kaloryfer, nie było napięcia).
    > Chodzi mi o to, żeby UPS redukował ewentualne skoki napięcia.

    Chodzi o to, że jak w gniazdku nie masz poprawnego zerowania, to tak
    samo podłączony do niego UPS nie ma poprawnego zerowania. Z pruntem
    nie warto zadzierać ;-)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 12. Data: 2012-02-19 09:33:58
    Od: "Harry" <m...@w...pl>

    > Nie sugeruj mu proszę opcji podłączania listwy antyprzepięciowej do
    > UPSa...

    Czytając moje wypociny takiej sugestii nie widzę, ale być może robię to niezbyt
    uważnie.

    Pozdrawiam

    - Harry.

  • 13. Data: 2012-02-19 10:04:53
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Andrzej Kuća" <p...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:jhqdh9$rhn$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > włożeniu
    > w takie gniazdko listwy antyprzepięciowej mam na bolcach napięcie rzędu

    Napięcie na bolcach wzgledem czego mierzysz?

    Znaczy się, że do gniazdka bez bolca wkładasz listwę z bolcami i mierzysz
    napięcie (nie wiem względem czego) na bolu i masz 10-15V? :-)
    Przecież bolec "wisi" w powietrzu, chyba, że listwa ma układ przepięciowy
    (filtrujący) podłączony do uziemienia więc jakiś potencjał szczątkowy może
    być.

  • 14. Data: 2012-02-19 10:50:29
    Od: "Andrzej Kuća" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    nom <n...@u...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > (filtrujący) podłączony do uziemienia więc jakiś potencjał szczątkowy może

    Sprawa wygląda tak - nie jestem fachowcem, więc opiszę to jako typowy
    "lajkonik" (taki laik:) ) - ściana = gniazdka dwużyłowe, bez bolców. Do ściany
    wsadzona listwa antyprzepięciowa (czy jak ona się poprawnie nazywa, chociaż w
    zasadzie stosowanie takiej listwy z gniazdkami dwużyłowymi raczej mija się z
    celem). Listwa oczywiście z bolcami, które jak zauważyłeś, "wiszą w
    powietrzu". Do bolca kiedyś przyłożyłem "śrubokręt z diodą", która się świeci
    w zetknięciu z napięciem. No i dioda zaczęła delikatnie mrugać - wziąłem
    miernik i mi pokazało ok 15V napięcia na nim (jedna wtyczka do zera, druga do
    bolca).

    "Najpierw się zdecyduj - raz piszesz, że nie masz PE, a potem na nim mierzysz
    napięcie... " - nie mam w ścianie, mam w listwie.

    Nie chcę "zadzierać z prundem", dlatego szukam rozwiązania, jak zrobić, żeby
    było dobrze?

  • 15. Data: 2012-02-19 11:12:37
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Andrzej Kuća" napisał w wiadomości grup
    > Nie chcę "zadzierać z prundem", dlatego szukam rozwiązania, jak zrobić, żeby
    > było dobrze?

    To kup gniazdo (koszt ok 10 zł) i neutralny najpierw połącz jak na rysunku c):
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/gnia
    zda_1_faz_pod__czenie.jpg
    Tylko pamiętaj, że najpierw ma iść do bolca.

  • 16. Data: 2012-02-19 11:18:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Kuća wrote:
    > Witam, proszę o pomoc w wyborze ups'a w kwocie ok 400zł max. (mniej
    > więcej). Nie zależy mi w zasadzie na podtrzymaniu tylko na ochronie
    > komputera przed skokami napięć itp. I jeszcze jedno pytanie -
    > gniazdko w ścianie mam dwużyłowe

    po pierwsze to komputer powinien być podłączony do gniazda z zerowaniem.

    chyab że ejst to laptop z wtyczką jednofazową płaską.

  • 17. Data: 2012-02-19 12:57:37
    Od: "Klapocjusz" <j...@w...pl>

    Zmień gniazdo na gniazdo z bolcem. W ścianie masz przewód o dwóch zyłach
    (musisz kupić wkrętak z neonówką) fazę (tam gdzie ci sie zaświeci neonówka)
    podłączasz na gniazdo a zero (tam nie swieci neonówka) podłączasz na gniazdo
    i bolec to podstawa zabezpieczenia komputera przed przepięciami. Do tak
    przygotowanego gniazda można podłączyć ups-a (wszystkie ups-y mają w
    mniejszym lub większym stopniu zabezpieczenie przepięciowe). Kontrola
    przepięciowa ups-a jest mierzona względem uziomu względnie zera (na bolcu).
    Acha przy wymianie gniazda nie zapomnij o wyłaczeniu bezpiecznika ale wpierw
    sprawdz gdzie masz fazę a gdzie zero.
    Użytkownik "Andrzej Kuća" <p...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:jhqk5l$h6d$1@inews.gazeta.pl...

  • 18. Data: 2012-02-19 14:41:44
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 18.02.2012 14:33, Andrzej Kuća pisze:
    > skokami napięć itp. I jeszcze jedno pytanie - gniazdko w ścianie mam dwużyłowe
    > i jakieś 5m od komputera, co w takim przypadku zastosować, gniazdko>

    Żeby jakikolwiek UPS mógł działać poprawnie (zresztą to samo
    tyczy się listw zasilających z filtrami), gniazdko musi mieć
    prawidłowo podłączony bolec. Nie musi być wykonane pełne uzie-
    mienie, może być zerowanie -- ale *coś* musi być.

    Zanim zaczniesz kupować UPS, wezwij elektryka żeby przygoto-
    wał instalację pod podłączenie komputera przez UPS lub listwę.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 19. Data: 2012-02-19 14:51:03
    Od: "Andrzej Kuća" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Zanim zaczniesz kupować UPS, wezwij elektryka żeby przygoto-
    > wał instalację pod podłączenie komputera przez UPS lub listwę.

    Z tym sobie poradzę, mam próbnik (śrubokręt z neonówką), tylko proszę mi
    powiedzieć, bo rozumiem, że przewód zerowy powinien być podłączony do bolca i
    do "dziurki". Czy to ma być zrobione jednym przewodem, czy mogę zero podłączyć
    do bolca, a od bolca jakiś kawałek drucika miedzianego do gniazdka? Pytam, bo
    nie wiem czy mi starczy przewodu w puszce, żeby sięgnąć tu i tu. No i wracając
    do mojego głównego pytania, jaki UPS w cenie ok. 400zł? Jak pisałem, nie
    chodzi mi o podtrzymanie tylko raczej o stabilizację napięcia.

    Pozdrawiam.

  • 20. Data: 2012-02-19 15:17:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 19 Feb 2012 14:51:03 +0000 (UTC), Andrzej Kuća napisał(a):

    > Czy to ma być zrobione jednym przewodem, czy mogę zero podłączyć
    > do bolca, a od bolca jakiś kawałek drucika miedzianego do gniazdka?

    Może być zrobione dzielonym przewodem ale zasada jest taka żeby przewód
    zerowy podłaczyć do zacisku bolca a dopiero od niego mostkowac do "dziurki"
    :)
    --
    Jacek