  • Data: 2012-09-09 19:25:15
    Temat: Re: Zarowki - o co cho?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 08 Sep 2012 23:54:59 +0200, v...@i...pl napisał(a):
    > Z ciekawosci poszukalem sam w google pod haslem "sore eyes fluorescent
    > lights tubes". Oto ciekawsze wyniki:
    >
    > http://www.fullspectrumsolutions.com/whats_wrong_wit
    h_cool_white_lamps.shtml

    Tylko wiesz - wszytko to takie niewyrazne, i nie wiadomo przez kogo pisane
    i w jakim celu.

    Niemcy zakazali "cool-white" ? A potrafi ktos podac link do przepisu, bo
    google to tak wynajduje od "zakazali" do "w niektorych instytucjach
    medycznych". No i podstawy do zakazania by sie przydaly, bo historia prawa
    zna rozne ciekawe przypadki.

    Zaczyna sie od bolacych oczu ... wsrod uzytkownikow komputerow ?
    A wczesniej im swietlowki nie szkodzily ?

    Co oni dokladnie nazywaja "full spectrum" a co "cold white" to jestem
    ciekaw. Bo nawet mi sie znalazlo ze "cool-white" sa zakazane od 1995.

    Jestem w stanie uwierzyc kolor jakos tam wplywa na psychike ... ale kolor,
    czy cale widmo ?
    Jestem w stanie uwierzyc ze okreslone pasmo powoduje jakies fotochemiczne
    reakcje. Ale .. po biurze chodzimy ubrani. Przyklad z bilirubina podwojnie
    nieudany - raz ze w pare dni u noworodkow przechodzi samoczynnie i pozniej
    doswietlania nie trzeba, dwa - akurat do tego uzywa sie niebieskiego
    swiatla. Czerwone i zolte nie jest wystarczajaco zdrowe :-)

    > i ciekawe badania tego czlowieka:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/John_Ott

    Ciekawe, ale znow - temperatura barwowa/kolor, a nie wiadomo czy widmo.

    > Ale rodzynek zostawilem na koniec:
    > http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/infopages/comp
    arison.html

    Pragne zwrocic uwage na dwie rzeczy:
    a) zrodlo fimowane przez "najwiekszego fachowca", ktore to polepsza zdrowie
    itp ma piki, ktore najwyrazniej nie przeszkadzaja. Ale dziur w widmie nie
    ma.

    b) swietlowki o rownym widmie sa dostepne. A nawet te o nierownym dziur nie
    maja.

    > Ciekawe ile z produktow zachowuje rzeczywiscie normy takie jak
    > egzemplarz testowy :)

    No przeciez masz
    http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/infopages/ultr
    alux-false-data.html

    Super, hiper, a rzeczywistosc bywa inna :-)

    > http://spectrumalliance.co.uk/case-studies

    Ale tu mowa o ludziach chorych, ktorym i zwykle swiatlo sloneczne szkodzi.
    I tak mowiac szczerze to nie jestem przekonany co do emisji UV przez
    swietlowki, kiedys usilowalem wykorzystac, a tu d* ... ma ktos pomysl jak
    to sprawdzic ? Jakis proces wrazliwy na bliskie UV ?

    J.