  • 11. Data: 2012-08-10 08:51:50
    Temat: Re: Żarówki LED
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2012 08:16:44 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Co to są "żarówki LED"?

    Lawa, nie troluj. Wiadomo, ledówki :)
    --
    Jacek

  • 12. Data: 2012-08-10 11:05:58
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    On 08/09/2012 09:53 PM, Wemif wrote:

    > ma mostek? Kupiłem w dealextreme, faktycznie mocno migała, rozebrałem,
    > a tam brak mostka, dodałem i nie miga (tzn. miga dwa razy częściej
    > i tego już nie widzę)

    To dobrego dealu nie zrobiłeś :). Moja ma mostek ale diody są szeregowo
    (60szt.) i świecą tylko przez wycinek sinusoidy jak napisał AlexY

    pozdr.
    w.

  • 13. Data: 2012-08-10 11:55:49
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    On 08/10/2012 08:16 AM, Andrzej Lawa wrote:

    > Co to są "żarówki LED"?

    A jakbyś krótko nazwał takie urządzenie, tak aby każdy wiedział o co
    chodzi? Chwilę próbowałem coś wykombinować.

    pozdr.
    w.

  • 14. Data: 2012-08-10 16:34:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik bartek szurgot napisał:
    > widzę, że przeceniłem Chińską produkcję - jak usłyszałem "kondensator",
    > podświadomie założyłem, że równoległy... :/ dzięki za rozwianie złudzeń. ;)

    IMHO bardzo dobre rozwiązanie. Minimum elementów które mogą zawieść.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 15. Data: 2012-08-10 17:31:05
    Od: bartek szurgot <b...@n...spam>

    On 08/10/2012 04:34 PM, AlexY wrote:
    > IMHO bardzo dobre rozwiązanie. Minimum elementów które mogą zawieść.

    IMHO kiepskie rozwiązanie - miga. :)

    --
    pozdrawiam serdecznie / best regards,
    bartek szurgot

  • 16. Data: 2012-08-10 23:55:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    > IMHO kiepskie rozwiązanie - miga. :)

    Podobnie jak świetlówka
    trzeba być audiofilem.... eee... optofilem? :) żeby to przeszkadzało

  • 17. Data: 2012-08-11 09:16:31
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    On 08/10/2012 11:55 PM, AlexY wrote:

    > Podobnie jak świetlówka
    > trzeba być audiofilem.... eee... optofilem? :) żeby to przeszkadzało

    Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie jeszcze jednej kwestii, mianowicie
    jak jest ze sprawnością takiego rozwiązania?

    Samo urządzenie grzeje się zauważalnie. Może zastosowanie lepszego
    zasilania dałoby dużo lepszy stosunek W/lm.

    Z drugiej strony nie rozumiem jeszcze dlaczego na obudowie napisano 3W.
    Diody z tego co wyczytałem pracują na max 50mA, co dla 60szt. daje około
    10W, więc pewnie mają mniejszy prąd. Nie bardziej opłacałoby się
    przylutować powiedzmy połowę tych diod i potraktować je większym prądem?

    A może to przerywana praca tak wpływa i taniej dodać diod niż zapewnić
    im dobre zasilanie?

    pozdr.
    w.

  • 18. Data: 2012-08-11 09:52:15
    Od: grg12 <g...@c...at>

    On Friday, August 10, 2012 11:55:48 PM UTC+2, AlexY wrote:

    > Podobnie jak świetlówka
    >
    > trzeba być audiofilem.... eee... optofilem? :) żeby to przeszkadzało

    Dlatego świetlówki zwykle pracują po dwie - z przesunięciem fazowym. Niedawno
    próbowałem przerobić lampę oświetlającą pole robocze frezarki z halogenu (chodzi o
    ciepło - lampa niepotrzebnie podgrzewa frezarkę a na dodatek można się poparzyć o
    gorący klosz) na diodowe - do testów dostałem LED (AW3231) który podłącza się
    bezpośrednio do sieci (no prawie - na płytce jest parę rezystorów i kondensator, z
    tego co wiem ten chip zawiera dwa połączone antyrównolegle łańcuchy zwykłych LED).
    Świeciło pięknie - ale efekt stroboskopy był bardzo silny (nie mierzyliśmy
    wypełnienia impulsów prądu ale podejrzewam że było bardzo małe). Kompletna żarówka
    diodowa dobrej klasy zauważalnego efektu stroboskopowego nie generowała...

  • 19. Data: 2012-08-11 23:54:25
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Wojciech Waga napisał:
    > Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie jeszcze jednej kwestii, mianowicie
    > jak jest ze sprawnością takiego rozwiązania?

    Czy rozumiesz jaki jest cel kondensatora bodajże 22nF szeregowo przed
    mostkiem? Przez chwilę się ładuje, w tym czasie zasila diody, po
    naładowaniu stanowi (praktyczną) przerwę w obwodzie. Myślę że sprawność
    jest bliska 100% aczkolwiek nawet nie zamierzam mierzyć :)

    > Samo urządzenie grzeje się zauważalnie. Może zastosowanie lepszego
    > zasilania dałoby dużo lepszy stosunek W/lm.

    Chodzi Ci o sprawność układu czy samych diód? Bo to one są tu
    ogranicznikiem ile lm wyciągniesz z 1W mocy.

> [...]
    > 10W, więc pewnie mają mniejszy prąd. Nie bardziej opłacałoby się
    > przylutować powiedzmy połowę tych diod i potraktować je większym prądem?

    Te co ja mam pracują przy 20mA jest ich 21, każda z nich odkłada około
    3V daje to moc 1,26W na obudowie stoi 1,2W, świeci jak halogen 20W lub
    ciut słabiej..

    > A może to przerywana praca tak wpływa i taniej dodać diod niż zapewnić
    > im dobre zasilanie?

    Nie, na pewno nie, prąd diody jest podawany dla kilku sytuacji, wartość
    impulsu nie może przekroczyć wartości granicznej której nie wytrzyma ten
    cieniutki drucik zasilający półprzewodnik(widziałem zakres 1,5-5A), a
    wartość średnia prądu ma dać taką wartość mocy która nie spowoduje
    przegrzania całości(zwykle 10-20mA).

  • 20. Data: 2012-08-12 00:22:11
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > cieniutki drucik zasilający półprzewodnik(widziałem zakres 1,5-5A), a
    > wartość średnia prądu ma dać taką wartość mocy która nie spowoduje

    W układach szeregowych kilkudziesięciu diod kiedy awaria jednej kończy
    żywot całej "żarówki" producenci wolą trzymać się z dala od wartości
    granicznych dla elementów szczególnie kiedy te żarówki mają stosunkowo
    długą gwarancję w przeciwieństwie do żarówek "prawdziwych".