  • 21. Data: 2024-07-19 15:45:50
    Temat: Re: Zamiana aku żelowych w UPS na LiFePo4
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2024 15:35, Marek wrote:
    > zakresie 96v-108V DC. Ile typowyxh paneli PV równolegle trzeba by
    > podłączyć by wejść w ten zakres?

    Licz 35V na panel przy pełnym obciązeniu. Przy czym panel nieobciązony
    odleci i do 50V. Mowa o 300W+.

  • 22. Data: 2024-07-19 15:51:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Jul 2024 15:45:50 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Licz 35V na panel przy pełnym obciązeniu. Przy czym panel
    > nieobciązony
    > odleci i do 50V. Mowa o 300W+.

    A co panel w nocy powie jak da.mu się 50VDC z zewnątrz na zaciski?
    Zaświeci (w podczerwieni)?
    Jaką ma rezystancję wewnętrzną?

    --
    Marek

  • 23. Data: 2024-07-19 16:10:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2024 15:51, Marek wrote:
    > A co panel w nocy powie jak da.mu się 50VDC z zewnątrz na zaciski?

    To można ogarnąć diodą.

    > Zaświeci (w podczerwieni)? Jaką ma rezystancję wewnętrzną?

    Nie wiem, ale taki mniejszy co mam pod ręką, koło 100W, najzwyczajniej
    rozprasza w ciepło, nie wiem czy to ma jakieś skutki uboczne.

    Chodzi o to, że regulatory MPPT nie bez powodu są przydatne do takich
    zastosowań. Ogarną i napięcie i zablokują rozładowanie.

  • 24. Data: 2024-07-19 16:23:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Jul 2024 15:28:58 +0200, Marek wrote:

    > Ale po co? BMS zabezpiecza ogniwa/cele. Co miałby robić "zewnętrznie"
    > widząc tylko 12V całego pakietu?
    > Jedyny problem jaki widzę w takim szeregowym podłączeniu, to gdy
    > jeden BMS w jednym Aku uzna że jest za duży prąd ładowania lub
    > rozładowania (tylko ten jeden) i wywali cały zestaw z zasilania.

    no dokładnie.

    > Ale
    > domyślam się że taka sytuacja jest tylko w skrajnych przypadkach,,
    > które w normalnych warunkach nie będą występować.

    Albo co kawałek, pod koniec ładowania.
    Najpierw jedno ogniwo przekroczy napiecie.

    Kolejna sprawa to balanser - jesli ten BMS ma wbudowany,
    to działa w ramach jednej baterii.

    J.

  • 25. Data: 2024-07-20 00:46:30
    Od: marekm <m...@g...com>

    W dniu 2024-07-18 o 19:12, Marek pisze:
    > Czy można aku żelowe zastąpić takimi:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12-8v-7
    -2ah-vt-12-8v-7-2ah-l-15878728255

    > UPS to jakiś Fidel KR3000 Online 3KVA, ma 8szt żelowych. Czy ktoś
    > ćwiczył wymianę na te litowe, czy elektronika UPS przyjmie je?

    Obawiam się, że będą problemy - choćby przy łączeniu szeregowym, klucz
    MOSFET we wbudowanym BMS jest obliczony by wytrzymać napięcie jednego
    aku ale nie większej ich liczby szeregowo (jeśli jeden odłączy a
    pozostałe 7 w baterii nadal działa) - dostanie przebicie na zwarcie i
    już nie zabezpiecza. Musiałby być jeden BMS na cały pakiet składany z
    pojedynczych ogniw, ale nie wiem czy do 32 ogniw szeregowo się łatwo
    znajdzie - do 16 bez problemu, dość typowe w magazynach energii.

    Warto sprawdzić ile ten online pobiera energii na własne potrzeby - ja
    po takim pomiarze pozbywam się kilku starych UPS-ów na rzecz jednego
    centralnego falownika hybrydowego PV, nowocześniejsza konstrukcja to
    mniejsze straty (np. kiedyś były dość wolne IGBT, dziś są dużo szybsze
    MOSFET-y SiC). Koszt energii która się marnuje na starym energochłonnym
    sprzęcie (jeśli działa cały czas) bywa porównywalny z wartością tego
    sprzętu w całkiem niedługim czasie, takie czasy że trzeba dbać o klimat
    (czytaj portfel).

  • 26. Data: 2024-07-20 09:27:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 20 Jul 2024 00:46:30 +0200, marekm <m...@g...com> wrote:
    > aku ale nie większej ich liczby szeregowo (jeśli jeden odłączy a
    > pozostałe 7 w baterii nadal działa) - dostanie przebicie na zwarcie

    No to jest problem bo jak jeden się wypnie to jego BMS zobaczy
    108V... Napięcie całościowe 108 jest poniżej odcięcia 114. Sprawdzę
    jeszcze prąd ładowania a prąd rozładowania tam jest 2A, nie
    przewiduję więcej. Liczę na to, że jak nie przekroczę prądu
    rozładowania to nic się nie stanie.

    Ten FET w BMS strzela zawsze na zwarcie? No to kuźwa może lawinowo
    polecieć reszta. Czy to grozi explozją aku?
    A jakby dać na każdym aku na zaciskać dać zenerke 16V/4A?

    > Warto sprawdzić ile ten online pobiera energii na własne potrzeby -
    > ja

    Słuszna uwaga...
    Coś około 100W czyli jakieś ~80 zł/msc
    Miałem w planach w przyszłości podpiąć go pod PV lub zamienic na taki
    współpracujący z PV.

    > po takim pomiarze pozbywam się kilku starych UPS-ów na rzecz
    > jednego
    > centralnego falownika hybrydowego PV, nowocześniejsza konstrukcja to

    Jakiś przykład modelu, koszty?
    Czy nie są kapryśne jeśli chodzi o aku?
    W fidelu mi się podoba, że można w locie podmieniać aku bez
    wyłączania wyjścia.

    --
    Marek

  • 27. Data: 2024-07-21 17:13:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Jul 2024 09:27:17 +0200, Marek wrote:

    > No to jest problem bo jak jeden się wypnie to jego BMS zobaczy
    > 108V... Napięcie całościowe 108 jest poniżej odcięcia 114. Sprawdzę

    Szczęsliwie chyba nie będzie tak - 108 czy 114 z zasilacza,
    pomniejszone o 7*13

> [...]
    >
    > Ten FET w BMS strzela zawsze na zwarcie? No to kuźwa może lawinowo
    > polecieć reszta. Czy to grozi explozją aku?

    Raczej nie - może i najpierw na zwarcie, ale pod dużym prądem w koncu
    się zrobi rozwarcie.

    J.

  • 28. Data: 2024-07-23 00:17:33
    Od: marekm <m...@g...com>

    W dniu 2024-07-21 o 17:13, J.F pisze:
    > Szczęsliwie chyba nie będzie tak - 108 czy 114 z zasilacza,
    > pomniejszone o 7*13

    To przy ładowaniu, jak jest zasilanie z sieci.
    A przy rozładowaniu, jak nie ma...
    BMSy w poszczególnych pakietach 4S nie mają komunikacji między sobą by
    odciąć dokładnie w tym samym momencie.
    Można by ewentualnie dodać diody bypass jak w panelach PV (normalnie
    zaporowo ale jak klucz odetnie to ograniczy ujemne napięcie i może się
    nie uszkodzi). Ale to nadal rzeźba, a jak się poszuka "BMS 32S" to
    takie też istnieją - tylko trzeba by podłączyć do pojedynczych ogniw.

    > Raczej nie - może i najpierw na zwarcie, ale pod dużym prądem w koncu
    > się zrobi rozwarcie.

    Być może z hukiem/dymem/ogniem...

  • 29. Data: 2024-07-23 00:29:27
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.07.2024 o 00:17, marekm pisze:

> [...]
    > nie uszkodzi).  Ale to nadal rzeźba, a jak się poszuka "BMS 32S" to
    > takie też istnieją - tylko trzeba by podłączyć do pojedynczych ogniw.

    Podobają mi się w tym wątku te dziewczęce dywagacje :)...zamiast zaleceń
    producenta :) Nie to, że uznaję iż jest on nieomylny...bo pewien
    margines błędu zawsze istnieje. Podobają mi się te rozważania, czy
    jebnie czy nie jebnie i kto to opisze jak jebnie :D
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 30. Data: 2024-07-23 10:10:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Jul 2024 00:17:33 +0200, marekm wrote:

    > To przy ładowaniu, jak jest zasilanie z sieci.
    > A przy rozładowaniu, jak nie ma...

    No fakt - moze być to ostatnia chwila żywota.

    Ale wtedy to już raczej 6*11V ... moze przezyją :-)

> [...]
    > nie uszkodzi). Ale to nadal rzeźba, a jak się poszuka "BMS 32S" to
    > takie też istnieją - tylko trzeba by podłączyć do pojedynczych ogniw.

    Byłoby najlepiej. Albo jakis "BMS nadrzędny" ...

    > Być może z hukiem/dymem/ogniem...

    Niewątpliwie, ale krótkim.

    No chyba, ze rozładowany aku juz nie da rady, i zacznie się palić.

    J.