  • 1. Data: 2024-07-18 19:12:48
    Temat: Zamiana aku żelowych w UPS na LiFePo4
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czy można aku żelowe zastąpić takimi:

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12-8v-7
    -2ah-vt-12-8v-7-2ah-l-15878728255

    UPS to jakiś Fidel KR3000 Online 3KVA, ma 8szt żelowych. Czy ktoś
    ćwiczył wymianę na te litowe, czy elektronika UPS przyjmie je?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-07-18 19:16:48
    Temat: Re: Zamiana aku żelowych w UPS na LiFePo4
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:12:48 +0200, Marek wrote:
> [...]
    >
    > UPS to jakiś Fidel KR3000 Online 3KVA, ma 8szt żelowych. Czy ktoś
    > ćwiczył wymianę na te litowe, czy elektronika UPS przyjmie je?

    "12V" to 12V. Przyjmie.

    Pytanie tylko czy nie zniszczy/zapali/wybuchnie itp.

    J.

  • 3. Data: 2024-07-18 19:53:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2024 19:12, Marek wrote:
    > Czy można aku żelowe zastąpić takimi:
    > https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12-8v-7
    -2ah-vt-12-8v-7-2ah-l-15878728255

    * Wbudowane zabezpieczenie obwodu

    Prawie wszystkie LiFePO4 mają BMS. To generuje interesujące efekty,
    jeśli elektronika o tym nie wie.

    Na przykład mój UPS po wsadzeniu baterii z BMS, pod koniec ładowania
    odpalał alarm, bo z jego punktu widzenia bateria się "nagle odpieła"
    wiec pewnie popsuła.

    Tak że tego... może zadziała, ale miej świdomość, że to takie sobie jest.

  • 4. Data: 2024-07-18 19:53:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:16:48 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Pytanie tylko czy nie zniszczy/zapali/wybuchnie itp.

    No właśnie liFePO4 jest niepalny i to jego zaleta.
    Ciekawy wątek:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3601889.html

    Jedyne w czym może być problem, to BMS aku odłączający ogniwo powyżej
    pełnego napiecia naładowania (14.4V), wtedy UPS przestanie widzieć
    aku (tzn. całą baterie 8 aku połączonych równolegle) i może zgłosić
    uszkodzenie. Mój UPS daje max 108.7V max (wypada 13.6V na baterię)
    max więc nie powinno być problemu.
    Oczywiście nie będzie nigdy w pełni naładowany ale to chyba nie
    problem.
    Pozostaje kwestia pracy buforowej, aku ciągle pod napięciem co
    niektórzy sugerują ograniczenie trwałości. Ale to też nie problem bo
    mogę zaprogramować raz w tygodniu cykl pracy z baterii.
    Na 3 stronie wątku niejaki wesmar dość fachowo i szczególnie zwraca
    uwagę na pewne kwestie, szczególnie te dot. pracy cyklicznej takich
    ogniw.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2024-07-18 19:58:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:53:06 +0200, heby wrote:
> [...]
    >
    > Na przykład mój UPS po wsadzeniu baterii z BMS, pod koniec ładowania
    > odpalał alarm, bo z jego punktu widzenia bateria się "nagle odpieła"

    A jak on to wykrywa?
    Bo kojarzę podobny efekt z telefonu, ale w UPS to i parę kondensatorów
    elektrolitycznych bym dał, i jakies stałe napiecie ładowania powinno
    być, i nie tak prosto wykryć ...

    J.

  • 6. Data: 2024-07-18 19:59:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:53:06 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > ładowania
    > odpalał alarm, bo z jego punktu widzenia bateria się "nagle

    Tak jestem tego świadom, piszę o tym w następnym poście. Ten Twój UPS
    też był online?
    Jestem ciekaw jak onlinowy zareaguje na nagłe zniknięcie baterii. Jak
    buforowanie jest zrealizowane w UPS online? Bo tam nie ma
    przełączania pracy bateria/sieć jak jest w UPS interactive...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2024-07-18 20:07:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:53:54 +0200, Marek wrote:

> [...]
    > niektórzy sugerują ograniczenie trwałości. Ale to też nie problem bo
    > mogę zaprogramować raz w tygodniu cykl pracy z baterii.

    Tzn jak pamiętam typowe ogniwa li-iom, to tam zalecenia do ładowania
    są takie:
    -ładować stałym/ograniczonym prądem aż do napięcia 4.2V.
    -utrzymac te 4.2V - prąd będzie stopniowo spadał,
    -jak prąd spadnie ponizej pewnej wartości - odłączyc ładowanie.

    Widać im pozostawanie pod napięciem szkodzi. I chyba nie chodzi tu o
    cykliczne rozładowanie, tylko o ten tydzien pod napięciem.

    Ale może te LiFePO4 inne, albo Ty masz niższe napięcie, to może być
    podłączone na stałe.

    Hm, One mają nizsze napięcia, 100% to ponoć 3.4V, lub 13.6V ..

    J.

  • 8. Data: 2024-07-18 20:11:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jul 2024 19:59:31 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Jestem ciekaw jak onlinowy zareaguje na nagłe zniknięcie baterii.

    Zrobiłem test. Odcięcie baterii i zero reakcji. Wisi mu czy są aku
    czy nie. Jednak potwierdza się moje przypuszczenie, że Fidel robi(ł)
    zajebiste UPSy.
    Jedyne co może wprowadzać w błąd to, że na LCD po odłączeniu baterii
    nadal pokazuje "napięcie baterii 108V". Domyślam się, że to prosty
    układ buforowy i widzi "własne" napięcie zasilające falownik i
    jednocześnie ładujące baterię.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2024-07-18 20:18:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2024 19:59, Marek wrote:
    > Ten Twój UPS
    > też był online?

    O ile pamiętam, to nie był online. Ale dla obwodu detektujacego stan
    baterii, to chyba nie ma znaczenia, spodziewałbym się potencjalnych
    problemów w obu typach.

  • 10. Data: 2024-07-18 20:22:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2024 20:11, Marek wrote:
    > Zrobiłem test. Odcięcie baterii i zero reakcji. Wisi mu czy są aku czy
    > nie.

    Bardzo możliwe, jeśli UPS jest prymitywny. Mój był rackowy i on robił
    masę testów baterii przy starcie i w trakcie pracy. Bez baterii tylko
    wrzeszczał, wykrywał też wysoką rezystancję baterii, co sugeruje, że
    podczas ładowania działa się sporo.

    Może będziesz miał szczęście.

    PS. Zakończyło się tym, że kupiłem ładowarkę i przetwornicę jako osobne
    elementy. Na specyficzne zastosowanie było wystarczające a dodatkowo
    łatwo było zrobić bonus doładowywania solarem co okazało się nieocenione.