  • 11. Data: 2013-10-27 22:33:09
    Temat: Re: Zamek - zabytkowy schemat
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Oct 2013 17:59:19 +0100, Piotrne <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Kiedyś czytałem, że autorzy dawnych książek o zabawkach
    >dla elektroników-amatorów wcale nie wykonywali modeli
    >proponowanych urządzeń, przez co wiele pomysłów nie miało
    >szans zadziałać.

    Zle czytales

    >Chcesz przez to powiedzieć, że 8-nóżkowy układ scalony
    >za 50 groszy wymagający w tym układzie kilku rezystorów
    >jest zbyt skomplikowany, żeby zastąpić 8-nóżkową lampę
    >z zasilaniem 250V?

    Chce pzrez to powieziec ze chyba masz niewiele z elektronika...

    >Można. Ale i tak trochę źle to wygląda, bo nie ma elementu
    >działającego "skokowo" - przy Rx bliskich właściwej wartości
    >przekaźnik będzie zasilany "częściowo". Zastosowanie pojemności
    >"opóźniającej włączenie" (wg opisu) też ma mały sens - podłączenie
    >odpowiednio małego Rx spowoduje ładowanie C i uzyskanie
    >w pewnej chwili równowagi.

    Ze co?

    A.L.

  • 12. Data: 2013-10-27 22:34:05
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Oct 2013 19:46:45 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >oj, to chyba prokurator jednakowoż, nawet jeśli to złodziej będzie...

    Moze byc tabliczka na drzwiach: UWAGA, WYSOKIE NAPIECIE!

    A.L.

  • 13. Data: 2013-10-28 00:12:46
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-10-27 22:31, A.L. pisze:

    > Co si sie.... Czas zycia lampy elektronowej przy stalym uzytku to
    > wiele tysiecy godzin.

    Ile to jest "wiele tysięcy"? 5000? To jest 208 dni.

    > Ja mam stare radia z oryginalnymi lampami spzred 50 lat

    Grają tak bez przerwy od 50 lat?

    To dlaczego w tekstach z tamtych lat, np.:

    http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/univac/1101/E
    RA-1101-f40-StatisticalEvaluation_Feb51.pdf
    ELEANOR M. McELWEE Statistical Evaluation of Life Expectancy of Vacuum
    Tubes Designed for Long-Life Operation, 1951

    piszą:

    have attempted to design a line of electron tubes which might
    safely be rated far beyond the customary 500 hours used
    to evaluate the life of radio receiving tubes".

    "W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, inżynierowie w całym
    przemyśle próbowali zaprojektować linię lamp elektronowych,
    których czas działania może być bezpiecznie oceniany
    jako daleko przekraczający zwykłe 500 godzin stosowane do oceny
    żywotności radiowych lamp odbiorczych".

    P.

  • 14. Data: 2013-10-28 03:46:25
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 28 Oct 2013 00:12:46 +0100, Piotrne <p...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >ELEANOR M. McELWEE Statistical Evaluation of Life Expectancy of Vacuum
    >Tubes Designed for Long-Life Operation, 1951

    W 1951 samochod palil 20 litrow na 100 kilometrow, opony sie
    wymienialo co 20 tysiecy kilometrow, a swiece co 5 tysiecy kilometrow.

    Ja mam aparature stereo na lampach; dosyc intensywnei uzywana, ma 10
    lat. I nic.

    Lampa zuzywa sie an dwa sposoby: utrata emisji katody i przepalenie
    sie grzejnika. Pzrepaleniu sie gzrejnika zapobiega sie pzrez: a)
    obnizone napiecie zarzenia, b) wlacenie napiecia zarzenia "lagodnie",
    a nie podajac pelnego napiecia od razu. Zimnu gzrejnik ma mniejsza
    opornosc, i wlasnie wiekszosc lamp sie wtedy przepala. Obnizeniu
    emisji zapobiega sie rozneiz obnizajac napiecie zarzenia i napiecie
    anodowe.

    Takie zabiegi wudluzaja czas zycia lampy o co najmniej jedno zero.

    Jakmy stosowano we "wzmacniakach" w morskich kablach
    telekomunikacyjnych gdzie musialy wytrzymac naprawde wiele lat, bo ich
    wymiana bylaby dosyc trudna. I jakos wytrzymywaly.

    Gdy bylem maly, mialem telewizor Wisla. Na lampach. W ciagu chuba 10
    lat pzrepalily sie ze dwie lampy. Potem telewizor zostal oddany w
    dobre rece i dzialal jeszcze z 5 lat

    A.L.

  • 15. Data: 2013-10-28 07:56:45
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-10-28 03:46, A.L. pisze:

    > Jakmy stosowano we "wzmacniakach" w morskich kablach
    > telekomunikacyjnych gdzie musialy wytrzymac naprawde wiele lat, bo ich
    > wymiana bylaby dosyc trudna. I jakos wytrzymywaly.

    Nie trzeba aż tak daleko szukać, wystarczy zwykły kineskop, w końcu też
    lampa elektronowa, z żarzeniem, elektrodami (jakby się ktoś uparł, na
    dwóch kineskopach też by zrobił tytułowy zamek :) ). Znam parę osób
    mających jeszcze jakiegoś Heliosa czy inny trzydziestoletni sprzęt.
    Wielokrotnie naprawiane, eksploatowane przez te 30 lat po kilka godzin
    dziennie, ale kineskopy wciąż te same i sprawne. Owszem, wiem, że
    czasami i kineskopy padają, ale to sporadyczne przypadki. Czyli jak się
    chce to można :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 16. Data: 2013-10-28 09:51:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A.L napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    > opornosc, i wlasnie wiekszosc lamp sie wtedy przepala. Obnizeniu
    > emisji zapobiega sie rozneiz obnizajac napiecie zarzenia i napiecie
    [...]
    > Gdy bylem maly, mialem telewizor Wisla. Na lampach. W ciagu chuba 10
    > lat pzrepalily sie ze dwie lampy. Potem telewizor zostal oddany w
    > dobre rece i dzialal jeszcze z 5 lat

    Za czasów telewizora Wisła program nadwano po południu przez kilka godzin.
    W ciągu tych dziesięciu lat, to on może był włączony kilka tysięcy godzin.
    A już mu się zdążyły przepalić dwie lampy (z siedemnastu). Lampowe komputery
    z tamtych czasów miały lamp znacznie więcej -- psuły się co kilka godzin,
    co było wyliczone teoretycznie i potwierdzone w praktyce. I nic nie można
    było na to poradzić -- psuły się od nowości, szlag trafiał tak nowe lampy,
    jak i stare.

    Mówicie Panowie o dwóch różnych rzeczach. Poza przepaleniem się grzejnika
    i utratą emisji, wśród lamp szerzyło się również zepsucie ogólne. Ten czas
    wyrażony w godzinach, to średni czas do wystąpienia awarii (MTBF).

    Jarek

    --
    -- Ile traktor ma kół? -- Cztery.
    -- Ile się zepsuło? -- Jedno.

  • 17. Data: 2013-10-28 10:33:39
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Może na tym polega cała zabawa.
    > Ja proponowałbym aby do klucza oprócz rezystora wkładać również lampę.
    > Chociaż, to trochę bez sensu. Zamek bez zasilania powinien być zamknięty.

    To zależy. W drzwiach które służą do ewakuacji, zanik zasilania musi
    powodować odblokowanie drzwi.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 18. Data: 2013-10-28 10:54:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ajt" napisał w wiadomości
> [...]
    >sprzęt. Wielokrotnie naprawiane, eksploatowane przez te 30 lat po
    >kilka godzin dziennie, ale kineskopy wciąż te same i sprawne.

    Wykonanie specjalne. W koncu w starych telewizorach lampy sie
    zmienialo, a kineskopow nie.

    Ten artykul nieco mnie dziwi, moze to jakies ostre rezimy itp - bo
    przeciez byly np i kable podmorskie ze wzmacniakami, ktore musialy
    wytrzymac 20 czy wiecej lat ciaglej pracy.

    >Owszem, wiem, że czasami i kineskopy padają, ale to sporadyczne
    >przypadki.

    Ale tez sie zuzywaja. Pamietam cz-b rubina, ktorego uzywalem jako
    monitora do komputera - niestety nadawal sie juz tylko w nocy.
    Chociaz ... moze trzeba bylo inne lampy wymienic :-)

    J.

  • 19. Data: 2013-10-28 11:34:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > przeciez byly np i kable podmorskie ze wzmacniakami, ktore musialy
    > wytrzymac 20 czy wiecej lat ciaglej pracy.

    Tu można się z takimi lampami zapoznać:

    http://www3.alcatel-lucent.com/bstj/vol43-1964/artic
    les/bstj43-4-1311.pdf

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2013-10-28 13:54:31
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotrne napisał:
> [...]
    > równowagi przez obydwie połówki podwójnej triody
    > płynie jednakowy prąd, na anodach jest jednakowy potencjał.
    > Ale przekaźnik jest podłączony właśnie do obu anod,
    > czyli wtedy właśnie nie będzie zasilany. Będzie
    > za to zasilany, kiedy "równowagi" nie będzie. To jest
    > odwrotnie, niż napisano w tekście. Czy o to chodziło
    > autorowi? Jak ma wyglądać tolerancja tego układu?
    >

    > Może przekonam pytającego o lampy do zmiany koncepcji
    > na komparator okienkowy z dwóch wzmacniaczy operacyjnych.
    > Ale gdyby ktoś znał się na lampach - prosiłbym o odpowiedź,
    > czy układ ze schematu działa według opisu.

    Klasyczny wzmacniacz różnicowy ze sprzężeniem rezystancyjnym. Strukturę,
    po przeliczeniu wartości elementów, można odwzorować w skali 1:1 na
    mosfetach.

    A nawet trzeba - bo chyba rygla elektromagnetycznego ten twój znajomy
    nie będzie przewijał na wysokonapięciowy? Dostępne w handlu rygle, zwory
    i zamki elektromagnetyczne maja uzwojenia przeznaczone do pracy przy
    napięciu rzędu 12V i pradach czasem powyżej pół ampera - nijak tego
    triodą niskoprądową nie wysteruje.

    --
    Darek