  • 141. Data: 2012-02-13 18:35:38
    Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "KrisPolska" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:jhbd5p$nha$1@mx1.internetia.pl...

    > Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    > wiadomości news:jh30ii$t9a$1@inews.gazeta.pl...

    > porady pszemola sa zenujace
    > dokladnie tak ja mowisz przy spadku temp
    > dogrzanie wnetrze moze nbyc juz niewydolne w polaczeniu z silnikiem

    Może nie miał styczności z takimi problemami?
    Ja też, gdy przesiadłem się z Samary do Uno, byłem bardzo zdziwiony słabym
    ogrzewaniem. Nie mogłem zrozumieć, że TTTM. :)

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 142. Data: 2012-02-14 00:02:13
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-02-12 23:50, szufla pisze:
    > Pytanie brzmi, dlaczego niemiecki sprinter jest niedogrzany podobnie jak
    > ducato ?

    Pytanie do konstruktorow, ja tylko sie domyslam, ze jest to skutek
    uboczny celowego dzialania, a mianowicie projekt byl taki, zeby samochod
    mozliwie najmniej palił przy jak najwiekszej mocy. Potrzebna do tego
    byla duza sprawnosc silnika, co uzyskano jakims cudem (nie wnikam tutaj
    jak) obnizajac straty wynikajace z emisji ciepla. Przelozylo sie to
    niestety na problemy zimowe. Za to w wolnossacym Vito grzanie jest juz
    po paru minutach od odpalenia :)
    To co u Wlochow wyniklo z beztroski (a moze swiadomie po prostu z
    innych warunkow eksploatacyjnych pod ktore byla nastawiona jednostka
    silnikowa) u Niemcow wyniklo z pragmatyzmu.
    Ale to tylko moje luzne przemyslenia.

    > Z twojego rozumowania wynika, ze niemcy nie skupiaja sie na
    > projektowaniu konstrukcji
    > jezdzacych zima w czasie -20* , moze dlatego, ze maja to do siebie, ze
    > przy -5* i 5cm sniegu oglaszaja stan
    > kleski zywiolowej.:)

    To raczej nie tak, zbyt duzy skrot myslowy, wyjasnilem powyzej.

    --
    venioo -> GG:198909
    Sprzedam AUDI 100 C4 '91 AAR 2.3 LPG

  • 143. Data: 2012-02-14 00:14:45
    Od: "Jacek" <s...@o...pl>

    Użytkownik "szufla" <b...@e...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konstrukcji
    > jezdzacych zima w czasie -20* , moze dlatego, ze maja to do siebie, ze

    Ciepło to są straty. Technologia dąży do eliminowania strat i maksymalizacje
    sprawności.
    Też zdarząło mi sie nocowac w Sprinterze zimą, silnik 2.2cdi, na dworze
    kilkustopniowy mróz a chodzący całą noc silnik i ogrzewanie generowały na
    wskaźniku temp ledwo 60 stopni.
    Nowsze przykłady, citroeny z 1.6hdi, podczas stania w korku w mieście leci
    ledwo letnie powietrze z nawiewów. Wykluczam awarie techniczne, bo auta są
    nowe, poniżej 60tyś przebiegu. Z drugiej strony stara Vectra benzynowa,
    80-90 stopni na wskaźniku, nieważne w jakich warunkach. Ale nie pali 6
    litrów ropy tylko 12 benzyny.

    Jacek

  • 144. Data: 2012-02-14 11:30:58
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-12 14:37, Pszemol pisze:

    > Ale właśnie na tym polega praca analogowego regulatora... :-)
    > Istotne jest to, że regulator nie otworzy się jak przerzutnik cyfrowy
    > sterujący kluczem ON/OFF tylko będzie się otwierał powoli, tworząc
    > małą szczelinkę przez którą zimny płyn z chłodnicy będzie się sączył
    > do silnika ochładzając go na określonej temperaturze którą określił
    > producent samochodu przewidując do niego taki a nie inny termostat.

    "Analogowość" (ciągłość) nie chroni przez wzbudzeniem układu z ujemnym sprzężeniem
    zwrotnym. Serio :)
    Wszystko zależy od stromości charakterystyki przejściowej termostatu oraz stałych
    czasowych w układzie.
    On musi być odpowiednio zaprojektowany, tak aby się nie wzbudzał w żadnych warunkach
    (odpowiednie
    zapasy stabilności). A to jest jednak pewna sztuka. Której, jak wynika z praktyki,
    konstruktorzy
    mechanicy często nie posiadają... "a wsadzimy typówkę i jakoś to będzie". Serio.

    > chłodnicy w nowoczesnych autach? Taki kawałek żaluzji przed
    > chłodnicą kosztowałby grosze w masowej produkcji... Jakoś się
    > tego nie robi - zastanawiałeś się dlaczego? Prosta odpowiedź
    > jest taka: bo żaden sprawny samochód tego nie potrzebuje...

    Pytanie, czy taki poldek wyjeżdżał w 100% sprawny prosto z fabryki.
    Patrząc na przykład na różnice w stopniu napełniania cylindrów wynikające
    z wadliwej budowy kolektora - nie...

  • 145. Data: 2012-02-14 11:36:15
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-12 14:41, Pszemol pisze:

    > Czyli dalej nie tak jak trzeba - nie pozamiatane bo termostat otwiera się
    > bardzo powoli a nie momentalnie. Stała czasowa termostatu jest podobna
    > do stałej czasowej mieszania się płynów z chłodnicy z tymi w silniku.

    To właśnie jeszcze gorzej - dwie duże inercje plus małe opóźnienie = przepis na układ
    wzbudzający się. Serio :)
    Przy obiekcie o charakterze pojedynczej inercji z opóźnieniem zalecany jest szybki
    regulator możliwie bez
    inercji, ale o niezbyt dużym wzmocnieniu.

  • 146. Data: 2012-02-14 11:39:32
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-12 22:57, yabba pisze:

    > Sytuacja taka może mieć miejsce przy pojemnej chłodnicy i mało wydajnym małym
    obiegu.

    Zgadza się - mało wydajny (powolny) obieg oznacza opóźnienie w układzie, które jest
    najgorszym wrogiem układów regulacji. Sprawne, nowe, mało zamulone chłodzenie może
    się
    mieścić w obszarze stabilności; jak przepływ trochę spadnie i zwiększy się
    opóźnienie,
    mamy generator. Słaba konstrukcja, nie pierwsza, nie ostatnia.

  • 147. Data: 2012-02-14 11:46:48
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    > W dniu 2012-02-12 14:37, Pszemol pisze:
    (...)

    > Pytanie, czy taki poldek wyjeżdżał w 100% sprawny prosto z fabryki.

    Dlaczego akurat tylko poldek? Zresztą dawałem tutaj przykład samochodu
    marki raczej dość znanej (BMW), który jak najbardziej posiada system
    zasłaniania chłodnicy, tyle że automatyczny. Jak widać takie rzeczy
    się robi i są/bywają potrzebne, a nie tylko głębokie przekonanie
    niektórych, że czegoś takiego nie ma i "sprawny samochód tego
    nie potrzebuje".

    --
    Jutro to dziś, tyle że jutro.

  • 148. Data: 2012-02-14 21:03:26
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2012 21:23:53 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Bredzisz. Termostat nie działa zero-jedynkowo... Przy ochłodzeniu się
    > przymyka, po ogrzaniu się otwiera - stabilizuje więc temperaturę płynu
    > na określonym poziomie i zakrywanie chłodnicy NIC nie daje jeśli
    > termostat jest sprawny. A jeśli jest niesprawny to lepiej go wymienić
    > niż stosować jakieś półśrodki typu tektura na chłodnicy...

    Poza tym, że masz mniejszy strumień powietrza w komorze silnika.
    --
    ___________ (R)

  • 149. Data: 2012-02-14 21:04:14
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 13:02:37 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    > przesłonięcia chłodnicy temperatura skacze pomiędzy poniżej 70 a 90
    > stopniami cyklicznie. Po przesłonięciu się uspokaja i stabilizuje.
    > Trzeba tylko wiosną pamiętać, żeby wszelkie przesłony posciągać, bo
    > się robi za ciepło.
    >
    > Wyjaśnienie zjawiska jest banalnie proste - przed otwarciem termostatu
    > plyn w silniku ogrzewa się do 90 stopni a w chlodnicy mamy zmrożony
    > płyn - otwiera się termostat i masa zimnego płynu wpada od dołu do
    > silnika i zanim dotrze do termostatu - obniża temperature silnika o
    > ponad 20 stopni (za pierwszym razem nawet więcej).

    Nie do tyczy tych silników, które maja termostat na dolocie, a nie na
    wylocie (tak, tak, Granada tam miała :D )

    --

  • 150. Data: 2012-02-14 21:08:13
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 8 Feb 2012 01:25:44 +0100, Jacek napisał(a):

    > jeszcze mniej będzie wiało jak w ogóle założy dolną osłone silnika

    Istotnie.

    --