  • 1. Data: 2010-08-27 19:00:54
    Temat: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejny raz o radioodbiorniku z MT 12/84. Uruchomiłem i zestroiłem go
    już jakiś czas temu. Przed kilkoma dniami jeszcze raz wytrawiłem i
    zmontowałem płytkę z torem p.cz. i m.cz. - tym razem zamiast cewek na
    karkasach od TV Libra (jak w oryginale) użyłem podwójnego filtra L-9 w
    obwodach wejściowych p.cz. oraz cewki 7x7 201 w obwodzie dyskryminatora.
    Usunąłem również elementy obwodu zasilania głowicy napięciem 8V (ta,
    którą wykorzystałem ma własny stabilizator). Wspomniane zabiegi
    pozwoliły mi zmniejszyć płytkę. Pozbyłem się także zworek, uzyskałem
    miejsce na śrubki oraz poprawiłem ekranowanie cewek.

    Gotowa jest już także obudowa - prosta, drewniana skrzynka w kolorze
    orzechowym, przywodząca na myśl proste radia z lat
    dwudziestych-trzydziestych. ;) Wszystkie płytki (w tym głowica wraz z
    ekranem) będą przykręcone do blaszanego chasis, podobnie gniazdko
    antenowe. Na przedniej ściance głonik przykryty płótnem, włącznik
    zasilania, włącznik ARCz, regulacja głośności i gałka strojenia.

    Jednak przechodząc do rzeczy - chciałem zapytać o budowę zasilacza 12V.
    Do tej pory do testów wykorzystywałem spreparowany komputerowy zasilacz
    AT. Teraz trzeba pomyśleć o czymś osobnym. Wystarczy najprostsze
    rozwiązanie (transformator 230V na kilkanaście V --> mostek Graetza -->
    kondensator filtrujący --> LM7812) czy raczej powinno tam iść coś
    bardziej złożonego?

    Z innych kwestii:
    1) Zna ktoś jakiś w miarę nieskomplikowany przepis na wykonanie skali?
    Gdyby jeszcze przypominała styl retro, to już byłoby całkiem idealnie. ;)
    2) Dodanie wyjścia słuchawkowego byłoby problemem?

  • 2. Data: 2010-08-27 19:24:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Aug 2010 21:00:54 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >rozwiązanie (transformator 230V na kilkanaście V --> mostek Graetza -->
    >kondensator filtrujący --> LM7812) czy raczej powinno tam iść coś

    Na lampach zrob ! :-)

    >Z innych kwestii:
    >1) Zna ktoś jakiś w miarę nieskomplikowany przepis na wykonanie skali?
    >Gdyby jeszcze przypominała styl retro, to już byłoby całkiem idealnie. ;)

    Moze byc czarnobiala ? Klisze z naswietlarki sa tanie.

    J.

  • 3. Data: 2010-08-27 19:40:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Moze byc czarnobiala ? Klisze z naswietlarki sa tanie.

    Wzmacniacz miedziowy też majątku nie kosztuje. Mniej zorientowanym
    wyjaśnię, że ten wzmacniacz, to nie żaden układ elektroniczny, tylko
    odczynnik fotograficzny. Jak się w tym zajzajerze wymoczy kliszę, to
    srebro zostane zastąpione miedzią, a skala przybierze wygląd retro.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-08-27 19:56:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Friday, August 27, 2010, 9:40:48 PM, you wrote:

> [...]
    > odczynnik fotograficzny. Jak się w tym zajzajerze wymoczy kliszę, to
    > srebro zostane zastąpione miedzią, a skala przybierze wygląd retro.

    Zastąpione? Nie - wokół krzyształków srebra wykrystalizuje się miedź.
    Po wymoczeniu w utrwalaczu (tiosarczan sodu) miedź znika i wraca
    normalny obraz - proces można powtarzać wielokrotnie.

    Ale efekt jest faktycznie bardzo ładny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-08-27 20:00:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-08-27 21:24, J.F. pisze:

    > Moze byc czarnobiala ? Klisze z naswietlarki sa tanie.

    Miałem na myśli raczej mechaniczną stronę - połączenie pokrętła i
    wskazówki z ośką potencjometru jedno lub wieloobrotowego, strojącego
    głowicę.

  • 6. Data: 2010-08-27 20:18:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Aug 2010 22:00:53 +0200, Atlantis wrote:

    >Miałem na myśli raczej mechaniczną stronę - połączenie pokrętła i
    >wskazówki z ośką potencjometru jedno lub wieloobrotowego, strojącego
    >głowicę.

    Nie widziales ? Rolki i linka.

    A nie mowilem - zacznij od syntezy :-)
    Wstawilo by sie wyswietlacz graficzny od fotoramki, mozna by zmieniac
    wystroj w miare zyczen :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-08-27 20:48:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Miałem na myśli raczej mechaniczną stronę - połączenie pokrętła i
    > wskazówki z ośką potencjometru jedno lub wieloobrotowego, strojącego
    > głowicę.

    Oldskulowa skala z obrotową wskazówką za szybką. Na osi potencjometru
    jednoobrotowego (w oryginale kondensator zmienny był półobrotowy,
    a wskazówki dwie w obie strony. Pionier tak miał.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-08-30 10:42:04
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

> [...]
    > rozwiązanie (transformator 230V na kilkanaście V --> mostek Graetza -->
    > kondensator filtrujący --> LM7812) czy raczej powinno tam iść coś
    Dodatkowo 2 kondensatory do masy na mostku ( pomiedzy zmiennym a masą), 2x
    100nF na wejsciu i wyjsciu LM7812 (do masy) i elektrolit na wyjściu i
    wystarczy.
    > Z innych kwestii:
    > 1) Zna ktoś jakiś w miarę nieskomplikowany przepis na wykonanie skali?
    Jak sterowany napięciowo to UL1980 ?
    > Gdyby jeszcze przypominała styl retro, to już byłoby całkiem idealnie. ;)
    > 2) Dodanie wyjścia słuchawkowego byłoby problemem?
    Nie. Tylko kup gniazdo z możliwością odłączania głośnika.
    K.