  • 11. Data: 2011-02-10 14:00:30
    Temat: Re: Zadanie z optyki obiektywow.
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Polon" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ij0ohd$sie$1@news.onet.pl...

    > Tutaj musimy uwzglednic ogniskowa oraz wielkosc matrycy.
    >
    > Tylko jak to zrobic?
    >
    > Polon
    MUSIMY znać odległość od aparatu.
    A do tego proponuje znaleźć odwzorowanie punktów podłoża na obraz. Punkt, w
    którym znajdą się stopy wyznaczy odległość. Zakładając pionową postawę, i
    znając nachylenie aparatu względem podłoża - mamy komplet danych do oceny
    wzrostu.

  • 12. Data: 2011-02-10 14:26:16
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

> [...]
    > w którym znajdą się stopy wyznaczy odległość. Zakładając pionową postawę,
    > i znając nachylenie aparatu względem podłoża - mamy komplet danych do

    No a dlugosc ogniskowej?

    Polon

  • 13. Data: 2011-02-10 15:13:52
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > No a dlugosc ogniskowej?

    To oczywiste, jak sądzę, i chyba nie warte głębszego roztrząsania :)
    Spróbuj to sobie narysować stosując schemat kamery otworkowej. Odległość
    otworu od obrazu wyznacza tu ogniskową.
    Generalnie, trochę masz tu trygonometrii, ale z "algorytmicznego" punktu
    widzenia, musimy zacząć od odległości podstawy (czyli stóp).
    Ponieważ w "realu" trudno pomierzyć coś takiego, konieczna może być taka
    konstrukcja algorytmu, która pozwoli na wyznaczenie parametrów układu
    poprzez odniesieni do znanych punktów obrazu.
    Przykładowo: trzy punkty na płaszczyźnie i ich obraz powinny pozwolić na
    wyznaczenie parametrów niezbędnych do wyznaczenia odległości (jeżeli mamy
    płaszczyznę).
    Następnie możemy "zabrać" się za wyznaczenie pozostałych parametrów (pewne
    zamieszanie wniesie tu pochylenie płaszczyzny obrazu względem pionu (postawy
    człowieka), oraz kierunek tego pochylenia. To także najlepiej wyznaczyć za
    pomocą stosownych pomiarów wykonanych docelową kamerą w docelowym miejscu. W
    efekcie powinniśmy prowadzić do znalezienia zależności skali odwzorowania w
    funkcji miejsca podłoża. Problem w tym, że funkcja ta może być nieliniowa
    (przyrost wielkości obrazu do wielkości przedmiotu może być inny w skraju
    widzenia obiektywu niż w osi (wyobraź sobie linijkę obserwowaną z góry).
    W systemach wizyjnych nazywa się taki proces kalibracją systemu wizyjnego.
    Poszukaj, może coś znajdziesz...

  • 14. Data: 2011-02-10 15:45:16
    Od: mt <t...@i...pl>

    Polon pisze:

    > Tutaj musimy uwzglednic ogniskowa oraz wielkosc matrycy.
    >
    > Tylko jak to zrobic?

    Jak już Ci pisano wcześniej, to zadanie raczej z trygonometrii niż z
    optyki. Ogniskowa i wielkość matrycy da Ci informacje na temat kątów
    widzenia obiektywu oraz, jak już policzysz hipotetyczną płaszczyznę
    ostrości (a raczej obrazowania w danym punkcie), informację na tema
    rozmiaru piksela w tejże płaszczyźnie ustawionej pod policzonym kątem
    względem mierzonego człowieka. Do wyliczenia tego są gotowce, nie trzeba
    się męczyć, a cała reszta to odpowiednie rozrysowanie trójkątów,
    rzutowanie płaszczyzn i obliczenia trygonometryczne. Z pomocnych
    gotowców przyda się chociażby to:
    http://www.fotografuj.pl/Article/Kalkulator_katow_i_
    pola_widzenia_obiektywu/id/68

    --
    marcin

  • 15. Data: 2011-02-16 10:18:18
    Od: out <q...@p...fm>

> [...]
    > trójkątów, rzutowanie płaszczyzn i obliczenia trygonometryczne. Z
    > pomocnych gotowców przyda się chociażby to:

    A dodatkowo zapomniane Twierdzenie Talesa

  • 16. Data: 2011-02-16 18:00:48
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2011-02-10 13:04, Polon pisze:
    > Przekonalem sie, ze na tej grupie kilka osob ma imponujaca wiedze na
    > temat optyki.
    > Moze beda mogli pomoc?
    >
    > Mam takie zadanie do rozwiazania:
    >
    > //Dane
    >
    > 1. Aparat o okreslonej wielkosci matrycy, wyposazony w obiektyw o danej
    > dlugosci ogniskowej
    > 2. Aparat umieszczamy na slupie o okreslonej wysokosci
    > 3. Aparat jest umieszony pod znanym nam katem wzgledem powierzchni
    >

    > //Szukane
    >
    > 1. Mamy fotke a na niej stoi czlowiek. Jak obliczyc wysokosc naszego
> [...]

    Nie da się i to prosto. Geometria analityczna - rzutowanie z redukcją
    wymiaru o jeden. Człowieczek musi stać równolegle do płaszczyzny
    matrycy, inaczej przekształcenie traci istotną informację potrzebną do
    wstawienia w ostatnim wzorze.

  • 17. Data: 2011-02-16 18:42:20
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Feb 10, 8:32 am, "JD" <j...@g...com> wrote:
    > Użytkownik "Marcin [3M]"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:4d53d826$0$2446$65785112@news.neostra
    da.pl...

> [...]
    > W każdym przypadku stopy odwzorują się w jeden punkt. To ekstremalny
    > przykład, eliminujący możliwość zastosowania pomiaru aparatem w ogóle.
    > Jeżeli płaszczyzna będzie odchylona (globalnie lub lokalnie), to pojawią się
    > błędy pozycjonowania na powierzchni (płaszczyźnie) ruchu, a zatem błędy
    > oceny odległości, czyli w efekcie oceny wzrostu.
    > ************************
    >
    > Założyłem (może niesłusznie) najprostszy przypadek:
    > aparat freefocus o znanej odległości obiektyw - matryca (film).
    > Bo jedynie możliwość ostrzenia uniemożliwi dokładne rozwiązanie

    WOW! freefocus - kompleks emigranta - jak to pisal niejaki Jewula.

    Nie uzywaj slow, ktorych znaczenia nie znasz, bo wychodza brednie i
    sie osmieszasz.
    Caly ten zlepek wyrazow, ktore zstosowales:
    " > aparat freefocus o znanej odległości obiektyw - matryca (film)",
    to jeden belkot.
    Co to jest wedlug ciebie, ten "freefocus o znanej odleglosci
    obiektyw"?

  • 18. Data: 2011-02-16 19:33:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Feb 2011 19:00:48 +0100, J-L-F wrote:
> [...]
    >wymiaru o jeden. Człowieczek musi stać równolegle do płaszczyzny
    >matrycy, inaczej przekształcenie traci istotną informację potrzebną do

    No nie, jesli znamy poziom chodnika i czlowiek stoi pionowo.
    No powiedzmy z niewielkim bledem.

    Tyle teoria, w praktyce najlepiej byloby skalibrowac w praktyce.

    J.

  • 19. Data: 2011-02-16 20:44:03
    Od: mt <t...@i...pl>

    J-L-F pisze:

> [...]
    > wymiaru o jeden. Człowieczek musi stać równolegle do płaszczyzny
    > matrycy, inaczej przekształcenie traci istotną informację potrzebną do

    Da się, da. Przecież kąt nachylenia człowieka względem płaszczyzny
    matrycy jest znany, więc w czym problem?

    --
    marcin

  • 20. Data: 2011-02-25 14:28:14
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

> [...]
    >

    > //Szukane
    >
    > 1. Mamy fotke a na niej stoi czlowiek. Jak obliczyc wysokosc naszego

    Przypomialy mi sie zdjecia tzw najpiekniejszych kobiet swiata w
    magazynach plotkarskich, zawsze z góry, zawsze z króciotkimi nozkami.

    Slup i odleglosc jest znacznie wieksza od wzrostu czlowieka, czy nie da
    sie tego pomijac?