    From: Arni <a...@n...spam.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Zabrali mi dowod :/
    Date: Mon, 21 Mar 2011 16:54:59 +0100

    de Fresz pisze:
    > On 2011-03-21 11:42:46 +0100, Piotr Rezmer

    > A który przepis tego zabrania?

    juz przed wojną takie przepisy były, co prawda dla 4 kółek ale dla dwóch
    nie znalazłem:

    Techniczne wymogi dla samochodów (aut)
    przedstawionych do rejestracji.
    Auto winno być zadbane i dla oka eleganckie.

    - Rama i zawieszenie nie może mieć luzów śrubowych ani resorowych.
    - Kierownica nie może posiadać luzu tak w ślimaku jak i w połączeniu
    drążków sterowniczych.
    - Koła muszą być właściwie ustawione, nie może być luzu w łożyskach, nie
    może brakować śrub, nakrętek w tarczach i obręczach (felgach). Musi być
    koło zapasowe, sprawne, napompowane, przy autobusach dwa koła ogumione.
    - Hamulec tak nożny jak i ręczny musi hamować ostro na miejscu. Linki i
    drążki hamulcowe nie mogą być sztukowane, łatane ani przetarte. Hamulec
    ręczny musi mieć zapadkę, która umożliwi zaciągnięcie lewarka -
    zablokowanie.
    - Chłodnica nie może cieknąć, być połatana i musi być dobrze umocowana.
    - Tłumik nie może być składany, otwierany i musi być szczelny.
    - Tablice rejestracyjne muszą być czyste niezniszczone i niezasłonięte.
    Tylna tablica ma być umieszczona po lewej stronie. Światła miejskie i
    szosowe muszą być w porządku.
    - Obowiązuje sygnał miejski nieprzeraźliwy dla ucha.
    - Opony dorożki i autobusu nie mogą posiadać zdartych wrąbków
    protektorów i dziur. Protektory nie mogą być użyte więcej niż 60%. Opona
    na kole zapasowym musi być napompowana i zdatna do użytku.
    - Wygląd zewnętrzny dorożek i autobusów musi być bez zarzutu, a wewnątrz
    muszą być szczelne podłogi, niezniszczone poduszki siedzeń, szczelnie
    oprawione szyby, światło przy liczniku, dywanik dla pasażerów, klamki do
    otwierania drzwi, zawiasy muszą działać sprawnie beż zgrzytu.
    - Dorożki - FORDY starego typu bada się bardzo dokładnie ze względu na
    duże zużycie. Szczególnie bacznie sprawdza się wszelakie ustawienia
    przedniej osi, luzy w kierownicy i drążkach, w gałce widełek
    reakcyjnych, hamulce ręczne, zapadki hamulca ręcznego - stan techniczny
    ogólny musi być bez zarzutu.

    Opr. na podstawie (Słowo polskie, styczeń 1930 rok)

    --
    Arni Toruń
    '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"