-
1. Data: 2013-04-29 11:52:54
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 29 Apr 2013 11:05:13 +0200, Maciek napisał(a):
> I tutaj pytanie czy moje opony są jeszcze do odratowania jakąś metodą?
Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedyś tak nie było na tych oponach?
Może po prostu mają taki dźwięk?
> Słyszałem, że niektórzy zamieniają tył z przodem i ścierają trochę gumy
> ostrzejszą jazdą.
Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ścieraj.
Czy aby nie dałeś nabrać na slogany sprzedawców opon, że tylne opony są
tylko i wyłącznie tylne i nie wolno zamieniać opon przód-tył przy
sezonowych wymianach?
Opony które jeżdżą całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeździe
wyząbkują. Są obciążane jedynie hamowaniem i ciągłe obciążanie jej w tą
jedną stroną powoduje krzywe żużywanie się bieżnika, zwłaszcza przy jeździe
ze zbyt wysokim ciśnieniem.
Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)
> Może np. obniżyć ciśnienie
Na pewno należy ustawić prawidłowe.
Maksymalne używa się jak się jeździ maksymalnie obciążonym samochodem.
Ze zbyt dużym ciśnieniem samochód gorzej jeździ - może i zużyjesz
minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.
-
2. Data: 2013-04-29 12:10:57
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:
> Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)
Nie będzie.
Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.
-
3. Data: 2013-04-29 12:35:15
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: Maciek <k...@g...pl>
> Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedyś tak nie było na tych oponach?
> Może po prostu mają taki dźwięk?
Nie. Ogólnie fakt, są głośne porównując nawet do zimówek ale dawniej był
tylko szum.
> Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ścieraj.
Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele
kosztuje ;-)
>
> Czy aby nie dałeś nabrać na slogany sprzedawców opon, że tylne opony są
> tylko i wyłącznie tylne i nie wolno zamieniać opon przód-tył przy
> sezonowych wymianach?
Dokładnie tak, nie zmieniałem przód-tył.
> Opony które jeżdżą całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeździe
> wyząbkują. Są obciążane jedynie hamowaniem i ciągłe obciążanie jej w tą
> jedną stroną powoduje krzywe żużywanie się bieżnika, zwłaszcza przy jeździe
> ze zbyt wysokim ciśnieniem.
No tak sportowo człowiek na co dzień po mieście nie jeździ, na trasach
lubi pocisnąć ale to tyle ;-)
>
> Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)
Teraz już tak będę robił, tylko mądry człek po szkodzie ;-)
W międzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=
116
Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"?
Chodzi o ten obrazek:
http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg
> Na pewno należy ustawić prawidłowe.
> Maksymalne używa się jak się jeździ maksymalnie obciążonym samochodem.
> Ze zbyt dużym ciśnieniem samochód gorzej jeździ - może i zużyjesz
> minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.
Tylko, że jestem leniwy ;-) nie chciało mi się ciągle majstrować z
ciśnieniem. Jeździ się różnie, raz w 5tkę i gratami innym razem bez balastu.
-
4. Data: 2013-04-29 12:57:46
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:35:15 +0200, Maciek napisał(a):
>> Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ścieraj.
>
> Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele
> kosztuje ;-)
No tylko oszywiście poprawa nie będzie od razu - jeżeli w ogóle będzie.
> Teraz już tak będę robił, tylko mądry człek po szkodzie ;-)
> W międzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł:
> http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=
116
>
> Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"?
> Chodzi o ten obrazek:
> http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg
Asymetryczne (czyli takie co mają "inside/outside" na bokach) możesz
zamieniać na krzyż.
Kierunkowe (ze strzałką "rotation") dasz radę zamienić tylko przód-tył, bo
masz dwie prawe i dwie lewe (przełożyć je można odwracając na feldze).
Kierunkowe+asymetryczne w ogóle da się tylko przód-tył, bo wtedy są dwa
różne rodzaje opon (prawa i lewa).
Coś mi się też wydaje że różnica czy zamieniasz na krzyż czy przód-tył to
już jest praktycznie bez znaczenia - ważne żeby opony pracowały raz z z
przodu, raz z tyłu.
A i jeszcze raz na jakiś czas warto skontrolowoać geometrię.
-
5. Data: 2013-04-29 13:01:21
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisał(a):
> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:
>
>> Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)
>
> Nie będzie.
> Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.
No wiadomo że nie jest to jakaś 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić, ale
przekładane i tak wytrwają pewnie minimum te 2x dłużej.
-
6. Data: 2013-04-29 14:22:24
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:28208i10dfmk$.whcuw9t56t5b$.dlg@40tude.
net...
> Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisał(a):
>
>> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
>> grup
>> dyskusyjnych:
>>
>>> Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)
>>
>> Nie będzie.
>> Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.
>
> No wiadomo że nie jest to jakaś 100% ochrona.
> Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić,
> ale
> przekładane i tak wytrwają pewnie minimum te 2x dłużej.
O to tak i nie dotyczy tylko ząbkowania, normalnego zużycia również.
-
7. Data: 2013-04-30 21:02:23
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisał(a):
> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości grup
>> No wiadomo że nie jest to jakaś 100% ochrona.
>> Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić,
>> ale przekładane i tak wytrwają pewnie minimum te 2x dłużej.
>
> O to tak i nie dotyczy tylko ząbkowania, normalnego zużycia również.
Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno. Nawet jesli na jednej osi szybciej .. to
dokupisz jedna pare.
J.
-
8. Data: 2013-04-30 22:16:44
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>
> Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
> geometria) zuzywa sie rowno.
tylko w teorii.
-
9. Data: 2013-04-30 22:22:48
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 30 Apr 2013 22:16:44 +0200, h.w.d.p. napisał(a):
>> Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
>> geometria) zuzywa sie rowno.
> tylko w teorii.
Jak sie nierowno zuzywa, to znaczy ze nie jest prawidlowo uzytkowana,
wiec sam rozumiesz ze nie mozesz miec racji :-)
J.
-
10. Data: 2013-04-30 23:25:47
Temat: Re: Ząbkowanie?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1azowrg19is5o$.1wtjkc4soq6m4$.dlg@40tud
e.net...
> Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisał(a):
>> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
>> grup
>>> No wiadomo że nie jest to jakaś 100% ochrona.
>>> Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić,
>>> ale przekładane i tak wytrwają pewnie minimum te 2x dłużej.
>>
>> O to tak i nie dotyczy tylko ząbkowania, normalnego zużycia również.
>
> Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
> geometria) zuzywa sie rowno.
No co Ty?
Mnie się zawsze zużywają szybciej opony na osi napędzanej.