  • 11. Data: 2013-07-15 17:11:02
    Temat: Re: Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 13:44:50 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

    > Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w
    > jakieś zabezpieczenia na przyszłość. Wygląda na to, że instalacja
    > elektryczna w moim bloku do dobrych nie należy i mam pewne obiekcje do
    > działania uziemienia w gniazdkach.

    Ile masz faz w mieszkaniu? Jak stara instalacja? Co znaczy że masz obiekcje? :>
    W bloku za wiele nie powalczysz, ja wymieniłem całą instalację, w szachcie klatkowym
    mógłbyś na upartego zamontować ogranicznik przepięć ale musiałbyś mieć dostęp do
    przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da).

    L.

  • 12. Data: 2013-07-15 21:50:44
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 15.07.2013 13:44, GAD Zombie pisze:
    > Miałem ostatnio przykrą niespodziankę, kiedy to pierwszy piorun z
    (...)
    > Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w

    UPS będzie dobrą inwestycją. tzn odradzam listwy, bo to niewiele daje.
    Czy jednak ups będzie wystarczający? Tego na 100% stwierdzić nie można.
    Miałem Smart APC (padły aku), który ma zabezpieczenie przed za wysokim
    napięciem. na początku śmiać mi się z tego chciało, jak za wysokie
    napięcie? Do pierwszej burzy. jak błyskało, (może milisekunde przed, lub
    po?) zapalała się czerwona lampka, UPS przechodził na pracę bateryjną, a
    dopiero potem za oknem było słychać grzmot. działo się tak 20 razy przy
    jednej burzy. Teraz fideltronik ares 700 przełącza się raz na 10 burz.
    Mądrzejszy jest i wie że nie trzeba, czy też głupszy i nawet nie zdąży
    zadziałać? BArdziej ufałem staremu APC.
    Od 10 lat jestem bez awarii, a wiem że jakieś sprzęty w mojej okolicy
    umierały podczas burzy.
    niestety czeka Cię inwestycja w prawdopodobieństwo, nie w 100% pewne
    zabezpieczenie.
    ToMasz

  • 13. Data: 2013-07-15 22:48:45
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2013-07-15 21:50, ToMasz pisze:
> [...]
    > Miałem Smart APC (padły aku), który ma zabezpieczenie przed za wysokim
    > napięciem. na początku śmiać mi się z tego chciało, jak za wysokie

    W temacie UPS.
    A co z innymi kablami? Dostawca internetu (skrętka) Dostawca TV
    (kablówka, koncentryk). U mnie to wszystko spotyka się w komputerze.
    Jest jakiś UPS co zabezpieczy kompleksowo?

  • 14. Data: 2013-07-16 04:32:13
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

  • 15. Data: 2013-07-16 10:21:25
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-16 04:32, Jacek pisze:
    > Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

    Tak, to 100% racji. I tak też zwykle robię. Ale, jak pisałem wczoraj,
    tym razem nie spodziewałem się burzy, bo nie usłyszałem przed tym
    zdarzeniem ani jednego grzmotu. Po prostu burza zaczęła się nade mną. Na
    takie sytuacje żadna ostrożność nie pomoże. Przydałby się sprzęt, który
    weźmie to "na siebie" i szlag trafi zabezpieczenie, ale uratuje
    komputery za nim.

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/

  • 16. Data: 2013-07-16 10:36:05
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

> [...]
    > umierały podczas burzy.
    > niestety czeka Cię inwestycja w prawdopodobieństwo, nie w 100% pewne

    W takich przypadkach to raczej nie widzę sposobu na 100% pewności, ale
    przy obecnej sytuacji to miałem marne szanse, bo zabezpieczeń żadnych.
    Dlatego chcę to zmienić.
    Ten pomysł z UPS wydaje się fajny, ale jestem ciekawy jaki to UPS, ile
    kosztuje i ile waży ;). Bo jak to jakieś większe i bardziej
    profesjonalne, to na pewno nie dam rady. Może nie być mnie na to stać po
    prostu. Pogrzebię jeszcze w siedzi. Dzięki za podpowiedź :).
    A czy jakieś tańsze, prostsze UPSy dałyby radę na taką sytuację, czy
    raczej też by nie pomogły?

  • 17. Data: 2013-07-16 10:56:04
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 16 Jul 2013 10:21:25 +0200, GAD Zombie napisał(a):

> [...]
    > takie sytuacje żadna ostrożność nie pomoże. Przydałby się sprzęt, który
    > weźmie to "na siebie" i szlag trafi zabezpieczenie, ale uratuje

    Moze po prostu wpakowac na linii doprowadzajacej prad do stanowiska maly
    bezpiecznik, o amperazu tak dobranym by pracowal na styku maksymalnego
    poboru pradu przez kompa?
    Choc nie wiem czy w takim wypadku samo wlaczanie sprzetow i nagle uderzenie
    poboru by go nie palilo, ale to kwestia dobrania wartosci bezpiecznika.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 18. Data: 2013-07-16 11:02:01
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-15 17:11, Lisciasty pisze:

    > Ile masz faz w mieszkaniu?

    Dwie.

    > Jak stara instalacja?

    Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest
    pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

    > Co znaczy że masz obiekcje? :>

    Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie
    i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer
    do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci
    się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do
    prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy
    jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem
    próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

    I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż to
    tylko przypuszczenie.

> [...]
    musiałbyś
    > mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem

    Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym
    wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał
    zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego
    rozwiązania :).

  • 19. Data: 2013-07-16 11:03:08
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-07-16 10:56, R.e.m.e.K pisze:

> [...]
    > poboru by go nie palilo, ale to kwestia dobrania wartosci bezpiecznika.

    A czy przypadkiem nie podobne zadanie powinien mieć bezpiecznik główny w
    mieszkaniu? W ostatnim przypadku bezpieczniki nawet mi nie drgnęły, a
    komputery zaświeciły ;)

  • 20. Data: 2013-07-16 11:05:29
    Od: Franc <w...@w...pl>

> [...]

    > takie sytuacje żadna ostrożność nie pomoże. Przydałby się sprzęt, który
    > weźmie to "na siebie" i szlag trafi zabezpieczenie, ale uratuje
    Temat ciekawy i ważny, bo może spotkać każdego.

    Czytam własnie to:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic813838.html#41
    74620

    Pomijam brednie nie na temat o UPSach
    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/apc-ups-komputer
    -burza-zabezpieczenia-bezpieczenstwo.html

    --
    Franc