  • Data: 2009-01-23 21:38:40
    Temat: Re: Z1-karta 8GB?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 23 Jan 2009, Mikolaj Tutak wrote:

    > Bzdura - nie bylo granicy 2GB. Istnieją karty SD pojemności 4GB.

    Była granica 2 GB.
    Oczywiście istnieją karty SD o pojemności 4GB - po prostu
    *niezgodne ze specyfikacją*, co powodowało swojego czasu
    sporo nieporozumień (jako że "nie rozumiały" tych kart
    zarówno niektóre sprzęty "SD only", ale RÓWNIEŻ niektóre
    sprzęty które już miały SDHC - całkiem nierzadkie było
    ostrzeżenie żeby sprawdzić czy do konkretnego aparatu
    karta 4GB jest SDHC!)
    Do tego część sprzętu nie obsługiwała 2 GB, tak jak piszesz,
    i niemal na pewno Z1 należy do tej kategorii (patrz niżej),
    ale to formalnie (i tylko formalnie) inna sprawa: czym
    innym jest nieakceptowanie oficjalnego rozszerzenia standardu,
    a czym innym "my sobie zrobimy lepiej, MS$ też może to
    my nie gorsi" :D

    Ad rem: nie widzę szans.

    SanDisk:
    http://www.sandisk.com/Compatibility/Device(3030)-Ko
    nica%20Minolta-DiMAGE_Z1.aspx
    ...ma raczej wiarygodne dane, zaś na stronie Minolty:
    http://www.konicaminoltasupport.com/Compatibility.26
    55.0.html?&L=0
    ...oczywiście informacje o "sprawdzonych kartach" :) mozna pominąć
    bo są zabytkowe, ale przede wszystkim nie ma update firmware.
    Z1 jest na pewno starsza od A200, a A200 na pewno wymagała
    update aby przejść na FAT-32 (to że A200 jest na CF jest w tym
    konktekście bez znaczenia).
    Wiem bo mam :)

    Dopiero do Z3 jest update firmware:
    http://www.konicaminoltasupport.com/Firmware.2697.0.
    html?&L=0
    ...z wyraźnie zaznaczonym:
    "Contents of update
    To support 2GB SD memory card"

    Skoro Z3 wymagała update żeby widzieć karty 2 GB, znaczy
    dla Z1 nie ma takiego wsparcia, a tym bardziej *również*
    do Z3 (i starszych) nie ma wsparcia dla FAT-32 (z limitem
    "standardowo" 4GB), bo na 100% producenci ówcześnie NIE
    dawali wsparcia dla FAT-32 o ile aparat nie umiał czytać
    dostatecznie wielkich kart (znaczy > 4GB).

    IMO dla Z1/Z2 należy sobie takie pojemności wybić z głowy :(

    Kup sobie (to do twórcy wątku oczywiście) 8x po 1 GB i możesz
    szaleć :), na allegro chodzą po 10 zł
    (ale dla przezorności sprawdziłbym jedną sztukę przed
    zakupem paczki!)

    > Granica SD to 12 bitów na "memory cluster", 3 bity ilość bloków w klastrze
    > (od 4 do 512 bloków). W specyfikacji SD 1.0 bloki były 512 bajtowe. Czyli
    > granica wynosiła 1GB (100% kompatybilności), poźniejsze specyfikacje SD
    > rozszerzono o bloki wielkości 1024 i 2048 bajtów (karty 2GB i 4GB).

    Wszystko prawda.
    Ale ta druga AFAIK & AFAIR była "out od specs".
    Możliwa, ale "nielegalna".
    Niezależnie od tego że pierwsza "legalna" modyfikacja (2 GB) też nie
    była wspierana przez cały sprzęt, tak jak piszesz.

    O ile na Wikipedii nie usunięto lub nie zmieniono opisu,
    uwagi o których piszę powinny tam być - kiedyś je widziałem :D
    (ale pierwszy raz na 100% czytałem dyskusje o tym tu a nie na
    Wikipedii, więc w archiwach *również* powinno być).

    pozdrowienia, Gotfryd