  • 21. Data: 2016-11-27 18:46:32
    Temat: Re: Wzmacniacz DC - jak?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 25 Nov 2016 23:39:11 +0100, Marek napisał(a):

    > W mcu nie ma ujemnego napięcia, więc jak jego adc "widzi" np. 3 mV??

    Kluczujesz wejście zamieniając DC na AC, które sobie wzmacniasz dowolnie
    a potem zamieniasz z powrotem (kluczując lub prostując) na DC.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2016-11-28 07:20:25
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Marek wrote:

    > I to jest jedyny sposô0b, bez ujemnego napięcia siie nie da?

    Są jeszcze wzmacniacze z przełączanymi pojemnościami.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2016-11-28 11:20:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Sat, 26 Nov 2016 01:00:38 +0100, "J.F."
    zlaczach,

    >A konkretnie?

    A konkretnie, to w tranzystorach FET roznie jest.
    Sa takie, co wymagaja 10V na bramce, aby sie otworzyc, sa takie, ktore
    przy zerowym sa polowicznie otwarte,
    sa JFET, ktore pracuja przy ujemnym.

    No i nie maja problemu z zerowymi napieciamy wyjsciowymi - choc wymaga
    to i bardzo malego pradu.

    >Ale co ten kondensator zmienia? Przecież on jest jako proxy ładunku,
    >na chwilę (acquisition time) klucz go przyłącza do pina a później
    >odłącza i adc go sampluje. Napięcie na nim nie będzie wyższe niż
    >występujące na pinie, może być rzędu pojedyńczych mV.

    Ale drugi pin tez mozesz przelaczyc.
    Raz kondensator przylaczasz do wejscia pomiarowego i masy, za chwile
    do adc i napiecie odniesienia.

    Ale nie o to chodzi - to wlasnie te kondensatory stanowia ADC.

    Przemysl te dwa schematy
    https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.m
    vp/id/1080
    http://www.next.gr/digital/analog-to-digital/switche
    d-capacitor-adc-l13123.html

    Na pierwszym sie mowi - najpierw wspolna linie podlaczamu do GND.
    A przeciez to nie musi byc GND, to moze byc np polowa napiecia
    odniesienia.
    I potem kompator bedzie z takim porownywal.

    a komparator na p-mosfetach moze sobie radzic z napieciami rzedu gnd -
    bo zrodla pary roznicowej beda na wyzszym napieciu.
    PNP tez by sobie radzily (patrz LM324), ale my tu nie chcemy zadnego
    pradu bramki.

    J.

  • 24. Data: 2016-11-28 11:26:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Nov 2016 04:13:24 -0800 (PST), "Vernon L. Pinkley"
    <v...@g...com> wrote:

    >No zastanawiam się i nic nie wymyśliłem... (przypominam, że.chodzi o
    >wzmacniacz DC a nie AC). Mam 0.001V DC na wejściu, jak to wzmocnić w
    >układzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    Przy npn faktycznie trudno wymylec.
    Ale przy pnp uklad juz dziala ... tylko jeszcze nic nie wzmacnia.
    Za to wyjsciu mamy juz 0.701V ... (i dodatkowo -2mV/K :-))

    J.

  • 25. Data: 2016-11-28 11:28:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vernon L. Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik Marek napisał:

    >LM358 i podać na uC Vref mniejsze napięcie niż napięcie maksymalne
    >z LM358. Z tego co pamiętam ten LM ma na wyjściu od 0 do
    >Vcc-1,5V(sprawdzić).

    Na wejsciu moze dzialac nieco ponizej zera (zasilania)
    Na wyjsciu to jak Salomon - ujemnego nie wycisnie.
    Ale dzieki opornikowi moze dosc blisko do zera zejsc.

    J.

  • 26. Data: 2016-11-28 11:52:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    On Sat, 26 Nov 2016 13:52:43 +0100, Piotr Gałka
    ?genericPartNumber=lm324&fileType=pdf

    > Ta szkolna odpowiedź, wyjaśnienie opiera się na dążeniu do
    > utworzenia wzmacniacza różnicowego składającego się z dwóch
    > tranzystorów PNP. Oczywiście różnica napięć na bazach T1 i T2 będzie
    > zaczynała się od 0V, ale nadal te bazy w stosunku do masy (-Vz) będą
    > na wysokim potencjale, różnym od zera.

    Nie nie.
    W tranzystorach wejsciowych jak widac to kolektory za na potencjale
    gnd (-Vz).
    Emitery ... Uce w nasyconych tranzystorach moze zejsc do ~0.2V.

    Nam wystarczy nawet 0.5V - jesli tyle bedzie na emiterach, to na
    bazach musi byc 0.7V mniej czyli 0.2V ponizej GND.
    I wzmacniacz nadal calkiem dobrze pracuje.

    Teraz musisz przeananalizowac reszte tranzystorow co bedzie, gdy na
    wejsciu bedzie -0.2V.
    Zapewniam - jeszcze dziala.

    >Dalej w nocie katalogowej to widać. Też na wejściu dwa takie
    >tranzystory z napięciem statycznym na bazach, ale wszelkie
    >konfiguracje tego wzmacniacza operacyjnego są ustalone z ujemnym
    >(-Vz) i dodatnim (+Vz) napięciem zasilania.

    Nie - na wejsciu dopuszcza sie -0.3V.
    W domysle - wzgledem -Vz, ktore w tej rodzinie nazywa sie GND.
    Zauwaz, ze zaden opamp nie ma pinu do podlaczenia GND przy
    symetrycznym zasilaniu.

    >To niczego nie zmienia i dalej nie jest to to co w mikroprocesorach.

    Podobny uklad mozna by wsadzic i w mikroprocesor, ale raczej sie inne
    stosuje.

    J.

  • 27. Data: 2016-11-28 12:02:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    użytkownik J.F. napisał:

    >Rzeczywiście są kondensatory:). Zawsze myślałem że w avr-ach
    > zrobili to jakoś na rezystorach i komparatorach.
    >http://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/p
    recision-successive-approximation-adcs.html

    Ogolnie - rezystory w ukladach scalonych sa niedobre, wiec gdzie moga,
    tam je zastepuja czyms innym.
    Taka nauke przynajmniej pamietam i jak widac - chyba ciagle obowiazuje
    :-)

    Choc takie kondensatory od C do 256C czy 4096C chyba tez sa
    "kosztowne".

    J.

  • 28. Data: 2016-11-28 14:33:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Nov 2016 11:52:00 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zauwaz, ze zaden opamp nie ma pinu do podlaczenia GND przy
    > symetrycznym zasilaniu.

    ??
    Zawsze w każdym wzmacniaczu operacyjnym z zasilaniem symetrycznym
    (-Vz) i (+Vz) jest pin do podłączenia masy GND. Zawsze. Musi być bo
    inaczej trzeba by wprowadzić "sztuczną masę", której potencjał 0V
    oscylował by wokół GND. To GND jest odnośnikiem napięcia wejściowego,
    pomiarowego. Tego się w operacyjnych dla prądu stałego nie robi. Są
    przypadki, że operacyjny pracuje jako wzmacniacz m.cz. lub jako
    generator i tu można zastosować operacyjny przy pojedynczym zasilaniu
    (+Vz) i utworzyć taką sztuczną masę GND podziałem oporności.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2016-11-28 14:53:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-11-2016 o 14:33, Marek pisze:

    > ??
    > Zawsze w każdym wzmacniaczu operacyjnym z zasilaniem symetrycznym (-Vz)
    > i (+Vz) jest pin do podłączenia masy GND. Zawsze.

    A taki LM358:
    http://www.ti.com/product/lm358/description?keyMatch
    =LM358&tisearch=Search-EN-Everything
    na przykład nie ma pinu GND.

    I co dalej z Twoim twierdzeniem "Zawsze"?
    P.G.

  • 30. Data: 2016-11-28 15:03:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-11-28 o 14:33, Marek pisze:

> [...]
    > operacyjny pracuje jako wzmacniacz m.cz. lub jako generator i tu można
    > zastosować operacyjny przy pojedynczym zasilaniu (+Vz) i utworzyć taką

    Jakimiś strasznie krętymi drogami Twój umysł podąża... Albo ktoś Cię
    strasznie okłamał.
    Wzmacniacz operacyjny ma dokładnie zdefiniowane cechy i wśród nich nie
    ma czegoś takiego jak pin masy. Nie ma go nawet w praktycznych
    realizacjach. To aplikacja decyduje o tym co się z tym wzmacniaczem
    dzieje. Ja przynajmniej nie kojarzę żadnego wzmacniacza operacyjnego z
    wyróżnionym pinem masy.
    A w ogóle to co to jest "wzmacniacz operacyjny dla prądu stałego" i czym
    się różni? ;)

    Pozdrawiam

    DD