    From: "Robbo" <n...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświetlacz, znikający obraz pod wpływem zakłóceń
    Date: Sat, 30 May 2015 16:15:35 +0200

    Dziś wykonałem następujący eksperyment.
    Początkowo wyświetlacz był podłączony do układu z mikrokontrolerem.
    Mikrokontroler przesłał grafikę do wyświetlacza. Następnie wyświetlacz
    został całkowicie odłączony od mikrokontrolera - zasilanie wyświetlacza
    zostało uprzednio podłączone z baterii. Z tyłu wyświetlacza założyłem
    wcześniej płytkę, która zawiera rezystory założone między liniami
    sygnałowymi wyświetlacza a masą, kondensator na zasilaniu, kondensator na
    RST, rezystor ustawiający właściwy kontrast obrazu, podłączenie do baterii
    zasilającej wyświetlacz. Po tych operacjach wyświetlacz był całkowicie
    odseparowany galwanicznie od jakiegokolwiek układu.
    Następnie zacząłem generować zakłócenia. Jeden biegun zapalarki
    piezoelektrycznej, przedłużony kawałkiem granatowego przewodu, został na
    stałe podłączony krokodylkiem do kombinerek; drugi biegun trzymałem w
    niewielkiej odległości od kombinerek i ściskając zapalarkę uzyskiwałem
    przeskakującą do kombinerek iskrę. Granatowy przewód zacząłem zbliżać do
    wyświetlacza. Grafika z wyświetlacza zaczęła znikać z tych segmentów, do
    których zbliżałem granatowy przewód - wyświetlacz ma rozdzielczość 192x64;
    na PCB wyświetlacza są układy scalone kompatybilne z KS0108, z czego każdy
    odpowiada za segment grafiki o wymiarach 64x64 piksele.

    Oto film z eksperymentu: https://youtu.be/BI6yHHnOMIU

    Oto filmo-zdjęcie przedstawiające tył wyświetlacza:
    https://youtu.be/RJFNKu8pqLY

    Czy na podstawie tego eksperymentu ktoś mógłby coś więcej powiedzieć o
    przyczynie zakłóceń i jak sobie z tym radzić?

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.