  • 1. Data: 2023-11-04 13:25:53
    Temat: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Wyświetlacz taki ma wejścia: R0...R7, G0...G7, B0...B7, Hsync, Vsync,
    CLOCK, DE.
    Czy można do niego wysłać dane i będzie świecił, czy trzeba cały czas
    odświeżać dane?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2023-11-04 15:54:26
    Temat: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 listopada 2023 o 13:25:55 UTC+1 Mirek napisał(a):
    > Wyświetlacz taki ma wejścia: R0...R7, G0...G7, B0...B7, Hsync, Vsync,
    > CLOCK, DE.
    > Czy można do niego wysłać dane i będzie świecił, czy trzeba cały czas
    > odświeżać dane?

    Ciekawa koncepcja.
    Po zastanowieniu warto sprawdzić,
    czy będzie wyświetlał jedną linię,
    czy również i to nie.

    To przypomniało mi wyświetlacze 240*64 mono T6369C,
    jakie kupowaliśmy do tramwajów, kiedyś przez przypadek
    odczytałem cyferki na SRAMie i okazało się,
    że mają zamontowane piękne 62256, czyli 32kB.
    Szkoda że nie całe 64kB.

    Dla porównania 240*128 miały tylko 16kB.

  • 3. Data: 2023-11-04 16:10:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2023 13:25, Mirek wrote:
    > Wyświetlacz taki ma wejścia: R0...R7, G0...G7, B0...B7, Hsync, Vsync,
    > CLOCK, DE.
    > Czy można do niego wysłać dane i będzie świecił, czy trzeba cały czas
    > odświeżać dane?

    Nie ma do niego dokumentacji? Zazwyczaj te kolorowe maja własną pamięć.

  • 4. Data: 2023-11-04 16:56:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 listopada 2023 o 16:11:07 UTC+1 heby napisał(a):
    > Nie ma do niego dokumentacji? Zazwyczaj te kolorowe maja własną pamięć.

    Ja bym powiedział, że zazwyczaj nie mają.
    Tzn. te z interfejsem TTL RGB, jak w opisie,
    ew. wciśniętym w szeregowy LVDS, żeby było
    mniej drutów.
    To są takie wyświetlacze jak w laptokach
    i monitorach - pamięć i sterownik są w "osobnej'"
    "karcie graficznej".
    A one same mają "pamięć" na jedną linię.

    Własną pamięć mają takie z wbudowanym
    sterownikiem.
    Ale wtedy interfejs jest jak magistrala,
    8- czy 16-bitowa (czyli RD, WR - a nie hsync/vsync,
    jak w VGA) albo szeregowa, zwykle SPI.

  • 5. Data: 2023-11-04 20:30:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2023 16:56, Dawid Rutkowski wrote:
    > Ja bym powiedział, że zazwyczaj nie mają.
    > Tzn. te z interfejsem TTL RGB, jak w opisie,
    > ew. wciśniętym w szeregowy LVDS, żeby było
    > mniej drutów.

    Ale on nie ma szeregowego LVDS. Ma równoległy TTL.

    > To są takie wyświetlacze jak w laptokach
    > i monitorach - pamięć i sterownik są w "osobnej'"
    > "karcie graficznej".

    Nie, to inny model. Ewidentnie nie jest to LVDS.

    > Własną pamięć mają takie z wbudowanym
    > sterownikiem.

    Istnieje spora szansa, że ma własną pamięć, jeśli nie ma sterowania
    polaryzacją (co to za sygnał DE?). Machanie Mhz aby zapewnośc
    odpowiednio szybkie wciskanie pixeli zanim się "wypalą" do nastepnego
    cyklu zmiany polaryzacji, w przypadku 24bit koloru, to dość sporo, nawet
    na współczesne uC. Więc ta "karta graficzna", nawet w przypadku 320x200,
    to już zaganienie sporego kalibru. A jak 24 bitowe wyświetlacze się
    pojawiły, to i pamięć była odpowiednio tania.

    > Ale wtedy interfejs jest jak magistrala,
    > 8- czy 16-bitowa (czyli RD, WR - a nie hsync/vsync,
    > jak w VGA) albo szeregowa, zwykle SPI.

    Tego nie wiadomo. Miałem w ręku kilka LCD z hsync/vsync posiadające
    własną pamięć, w tym sensie, że nie wymagały żadnej odgórnej prędkości
    wkładania pixeli. Od jednobitowych po kolorowe, chyba największy miał 16
    bitów na kolor. Miałem też takie bez. Dlatego pytanie o dokumentację.
    Zgadywanie to nie jest nic sensownego, bo i iface mało typowy.

  • 6. Data: 2023-11-04 20:51:28
    Od: Zbych <z...@n...org>

    On 4.11.2023 13:25, Mirek wrote:
    > Wyświetlacz taki ma wejścia: R0...R7, G0...G7, B0...B7, Hsync, Vsync,
    > CLOCK, DE.
    > Czy można do niego wysłać dane i będzie świecił, czy trzeba cały czas
    > odświeżać dane?

    Hsync i Vsync sugerują raczej że wymaga ciągłego odświeżania.

  • 7. Data: 2023-11-04 21:40:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 listopada 2023 o 20:31:09 UTC+1 heby napisał(a):
    > Ale on nie ma szeregowego LVDS. Ma równoległy TTL.

    To się różni tylko tym, że sygnały z siedmu drutów
    wkłada się w parę skrętki.

    > Nie, to inny model. Ewidentnie nie jest to LVDS.

    No nie jest, bo RGBTTL.

    Nie wiem, czy były laptoki z RGBTTL, może bardzo stare.
    Ale wyświetlacze RGBTTL mają się dobrze do dziś.
    Np. używane z FT810.

    Interfejsy do RGBTTL miałem też na jednopłytkowcach
    industrial PC Advantecha, od PCM-5820.
    Nie miałem wyświetlacza więc nie podłączyłem,
    ale miałem chyba 3 sztuki z wlutowanym chipem LVDS,
    a że podłączanie było na goldiny w rastrze 2mm
    to podłączyłem wyświetlacz z zepsutego laptoka
    i pięknie się pokazywało.

> [...]
    > to już zaganienie sporego kalibru. A jak 24 bitowe wyświetlacze się
    > pojawiły, to i pamięć była odpowiednio tania.

    DE to bodajże "display enable", czyli włączanie wizji.
    Są też takie modele które mają hsync i vsync razem w sygnale o podobnej nazwie.

    Zaś czy 24 bit 320*200 to dużo?
    Lata temu - 2010, a może i wcześniej - miałem w ręku płytkę
    z takim dużym uC Renesas, architektura SuperH.
    eCos i RedBoot, ale to było super, i miał możliwość
    bezpośredniego podłączenia właśnie RGBTTL.
    Miałem tylko 320*240, ale chyba mógł więcej.
    Minus był taki, że choć miał własne 64kB SRAM,
    to żeby wyświetlać musiał mieć podłączony
    zewnętrzny SDRAM.
    Tak, SDRAM, nie SRAM.
    Była kostka na płytce.
    Może to jeszcze gdzieś mam.

    A teraz każdy może sobie z ATmegi sterować FT810,
    ma wbudowany 1MB, więc 800*600*16bit framebuffer jest.
    I oprócz tego jeszcze renderuje display list.

> [...]
    > bitów na kolor. Miałem też takie bez. Dlatego pytanie o dokumentację.
    > Zgadywanie to nie jest nic sensownego, bo i iface mało typowy.

    Wow, dasz jakiś przykład?
    Bo cuda opowiadasz, ale może i takie pomysły ludzie mieli.

  • 8. Data: 2023-11-04 21:43:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A co to jest "sterowanie polaryzacją"?
    Polaryzacją czego?

  • 9. Data: 2023-11-04 22:31:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2023 21:40, Dawid Rutkowski wrote:
    > Wow, dasz jakiś przykład?

    Jak znajdę gdzieś notatki. Pytasz o jakieś duperele z okolic 15 lat temu.

    > Bo cuda opowiadasz

    Dziwne rzeczy znajdowałem w uszkodzonych sterownikach przemysłowych, a
    ten kolorowy z pamięcią prawie na pewno wydłubałem z panelu tego typu.

    Najbardziej rozwalił mnie wyświetlacz mono w panelu sterownika
    obrabiarki (fajny joystick i przyciski), którego nie mozna było sterować
    ani za szybko ani za wolno. Miał coś a-la SPI działajace tylko w wąskiej
    granicy około 1MHz. Każda inna prędkosc powodowała śnieg na ekranie.
    Kosztowało mnie to kilka tygodni, ale w końcu okazało się, że akceptował
    tylko kilka prękości w zakresie około N*1.1MHz. Nie wiem jak to
    wyjaśnić, poza dyletanstwem projektanta sterownika (błedna implementacja
    pamięci dwuportowej?). Płytka sterownika wyglądała na jakąś zrobioną
    poza fabryką wyświetlaczy.

    Dlatego nie wykluczam pamięci w takim wyświetlaczu. Taka hybryda to nic
    specjalnie dziwnego, szczególnie jak faktycznie wejście jest TTL co
    sugeruje wpięcie w jakiś pradawny system o małej mocy pompowania danych.

  • 10. Data: 2023-11-04 22:40:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2023 21:43, Dawid Rutkowski wrote:
    > A co to jest "sterowanie polaryzacją"?
    > Polaryzacją czego?

    Niektóre wyświetlacze (np: M133B [1], wydłubałem go z kasy fiskalnej)
    mają dodatkowy sygnał, bodaj M, który co każdą ramkę obrazu należy
    odwrócić. Jeśli tego nie zrobisz, panel ulegnie elektrolizie. Niestety,
    jak widzę, datasheet do niego przestał istnieć, przynajmniej w google,
    więc nie uda mi się pokazać dokładnie przebiegów, ale ogólnie ten panel
    wymaga pilnowania ramek parzystych i nieparzystaych z perfekcyjnym
    podziałem czasu 50/50. A to tylko początek jego wad.

    [1]
    https://maraindustrial.com/cart/displays/nan-ya-plas
    tics-m133b-55-lcd-display-panel-used.html