  • 91. Data: 2014-10-16 18:02:11
    Temat: Re: Wyrok po wypadku policyjnej vectry z Zambrowie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" napisał w

    >Chyba nie zrozumiałeś idei - chodzi o to, żeby nie było wątpliwości,
    >że na skrzyżowaniu NIE można sobie skręcać w lewo mając w d.. cały
    >świat, a nie o to, żeby tak można było tak robić również skręcając w
    >posesję.
    >Dla mnie sprawa jest jasna - obie sytuacje różni TYLKO zakaz
    >wyprzedzania dla wyprzedzającego, w żaden sposób nie są zmieniane
    >obowiązki wyprzedzanego, w obu przypadkach skręcać nie wolno.

    Gwoli scislosci - jesli skrecajacy w podworko ma wlaczony lewy
    kierunkowskaz, to wyprzedac go nie wolno (z lewej strony).

    Poza tym jak juz do kolizji dojdzie, to moga byc dwie sprawy - jedna
    przeciw wyprzedzajacemu, ze nie zachowujac ostroznosci ...., i druga
    przeciw wyprzedzanemu, ze nie zachowujac ostroznosci ...
    No i tego wyprzedzanego czesto ostatnio uniewinniaja ...

    Nawiasem mowiac
    3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie
    zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku
    jazdy lub zmiany pasa ruchu
    tu tez ustawodawca rozroznia trzy czynnosci, a przeciez sprowadzaja
    sie one do tego samego - zjechania na lewy pas :-)

    J.

  • 92. Data: 2014-10-16 18:47:09
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > przeciw wyprzedzanemu, ze nie zachowujac ostroznosci ...
    > No i tego wyprzedzanego czesto ostatnio uniewinniaja ...

    Dziurawe prawo rodzi kretyńskie wyroki.

    > Nawiasem mowiac
    > 3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie
    > zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy
    > lub zmiany pasa ruchu

    Jasne.
    A co jeśli już jesteś na pasie lewym, o czym cały czas mowa?

  • 93. Data: 2014-10-16 23:38:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > Chyba nie zrozumiałeś idei

    *Doskonale* zrozumiałem - ale Twoje "chcenie" miejscami nie znajduje
    (dostatecznego) oparcia w interpretacji obowiązującego prawa.

    > - chodzi o to, żeby nie było wątpliwości, że na
    > skrzyżowaniu NIE można sobie skręcać w lewo

    A z drugiej, że na skrzyżowanie NIE można wyprzedzać, zagrażając
    ruchowi w *przewidziany* prawem sposób.
    I dobrze, że "w razie czego" to drugie "wygrywa".

    pzdr, Gotfryd

  • 94. Data: 2014-10-16 23:57:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał
    >
    > Jasne.
    > A co jeśli już jesteś na pasie lewym, o czym cały czas mowa?

    To mamy klasyczny przypadek "dwu zakazów", rozstrzygany przez sąd ze
    wsparciem "zasad prawnych" ustalających hierarchię przepisów (a ściślej
    odpowiedzialności w oparciu o kolizyjne przepisy).

    Dopóki do kolizji pojazdów nie dojdzie, obie strony (no dobra, genera-
    lizuję, promile "obu stron" - wystarczy) upraszczają sobie życie założeniem
    że "przecież ten drugi też musi" (i to jest największa wada systemu
    "dwu zakazów", powodująca zagrożenia).

    IMO hierarhia prowadząca do:
    - winy skręcającego "w pole"
    - winy wyprzedzającego na skrzyżowaniu
    jest sensowna.
    Wbrew Twoim chęciom.

    W tym pierwszym przypadku trudno wręcz, aby wyprzedzający zachował
    "odpowienią prędkość" (wystarczającą do zahamowania) jak skręcający
    wpadnie na genialny pomysł skrętu (najlepiej w praktykowany
    w .pl sposób - czyli od niechcenia zahaczając wajchę migacza przy
    okazji obracania kierownicy).
    Przy skrzyżowaniu zaś skręcający ma dość zajęcia z pilnowaniem
    jadących "z przodu" (z przeciwka i boków), zaś wyprzedzający *wie*
    że jest to miejsce *szczególnie* przeznaczone do skręcania, więc
    jak się pakuje na lewą część jezdni jest to "zaproszenie do
    wypadku" niewiele ustępujące wyprzedzaniu bez widoczności na łuku
    w prawo.

    <trollowanie>
    Ponadto skręcający często znajdzie się w układzie "na ukos", zaś
    sam przyznasz, że sugestia obrócenia głowy (zamiast popatrzenia
    w lusterko) to obraza dla majestatu :P
    Nie mniejsza zresztą, niż wymóg zauważenia skrzyżowania
    przez chętnego do wyprzedzania :P
    </trollowanie>

    pzdr, Gotfryd

  • 95. Data: 2014-10-17 18:52:40
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1410162335320.3772@quad..
    .

    > *Doskonale* zrozumiałem - ale Twoje "chcenie" miejscami nie znajduje
    > (dostatecznego) oparcia w interpretacji obowiązującego prawa.

    Jasne.
    Ale że wyroki bywają sprzeczne, to już wina faktów.

    > A z drugiej, że na skrzyżowanie NIE można wyprzedzać,

    Tego nikt nie neguje.
    Tylko kapeluszniczo nie chcesz przyjąć do wiadomości istnienia
    niekapeluszniczych przepisów.
    I w sumie to każdemu kto podobnie myśli szczerze życzę, aby kiedyś trafił w
    podobnej sytuacji na sędziego, który nie będzie kapelusznikiem i jednak uzna
    coś innego niż Ty postulujesz, czyli że nie można powodować wypadku przez
    swoją światopępkowatość.

  • 96. Data: 2014-10-17 18:57:35
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    >, promile "obu stron" - wystarczy) upraszczają sobie życie założeniem
    > że "przecież ten drugi też musi" (i to jest największa wada systemu

    Nie ma takiej hierarchii
    To tylko pobożne życzenia kapeluszników.
    W sądach takowi niestety też się zdarzają.

    > Ponadto skręcający często znajdzie się w układzie "na ukos", zaś
    > sam przyznasz, że sugestia obrócenia głowy (zamiast popatrzenia
    > w lusterko) to obraza dla majestatu :P

    Domyślam się, kapelusza wiele rzeczy na drodze przerasta.
    No i żeby była jasność - nie mówię o sytuacjach w których istniała szansa że
    nie spostrzeżono wyprzedzającego POMIMO kontemplowania lusterka.
    Mówię o sytuacjach, w których EWIDENTNIE wyprzedzany miał gdzieś popatrzenie
    w lusterko.

    > Nie mniejsza zresztą, niż wymóg zauważenia skrzyżowania
    > przez chętnego do wyprzedzania :P

    Ale to już jest naprawdę dużo trudniejsze, czasem nawet na pieszo można go
    nie zauważyć.
    Zwłaszcza gdy wyprzedzasz sznureczek samochodów - to jest realny problem, a
    nie lenistwo.

    Już nie mówiąc o tym, że łatwiej skręcić o kilka sekund później niż
    zatrzymać się W MIEJSCU z prędkości np. 100 km/h.